محمدرضا نیک‌نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره آموزش مجازی به دانش‌آموزان با توجه به تعطیلی مدارس در روزهای اخیر اظهار داشت: چنین آموزش‌هایی نباید صرفا در شرایط بحرانی پیگیری شود بلکه در شرایط عادی همچون بسیاری از کشورها می‌توان امکانی ایجاد کرد تا معلم براساس چارچوب‌های تعیین شده در ساعاتی در فضای مجازی حضور داشته باشد و ضمن تدریس، پاسخگوی سئوالات احتمالی دانش‌آموزان باشد.

وی گفت: بهره‌مندی از ابزارهای نوین ارتباطی در این زمینه می‌تواند بسیار موثر باشد.

نیک‌نژاد افزود: در روزهای اخیر، برخی از مدارس با توجه به امکانات و زیرساخت‌هایی که در اختیار دارند، فیلم‌هایی را از تدریس معلمان تهیه کرده و از طریق فضای مجازی در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند و یا حتی کلاس‌های درس را با هدف ایجاد تعامل با حضور معلم به صورت آنلاین برگزار می‌کنند و بعضی دیگر از مدارس در تلاش برای ایجاد امکانات جهت آموزش مجازی هستند.

وی که دبیر فیزیک است، بیان کرد: در روزهای اخیر در مدرسه حضور پیدا کرده و فیلمی ۲۰ دقیقه‌ای از تدریس من تهیه شد و قرار است در فضای مجازی در اختیار دانش‌آموزان قرار داده شود، همچنین در این فیلم تمرین‌هایی نیز به دانش‌آموزان داده شده که می‌توانند به آنها پاسخ دهند و با ایجاد شرایطی اگر سئوال یا اشکالی داشتند از من بپرسند.

این کارشناس آموزش و پرورش با تاکید بر ایجاد امکانات و زیرساخت‌های لازم برای آموزش مجازی در مدارس گفت: عموما مدارس دولتی متاسفانه حداقل این زیرساخت‌ها همچون دسترسی به شبکه اینترنتی مناسب را ندارند و مدارس روستایی هم از این امکانات محروم هستند.

نیک‌نژاد افزود: به عقیده من، زمانی که موضوع مدارس هوشمند مطرح شد، تنها به صورت شعاری به آن پرداختند، از خانواده‌ها کمک‌های مالی برای تجهیز مدارس دریافت کردند و بعضی از مدارس اقدامی برای هوشمندسازی انجام ندادند و تنها یک عنوان را یدک کشیدند که با نظارت بیشتر این مدارس نیز باید هوشمند می‌شدند.

وی ابراز امیدواری کرد: مسئولان فرصتی را که در شرایط بحرانی ایجاد شده، غنیمت بشمارند و امکانات و بودجه‎‌ای را برای تهیه الکترونیکی محتوای آموزشی و آموزش مجازی در اختیار مدارس قرار دهند.

این کارشناس آموزش و پرورش درباره آموزش غیرحضوری دانش‌آموزان بیان کرد: همچنین در روزهای اخیر با همکاری وزارت آموزش و پرورش و شبکه آموزش دروس براساس برنامه زمانبندی توسط معلمان تدریس و از طریق این شبکه پخش می‌شود که خانواده‌ها و دانش‌آموزان نیز راضی هستند.

توصیه به خانواده ها و دانش‌آموزان

نیک‌نژاد با اشاره به اهمیت تعطیلی مدارس در روزهای اخیر برای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا اظهارداشت: هیچ مصلحتی بالاتر از سلامتی شهروندان در جامعه وجود ندارد، مدارس نیز با توصیه‌ها و تاکیدهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعطیل شدند و سایر کشورها همچون چین و ژاپن نیز چنین تجربیاتی را داشتند.

وی بیان کرد: آموزش زمانی معنا پیدا می کند که بتوانیم تضمین بدهیم که دانش‌آموزان و دانشجویان در سلامت کامل باشند، وقتی که قرار باشد سلامت آنان به خطر بیفتد، دیگر آموزش ارزش و معنایی ندارد.

این کارشناس آموزش و پرورش با پیش‌بینی اینکه با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور و سخنان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعطیلی مدارس تا ۱۵ فروردین ادامه داشته باشد، افزود: خانواده‌ها در این روزها باید در حفظ سلامتی خود بکوشند و توصیه‌های وزارت بهداشت را مدنظر قرار دهند و از حضور فرزندان خود در مکان‌های پرتراکم جلوگیری کنند.

وی گفت: به عقیده من با توجه به شرایط دانش‎آموزان، برای جلوگیری از عدم تحرک با حفظ ایمنی و اصول بهداشتی، آنان می‌توانند ساعاتی از روز در فضای باز همچون بوستان‌ها به همراه والدین خود حضور داشته باشند.

نیک‌نژاد بیان کرد: خانواده‌ها در این روزها باید برنامه‌های ویژه‌ای برای فرزندانشان داشته باشند و علاوه بر درس و آموزش‌های مربوطه، برنامه‌هایی همچون مطالعه کتاب به صورت خانوادگی، تماشای فیلم، بازی و سرگرمی برای آنان طراحی کنند و برخی از فیلم‌ها و کارتون‌ها را با فرزندانشان ببینند و از آنان بخواهند که برداشت‌ها و تحلیل خود را از این فیلم‌ها بیان کنند، از این فرصت‌ استفاده کرده و تجربه‌های جدیدی کسب کنند.

این کارشناس آموزش و پرورش گفت: پیش‌بینی می‌شود که سال تحصیلی براساس مناطق جغرافیایی و با توجه به تعطیلات اخیر، آلودگی هوا، بارش برف و باران تا تیرماه۹۹ ادامه پیدا کند، هر چند که در این زمینه وزارت آموزش و پرورش باید تصمیم‌گیری و به استان‌ها ابلاغ کند.

به گزارش ایرنا، مدارس استان و شهر تهران از چهارم تا ۱۲ اسفندماه به دلیل پیشگیری و مقابله با شیوع بیماری کرونا، تعطیل هستند، بیش از ۲ میلیون دانش آموز در ۸ هزار و ۳۱۵ مدرسه در استان تهران تحصیل می‌کنند که از این تعداد، حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار دانش‌آموز در ۴ هزار و۲۰۰ مدرسه شهر تهران تحصیل می‌کنند.

به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور و تعطیلی مدارس، برای جبران برنامه درسی دانش‌آموزان، درس‌های آنان از دهم اسفندماه در شبکه آموزش و با تدریس معلمان باتجربه ارایه می‌شود.

ویروس کرونا که با عنوان رسمی «کووید-۱۹» از ۱۲ دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هووی چین شیوع یافت، تاکنون بیش از ۸۰ هزار نفر را مبتلا و جان بیش از ۲ هزار نفر را گرفته است.

ویروس کرونا از چین به بیش از ۵۰ کشور سرایت کرده است، ایران بعد از چین دومین آمار فوت در اثر ابتلا به این بیماری را به خود اختصاص داده است.

براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون ۹۷۸ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده و ۵۴ نفر به علت ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.همچنین ۱۷۵ نفر از مبتلایان بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.