به گزارش روز چهارشنبه سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، صدرالدین علیپور، در این باره گفت: کمپوست تهیه شده برای کسب استانداردهای ۱۰۷۱۶ و ۱۳۳۲۱ سازمان ملی استاندارد کشور باید یک سری مشخصات و ویژگی های میکروبی، شیمیایی و فیزیکی در آن لحاظ می شد.  

وی ادامه داد: در ۶ ماه گذشته با تغییر و اصلاح فرایندهای پردازش پسماند شهری در خطوط پردازش آرادکوه شاهد افزایش راندمان جداسازی بودیم که در نتیجه آن افزایش خلوص پسماندهای آلی حاصل شد.  

علیپور گفت: پسماندهای آلی با درصد خلوص بالا در مرحله بعد وارد سایت کمپوست می شوند در این مرحله نیز با اصلاح برنامه هوادهی و رطوبت دهی توده های پسماند براساس شرایط فصلی، توانستیم کیفیت محصول را ارتقا داده و موفق به کسب گواهی استاندارد شویم.  

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه گواهی استاندارد ۱۰۷۱۶ و ۱۳۳۲۱ با انجام انواع تست ها در آزمایشگاه های معتمد سازمان ملی استاندارد دریافت شد، عنوان کرد: کسب این گواهی بدان معناست که کمپوست تولیدی سازمان از این پس بدون هیچ گونه محدودیتی می تواند در فضای سبز شهری، خانه ها، باغ ها و زمین های کشاورزی استفاده شود.  

علیپور کسب این موفقیت را مرهون اجرای موفق طرح کاپ (کاهش پسماند) دانست و اضافه کرد: با اجرای این طرح که به دنبال خود افزایش آگاهی مردم نسبت به ضرورت و نحوه تفکیک پسماند، کاهش تولید زباله و کاهش پسماندهای حجیم را به همراه داشت، در نهایت پسماندی که وارد سایت آرادکوه می شد از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار بود و همین امر کمک کرد تا پسماندهای آلی که تبدیل به کمپوست می شدند در کنار اصلاح روش ها ویژگی های فیزیکی، شیمیایی و میکروبی لازم برای دریافت گواهی استاندارد را داشته باشند.

وی ابراز امیدواری کرد که با مشارکت و همراهی تمامی شهروندان در اجرای طرح کاپ، شاهد تحقق دیگر اهداف عالی این طرح و اثرات مثبت آن در ارتقای سطح سلامت و زندگی همشهریان باشیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.