به گزارش ایرنا، ازدحام جمعیت در نقاط شهری و بازارهای جنوب شرق استان تهران در حالی با نزدیک شدن به عید نوروز بیشتر می شود که همزمان، گزارشهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز از افزایش آمار مبتلایان به این ویروس مهلک در پایتخت اشاره دارد.

«کیانوش جهانپور» رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز جمعه به خبرنگاران گفت: تاکنون ۱۱ هزار و ۳۶۴ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد، ۵۱۴ نفر فوت کرده و سه هزار و ۵۲۹ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

به گفته وی، تعداد  ۱۲۸۹ مورد بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ ظرف 24 ساعت گذشته به آمار بیماران کشور اضافه شد که از این تعداد، استان تهران با 303 نفر در راس آنها قرار داشت.

به این ترتیب، شمار مبتلایان ویروس کرونا در استان تهران تاکنون به ۲ هزار و ۹۷۶ نفر رسیده است.

 ویروس کرونا، بی‌رحمانه جان انسان‌ها را هدف قرار داده و هر روز هزاران نفر را نه تنها در ایران بلکه در 125 کشور جهان به کام مرگ می‌کشد. شیوع این بیماری، اقتصاد را نیز با ضرر و زیان بسیاری همراه کرده و بسیاری از کسبه با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند.

ویروس کرونا، مرز و ملیت نمی‌شناسد و با شیوع سریع خود، بسیاری از افراد را درگیر می‌کند.

پزشکان تنها راه مقابله موثر با این بیماری را پیشگیری از آن می دانند و به همین دلیل، بر در خانه ماندن افراد و عدم حضور آنان در بازارها و مجامع عمومی تاکید دارند.

اما در شهرستان قرچک، مردم و کسبه هنوز این ویروس را جدی نگرفته‌اند و در روزهای پایانی سال، همچون روزهای عادی در خیابان‌ها و مراکز خرید حاضر شده و مایحتاج خود را بدون رعایت هیچ مورد بهداشتی، خریداری می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، خیابان‌های محمدآباد، ولی‌آباد، گوهردشت و زیباشهر قرچک، یکی از بزرگترین مراکز خرید جنوب‌شرق استان تهران است که به دلیل تنوع مغازه‌ها و قیمت مناسب، به جز مردم قرچک، مردم شهرستان‌های ورامین، پیشوا و حتی پاکدشت نیز برای خرید، به این مکان می‌آیند.

علاوه بر صدها مغازه، همه ساله با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، صدها دستفرش نیز در خیابان‌های اصلی شهر قرچک بساط پهن می‌کنند و عملا خیابان محمدآباد قرچک مسدود شده و در اختیار کسبه قرار می‌گیرد.

شب گذشته ازدحام مردم در خیابان محمدآباد به حدی بود که هیچ خودرویی امکان عبور از آن را پیدا نمی‌کرد و مردم و کسبه بدون ترس از خطر شیوع ویروس کرونا، به زندگی عادی خود مشغول بودند و خرید می‌کردند.

در کنار این افراد، برخی از دستفروشان به راحتی لبو، بستنی، ساندویچ و آبمیوه می‌فروختند و مردم نیز به راحتی این موادغذایی را مصرف می‌کردند.

بازاریان قرچک هم که ویروس کرونا را جدی نگرفته‌اند، در بازار شب عید به دنبال فروش و تسویه بدهی‌های خود هستند.

آنها می گویند از عقب افتادن اقساط، برگشت خوردن چک، مالیات و عوارض شهرداری می‌ترسند و به همین دلیل، مجبورند برای جبران بدهی‌های خود، مغازه‌ها را باز نگاه دارند.
 

زندگی خرج دارد

یکی از کسبه خیابان قرچک در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: من اگر نتوانم بدهی خود را تسویه کنم، کدام مسئول جواب زن و بچه‌ام را می‌دهد؟!

مجید سلطان محمدی افزود: کرایه مغازه، بدهی بانکی، مالیات، دارایی و شهرداری حقیقتی است که کرونا روی آن‌ها هیچ اثری ندارد و فقط خرج زن و بچه ما را تحت تأثیر مستقیم قرار داده است.

او در عین حال پذیرفت که مهمتر از درآمد او و سایر کسبه محل، ویروس کرونا جان و زندگی خانواده ها را هدف قرار داده است و همه باید برای مهار آن تلاش کنند.

سلطان محمدی گفت: حرف شما را قبول دارم اما اگر فقط قرار باشد که مغازه داران خیابان محمدآباد تعطیل باشند و دیگر مناطق قرچک به فعالیت ادامه دهند، نتیجه آن نابودی کسبه این خیابان است؛ پس یا همه شهرستان تعطیل شود یا محمدآباد هم به کار خود ادامه دهد.

این دیدگاه را بسیاری دیگر از همقطاران او هم قبول دارند.

تعطیلی خودجوش

رئیس اتاق اصناف قرچک در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بسیاری از اصناف به صورت خودجوش برای حفظ سلامتی خود و دیگران نسبت به تعطیلی مغازه‌ها اقدام کرده‌اند ولی دستورالعملی برای تعطیل شدن تمامی صنوف صادر نشده است.

حمیدرضا تاجیک افزود: از نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا، قلیان‌سراها، تالارها، رستوران‌ها و فروشندگان اغذیه تعطیل شده‌اند تا از سرعت انتشار این ویروس کاسته شود.

وی تصریح کرد: اگر دستورالعملی برای تعطیلی کلیه اصناف صادر شود، قطعا اتاق اصناف و ۱۴ اتحادیه زیر نظر آن، از این دستورالعمل پیروی خواهیم کرد.

تاجیک در خصوص مراکز خرید قرچک گفت: اغلب این شلوغی به خاطر دستفروشانی است که با پهن کردن بساط، مشکلات عدیده‌ای را به وجود می‌آورند و جمع آوری آنها به عزم همگانی مسئولان نیاز دارد.

قرچک با ۲۷۰ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.