۲۸ سال است که حدود هزار نفر از فرهنگیان شهرستان ورامین با آرزوی صاحب خانه شدن، برای خرید زمینی از شرکت تعاونی اقدام کردند که امروز تنها از این سرمایه گذاری، دفترچه‌ای در دست دارند که هیچ گاه آنان را به آرزویشان نرساند.

به گزارش جماران، ایرنا نوشت: در شمال شهر ورامین و مجاورت تنها آرامستان عمومی شهرستان، قطعه زمینی ۳۰ هکتاری خارج از بافت شهر واقع شده است که در اواخر سال ۱۳۷۲، شرکت تعاونی مسکن فرهنگیان با هدف ساخت مسکن برای این قشر از جامعه نسبت به خرید آن اقدام؛ و پس ز قطعه بندی، این  اراضی را به اعضا واگذار کرد.

اعضای شرکت تعاونی فرهنگیان که امروز شمار آنان به بیش از هزار نفر رسیده است، مبالغی را برای خرید این اراضی به حساب شرکت تعاونی واریز کردند، مبالغی که از ۹۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان متغیر بود و این در حالی است که در آن سال، حقوق یک معلم از ۱۵ هزار تومان تجاوز نمی‌کرد.

قرار گرفتن این وسعت از زمین خارج از بافت شهر باعث شده بود که هیچ گاه اقدامی عملی از سوی شهرداری برای تفکیک و یا صدور مجوز ساخت انجام نشود چرا که عملا شهرداری‌ها اجازه هزینه کرد و یا فعالیت خارج از بافت شهری را ندارند آن هم در زمین‌هایی که همین امروز نیز برخی از کشاورزان در آن اقدام به کشت انواع محصولات زراعی می‌کنند.

این اراضی علاوه بر خارج از بافت بودن، کاربری کشاورزی نیز دارند که تغییر کاربری آن از زراعی به مسکونی، مشکلی است که برطرف کردن آن به مراتب سخت‌تر از الحاق به بافت شهر است.

حدود ۵ سال پیش بود که شهرداری ورامین در راستای اجرای طرح توسعه شهر، اقدام به احداث یک جاده در شمال شهر ورامین، از منطقه موسوم به کهریزک به بلوار الغدیر روستای کلاته کرد، اقدامی که باعث شد تا یک بلوار به عرض ۳۵ متر و طول حدود ۸۰۰ متر دقیقا از میان اراضی شرکت تعاونی مسکن فرهنگیان عبور کند و این امر باعث شد تا تقسیم بندی گذشته به طور کامل تغییر کند.

در حال حاضر اراضی این شرکت تعاونی دارای ۲ نقشه قدیم و جدید است و شماره و وسعت زمین فرهنگیان نیز تغییر کرده است.

امروز برخی از فرهنگیانی که با آروزی صاحب‌خانه شدن در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند از دنیا رفته‌اند و هیچ گاه نتوانستند به آرزوی خود در صاحب خانه شدن دست پیدا کنند.

اراضی شرکت تعاونی فرهنگیان به بافت شهر الحاق شد

هفتم مهرماه سال گذشته بود که فرماندار ورامین از الحاق اراضی شرکت تعاونی فرهنگیان به شهر ورامین خبر داده بود.

حسین کاغذلو اظهار داشت: در جلسه شورای عالی معماری کشور و با تلاش وزیر راه و شهرسازی، استاندار تهران و پیگیری فرمانداری و مسوولان شهرستان ورامین، الحاقیه اراضی شرکت تعاونی فرهنگیان به شهر ورامین مصوب؛ و به مسوولان شهرستان ابلاغ شد.

وی گفت: زمین خریداری شده برای شرکت تعاونی فرهنگیان ورامین به دلیل آن که در بافت شهر قرار نداشت، از ابتدا با مشکل واگذاری مواجه شد و طولانی شدن تعیین تکلیف آن، مشکلات عدیده‌ای را برای اعضا و مسوولان شرکت تعاونی به وجود آورده بود.

وی افزود: طی ۲ سال گذشته، جلسات تخصصی متعددی برای تعیین تکلیف این شرکت تعاونی در سطح شهرستان، استان تهران و مسوولان ملی برگزار گردید که نتیجه آن به الحاق این اراضی به بافت شهر و امکان صدور مجوز ساخت برای مالکان منجر شد.

فرماندار ورامین گفت: الحاق زمین‌های شرکت تعاونی به شهر ورامین به فرمانداری و شهرداری ابلاغ شده است و از نظر ما، مشکل این زمین به طور کامل برطرف و فرهنگیان پس از ۲۵ سال انتظار می‌توانند به حق خود برسند.

