معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، اعلام کرد: امسال تحول قابل توجهی در محله های پایتخت رخ می دهد.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه امسال تحول قابل توجهی در محله‌های پایتخت رخ می‌دهد، گفت: همواره ایده‌ها و اقدامات جدید در شهرداری الگوساز شده و پیش‌بینی می‌شود ظرف یکسال آینده اجرای پروژه‌های محلی به بسیاری از شهرها تسری یابد.

به گزارش جماران، حامد مظاهریان روز سه‌شنبه در بازدید از پروژه‌های محلی منطقه ۱۶ ضمن قدردانی از اقدامات این منطقه برای توجه به خواسته‌های مردم، اظهار داشت: حرکت‌های خوبی برای اجرای این پروژه‌ها در سطح منطقه آغاز شده و با توجه به قوام هویت محله‌ای در منطقه ۱۶ باید اجرای پروژه‌های محلی به تقویت حس تعلق به محله منجر شود.

وی با اشاره به گفتمان‌سازی اجرای پروژه‌های محلی مورد نیاز مردم در کنار پروژه‌های کلان شهری، افزود: محله‌محوری در بیش از یک دهه اخیر به عنوان رویکردهای مدیریت شهری مطرح شده اما هیچ گاه به مکانیزم‌های عملیاتی آن مانند بودجه، برنامه، سیستم نظارت بر اقدامات با معیارهای قابل سنجش توجه نشده است.

به گفته مظاهریان اکنون این گفتمان از مرحله آکادمیک و نظری خارج شده و با توجه به نظر مساعد شهردار تهران و اتفاق‌نظر ایجاد شده در مدیریت شهری و همچنین تصویب بودجه مشخص، پروژه‌های محلی در یک مسیر مشخص قرار گرفته است.

وی در ادامه «مردم‌محوری» را از شاخص‌های سنجش پروژه‌های محلی عنوان کرد و گفت: تفاوت پروژه‌های محلی با سایر پروژه‌های عمرانی در میزان بودجه یا نوع فعالیت عمرانی آن نیست بلکه بنا داریم با شنیدن صدای شهروندان محله، جلب مشارکت و دریافت نظرهای مردم، برای افزایش کیفیت زندگی در سطح محله در راستای تحقق شعار «تهران شهری برای همه» گام برداریم.

مظاهریان سطوح سه‌گانه برنامه‌ریزی شهرداری تهران را برنامه‌ریزی برای شهر تهران، مناطق و محله‌ها عنوان کرد و افزود: شهرداری تهران بر اساس برنامه پیش می‌رود و با وجود محدودیت‌های ناشی از وضعیت کنونی جامعه و کاهش درآمدهای شهری، با نگاه واقع‌گرایانه، انتظارها را برآورده می‌کند. 

وی افزایش کیفیت زندگی شهروندان در محله‌ها، دریافت نظرهای مردم درباره پروژه‌ها و جلب مشارکت شهروندان را از جمله رویکردهای عمومی پروژه‌های محلی برشمرد و گفت: در دستورالعمل شهردار تهران نیز با شفافیت قید شده است که پروژه‌های نگهداشت و اقدامات روزمره شهری جزو پروژه‌های محلی نیست بلکه پروژه محلی باید کیفیت زندگی در محله را برای مردم آن محله ارتقا بخشد.

به گفته مظاهریان با اجرای پروژه‌های محلی بخشی از خدماتی که در سطح محله وجود ندارد برای شهروندان فراهم می‌شود؛ همچنین ارتقای کیفیت فضاها، پاتوق‌ها و فضاهای ورزشی صورت می‌گیرد تا عدالت در توزیع خدمات در محله‌ها ارتقا یابد.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، مشارکت مردم را جزو لاینفک اجرای پروژه‌های محلی در شهر تهران دانست و افزود: باید نظر مردم برای نوع، سطح و اولویت‌بندی پروژه‌ها دریافت شود؛ به گونه‌ای که باید تایید شهروندان در فرآیند اجرای پروژه‌ها تعریف گردد.

وی بر لزوم کسب نظر مشورتی شورایاران در پروژه‌های محلی تاکید کرد و گفت: نظر مردم به باور مدیریت شهری تعیین‌کننده بوده و زمانی که قرار است پروژه‌ها برای آسایش مردم محله اجرا شود، ملزم به دریافت نظرهای آنان هستیم؛ شهرداری‌های مناطق باید قبل از ورود به فاز عملیاتی، گزینه‌های مختلف پیشنهادی را به مردم اعلام کرده و از طریق شورایاری‌ها به عنوان نمایندگان مردم یا با ارتباط مستقیم با مردم مطرح کنند بنابراین باید قبل از اجرای پروژه‌ها نظر شورایاران به عنوان بخش مهمی از پروژه را دریافت کرده باشیم.

مظاهریان تصریح کرد: زمانی که مردم از سوی مدیریت شهری به همکاری و مشارکت دعوت می‌شوند، بدون شک با اشتیاق با تسهیلگران محلی همراهی خواهند کرد.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران بیان کرد: به نظر می‌رسد برای هماهنگی بیشتر صف و ستاد باید کارگاه‌های آموزشی نیز در موضوع توسعه محلی، پروژه‌های محلی متناسب با پروژه‌های محل برگزار شود.

مظاهریان ایفای نقش میانجی و واسطه‌گری دفاتر توسعه محله‌ای برای ایجاد ارتباط مناسب بین مردم و مدیریت شهری را خواستار شد و افزود: دامنه افراد ذینفع در پروژه‌های محلی بسیار گسترده است و از نوجوانان، جوانان، زنان خانه‌دار، دانشجویان، کارگران و اصناف مختلف را در بر می‌گیرد بنابراین باید به تناسب پروژه‌ها ضمن دریافت نظرهای این افراد، تمام تلاش‌ها برای عملیاتی ساختن پیشنهادها به کار گرفته شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.