به گزارش ایرنا، «انوشیروان محسنی بندپی» استاندار تهران و «پیروز حناچی» شهردار تهران با عبور از زیرگذر کوی نصر (گیشا) بهره برداری آزمایشی از این پل شناخته شده پایتخت را آغاز کردند اما این زیرگذر بطور رسمی   پس از اتمام عملیات عمرانی باقی مانده در پایان سال افتتاح خواهد شد.

 عملیات اجرایی این پروژه در سال ۱۳۹۳ آغاز شده است و در حالی که این عملیات کمتر از ۱۵ درصد پیش رفته بود، به دوره کنونی مدیریت شهری تهران واگذار شده بود.

اواخر خردادماه سال جاری، عملیات جمع آوری پل ۶۰۰ متری گیشا که دارای ۲۳ دهانه و بیش از ۹۷۰۰ متر مربع سطح عرشه بود، آغاز شد و آخرین قطعه عرشه پل در تاریخ بیست و دوم تیرماه طی مراسمی با حضور پیروز حناچی شهردار تهران جمع آوری شد.

عملیات جمع آوری پل فلزی کوی نصر که قرار بود براساس برنامه زمان بندی اولیه ظرف مدت ۷۵ روز انجام شود، طی یک بازه زمانی ۲۲ روزه (معادل یک سوم زمان برآورد شده) به سرانجام رسید.

پل گیشا یا پل نصر پلی در امتداد بزرگراه جلال آل‌احمد قرار داشت و از روی بزرگراه شهید چمران می‌گذشت.

این پل که از بلندترین پل‌های فلزی سواره‌رو تهران به‌شمار می رفت، در دهه ۱۳۵۰ به‌طور موقت و به مناسبت بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ در تهران ساخته شده بود اما رفت‌وآمد خودروهای سواری روی این پل تا ۲۹ خرداد سال جاری ادامه داشت.

پل گیشا دارای دو یال فرعی در سمت چپ و راست خود بود که یال شرق به غرب آن، دسترسی به محلهٔ گیشا را ممکن می‌ساخت و یال غرب به شرق آن پس از تقاطع خیابان آرش‌مهر (شهرآرا) دسترسی به بزرگراه جلال آل احمد، محله امیرآباد شمالی و خیابان کارگر شمالی را فراهم می کرد. 

نام این پل از محله گیشا گرفته شده‌است و سازمان‌ها و دانشکده‌های گوناگونی در نزدیکی این پل قرار گرفته بودند که از آن میان می‌توان به اداره مرکزی بانک کشاورزی، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران ، پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران و مجتمع خوابگاهی کوی دانشگاه تهران اشاره کرد.

اکنون این پل تبدیل به یک زیرگذر برای خودروها شده است. طول زیرگذر یکهزار و 120 متر است که ۳۵۰ متر آن به صورت مسقف و بقیه آن به صورت رمپ‌های ورودی و خروجی خواهد بود.

برای ساخت زیر گذر نیاز بود ابتدا ۸۰۰ شمع یا ستون در زمین ایجاد و ۱۷ انحراف ترافیکی به دلیل حساسیت رفت‌وآمد اجرا شود.

هزینه ساخت زیرگذر و برچیدن پل گیشا بیش از ۱۱۳ میلیارد تومان برآورد شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.