وی تصریح کرد: صدور مجوز ساخت برای اراضی شرکت تعاونی فرهنگیان منوط به انجام استعلامات قانونی است.

افزایش چند برابری قیمت زمین های فرهنگیان

با اعلام الحاق اراضی شرکت تعاونی فرهنگیان به بافت ورامین، قیمت این اراضی به یکباره افزایش یافت و بسیاری از افراد با خیال صدور مجوز ساخت اقدام به خرید و فروش این اراضی کردند.

قیمت برخی از قطعات این اراضی که در مجاورت بلوار قرار داشت تا یک میلیارد تومان نیز افزایش یافت ولی امروز با گذشت زمان و بلاتکلیف بودن آن، قیمت‌ها کاهش یافته و کمتر کسی اقدام به خرید و فروش آن می‌کند.

هیچ کس تکلیف فرهنگیان را مشخص نمی‌کند

یکی از مالکان این اراضی به خبرنگار ایرنا گفت: مشکل اصلی فرهنگیان این است که هیچ کس تکلیف آنان را مشخص نمی‌کند و هر کسی، دیگری را مقصر تأخیر در صدور مجوز ساخت می‌داند.

محمد محبی گفت: این زمین را پدر من خریداری کرده است و امروز در قید حیات نیست و فرزندان او نیز نتواسته‌اند در این زمین، منزلی بنا کنند.

وی اظهار داشت: سال گذشته فرماندار ورامین اعلام کرد که مشکل تغییر کاربری و الحاق زمین تعاونی مسکن فرهنگیان به شهر برطرف شده ولی تاکنون اقدامی از سوی شهرداری برای صدور مجوز صورت نگرفته است.

یکی دیگر از این افراد گفت: امتیاز هر واحد شرکت تعاونی مسکن فرهنگیان، بارها بین افراد مختلف خرید و فروش شده  و امروز که این زمین به دست ما رسیده است، هیچ تکلیفی برای ساخته شدن آن وجود ندارد.

منیژه احمدی افزود: هر کدام از مسوولان تقصیر را گردن فرد دیگری می‌اندازد و این وسط فقط مالکان اراضی هستند که فقط یک دفترچه در دست دارند که هیچ ارزشی برای ساخت و ساز ندارد.

فرمانداری سهم خود را درتعیین تکلیف این اراضی انجام داده است

فرماندار شهرستان ورامین در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: فرمانداری سهم خود را در تعیین تکلیف این اراضی انجام داده و مجموعه مدیریت شهری باید موضوع تغییر کاربری و صدور مجوز را دنبال کنند.

حسین کاغذلو اظهار داشت: الحاق ۳۰ هکتار اراضی شرکت تعاونی فرهنگیان به بافت شهر، اقدام بسیار بزرگی بود که با همکاری استاندار تهران، وزارت راه و شهرسازی و بسیاری از مسوولان استانی و کشوری محقق شد و بزرگترین مشکل این تعاونی را برطرف کرد.

وی تصریح کرد: این اراضی به بافت شهر الحاق شده و مجموعه مدیریت شهر باید با تکمیل پرونده، درخواست تغییر کاربری ارائه و پس از تعیین تکلیف، نسبت به صدور مجوز اقدام کنند.

موضوع تغییرکاربری اراضی در حال پیگیری است

نایب رئیس شورای اسلامی شهر ورامین به خبرنگار ایرنا گفت: موضوع تغییرکاربری اراضی در حال پیگیری است و با دریافت جواب از سوی جهاد کشاورزی مبنی بر تغییرکاربری به مسکونی، کار صدور جواز انجام می‌شود.

جعفر اردستانی افزود: بیش از ۲۰ جلسه برای رفع مشکل شرکت تعاونی فرهنگیان برگزار شده و تلاش می‌شود تا هر چه سریعتر این مشکل برطرف و صاحبان زمین، به حق خود برسند.

وی تصریح کرد: از شهرداری ورامین نیز درخواست شده است که با تعامل مناسب با شرکت تعاونی با هدف رفع مشکل اعضاء، هر چه سریعتر مشکل برطرف شود.

وی تصریح کرد: درخواست تغییرکاربری اراضی ۳۵ هکتاری شرکت تعاونی فرهنگیان به کمیسیون تبصره یک ماده یک جهاد کشاورزی ارسال شده است و در صورت موافقت، مشکل اصلی این اراضی برطرف می‌شود و شهرداری می‌تواند نسبت به صدور مجوز اقدام کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.