به گزارش روز جمعه اداره کل میراث فرهنگی تهران، مرتضی ادیب زاده با بیان اینکه حریم‌ کلیسای سرکیس پیش تر در قالب یک پروژه مطالعات حریم، توسط مشاور به طور کامل مطالعه و تعیین شده است، افزود: برای تدقیق حریم کلیسا بازدید میدانی به صورت پلاک به پلاک از ساختمان های مجاور کلیسا توسط کارشناسان این معاونت نیز صورت گرفته و پرونده آن آماده طرح در شورای ملی ثبت و حریم است.

وی گفت: یکی از اهداف ما در سال ۹۹  تعیین حریم آثار ثبت ملی شده در سال های گذشته است.

معاون میراث فرهنگی استان تهران خاطر نشان کرد: کلیسای سرکیس مقدس، که بزرگ‌ترین کلیسای تهران است، دارای ابعادی به طول ۳۶/۵ متر و عرض ۱۷/۸ متر با پلان بازیلیکا تک ناوی است که بر روی صفه‌ای کم ارتفاع بنا شده و با در نظر گرفتن امانت خانه‌های دو طرف محراب در سمت شرقی بنا و راهرو ورودی اصلی و در سمت غربی بنا، کلیسا از داخل دارای پلان صلیبی شکل است.

به گفته وی همچنین دیوارهای خارجی بنا با سنگ مرمر سفید رنگ و دیوارهای داخلی و سقف با گچ پوشانده شده است.

کیلسای سرکیس کلیسای سرکیس مقدس یا کلیسای سارکیس مقدس، نام یک کلیسای ارمنی واقع در خیابان کریمخان زند، ابتدای خیابان نجات الهی (ویلای سابق) در تهران است.

این کلیسا با هزینه شخصی فردی خیر از ارمنی‌های ایران به نام «مارکار سرکیسیان» و طرح مهندس اوژن آفتاندلیانس در سال ۱۳۴۹ (۱۹۷۰ میلادی) بنا و مقر خلیفه‌گری ارامنه تهران از کلیسای مریم مقدس به این محل جدید انتقال یافت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.