به گزارش ایرنا، علی اعطا روز سه‌شنبه در نشست خبری ویدئو کنفرانسی، اظهار داشت: روز شنبه ۲۵ فروردین مترو ۳۲۸ هزار مسافر داشت و در صورتی که مسافران مترو به بیش از ۵۰۰ هزار نفر افزایش نیابند تا حدودی می‌توان فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرد ولی با افزایش مسافران این اقدام چندان امکانپذیر نیست.

وی افزود: در این راستا پیشنهاد داده‌ایم شروع کار ادارات پایتخت از ساعت ۷ تا ۹ صبح و پایان کار ۲ تا ۴ بعد از ظهر شود تا از این طریق حمل و نقل عمومی خلوت‌ تر و فاصله‌گذاری اجتماعی بهتر رعایت می شود.

اعطا با اشاره به کمبود جدی ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: دولت باید در این زمینه به شهرداری کمک کند البته اعلام شده در اردیبهشت ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به تهران افزوده می‌شود ولی این موضوع بسیار خوشبینانه است و ما گمان نمی‌کنیم به این زودی این مسأله اجرایی شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در برخی از مسیرها پیشنهاد داده‌ایم که از ظرفیت اتوبوس و مینی‌بوس به صورت مشترک استفاده شود تا بهتر بتوان فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرد.

وی گفت: همچنین برخی از تولیدکنندگان داخلی اتوبوس آمادگی برای تولید بیشتر را اعلام کردند و به نظرم  اگر به این مسأله توجه کنیم نسبت به تأمین اتوبوس می‌توان بیشتر امیدوار بود.

اعطا در مورد رزرو صندلی‌های اتوبوس گفت: این مسأله ارتباطی به اتوبوس‌های شهرداری ندارد و مربوط به این ناوگان نیست و شورای شهر مجوزی برای رزروی شدن اتوبوس‌های شهر تهران نداده است.

نگرانی‌ از  انتقال کرونا در حمل و نقل عمومی

اعطا در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه گفته می‌شود هواکش‌های مترو می‌تواند عامل انتقال ویروس کرونا باشد اظهار داشت: این مسأله را آقای هاشمی رئیس شورای شهر مطرح کردند که از کارشناسان برجسته حوزه ریلی هستند.

وی افزود: اعضای شورا نیز این دیدگاه را در شورا از ابتدای تعطیلات نوروز داشتند و برای همین تعطیلی حمل و نقل عمومی به ویژه مترو مطرح شد.

اعطا تاکید کرد که محیط مترو محیطی بسته است و دسترسی به هوای آزاد در آن بسیار کم است؛ بنابر این در محیط بسته امکان شیوع ویروس کرونا نیز بیشتر است و موضوع هواکش‌ها نیز این مسأله را تشدید می‌کند.

به گفته وی، ‌ این موضوع به عنوان نوعی مطالبه مطرح و کمیسیون‌های تخصصی نظرات‌شان را اعلام کرند ولی باید توجه داشت نهاد دیگری تصمیم‌گیر نهایی است و ممکن است شورای شهر پیشنهادی ارائه دهد ولی پذیرفته نشود.

چالش کاهش بودجه پایتخت
سخنگوی شورای شهر تهران درباره مشکلات بودجه‌ای شهرداری گفت:‌ حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای شهرداری سال ۹۹ در نظر گرفته شد که با شیوع کرونا این مسأله با چالش‌هایی همراه شده است.

وی افزود: برای سه ماهه اول امسال سه سناریو پیشنهاد شده اول اینکه در بدبینانه‌ترین حالت ۲۵۰۰ میلیارد تومان از ۷۵۰۰ میلیارد تومان بودجه سه ماهه امسال محقق شود و در حالت بینابین ۲۹۰۰ میلیارد و در بهترین حالت ۳۷۰۰ میلیارد تومان برآورده شود.

اعطا گفت:‌در بخش هزینه‌ای دست کم ۹۱۳ میلیارد تومان برای سه ماهه امسال جهت نگهداشت برنامه‌ها و پرداخت حقوق و دستمزد نیاز است که در شرایط متوسط این عدد ۱۱۰۰میلیارد تومان و در حالت خوشبینانه ۱۳۰۰ میلیارد تومان برآورد آن پیش‌بینی می‌شود.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه فاصله هزینه و درآمدهای شهرداری نگران‌کننده است گفت: در جلسه‌ای مقرر شده که کمیته ویژه‌ای در شورای شهر در این زمینه تشکیل شود و موارد بودجه‌ای مورد بحث و گفت‌وگو قرار گیرد ولی باید توجه داشت که آنچه مسلم است این بوده که کاهش هزینه‌ها صورت گیرد و به دنبال شناسایی منابع جدید درآمدی باشیم.

ادامه دارد ...

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.