ژیلا خدادادی روز شنبه در جلسه مشترک معاونان اداره کل میراث فرهنگی استان تهران با هنرمندان صنایع دستی ورامین که در محل فرمانداری این شهرستان تشکیل شد اظهار کرد: شهرستان ورامین از ۷۷ اثر که در فهرست آثار ملی ثبت شده برخوردار بوده و ۱۲۴ اثر تاریخی نیز ظرفیت قرار گرفتن در فهرست آثار ملی را دارد.
وی گفت : یکی از مهمترین مشکلات میراث فرهنگی شهرستان ورامین، کمبود نیروی انسانی است به گونه‌ای که تمامی آثار تاریخی شهرستان تنها توسط یک نفر محافظت می‌شود که این امر مشکلاتی را برای شهرستان به وجود آورده است.
وی افزود: ورامین علاوه آثار تاریخی، از ظرفیت‌های ویژه ای در حوزه صنایع دستی برخوردار است به گونه‌ای که ۱۸ کارگاه به صورت حرفه‌ای با بیش از ۱۵۰ نیروی ماهر مشغول به تولید صنایع دستی در حوزه مختلف سفال، چرم، شیشه‌گری، گلیم، معرق، منبت و سایر حوزه‌ها مشغول به کار هستند.
خدادادی افزود: ورامین از ۵ روستای هدف گردشگری نیز برخوردار است که دو خانه بوم‌گردی در روستای کویرآباد و خاوه فعالیت خود را در جذب گردشگر آغاز کرده و رونق خاصی به این حوزه بخشیده‌اند.
وی یکی از مشکلات این حوزه را عدم تصویب حریم برای سه اثر تاریخی مسجد جامع، برج آرامگاهی علاءالدوله و امامزاده یحیی(ع) اعلام کرد و افزود: در صورتی که حریم این آثار تعیین شود، بسیاری از مشکلات و مناقشات در حوزه ساخت و ساز برطرف می‌شود.
آثار تاریخی هویت ورامین است که باید از آن حفاظت شود
فرماندار ورامین نیز در این جلسه گفت: آثار تاریخی، هویت ورامین است که باید با تلاش و همت مسئولان، از آن‌ها حفاظت و حراست شود.
حسین کاغذلو افزود: ورامین با دارا بودن صدها اثر تاریخی نظیر مسجد ۷۰۰ ساله جامع، برج آرامگاهی علاءالدوله و امامزاده یحیی(ع)، از ظرفیت‌های ویژه ای در جذب گردشگر برخوردار است که توجه به آن، می‌تواند موجب رونق اقتصادی منطقه شود.
وی با اشاره به آغاز عملیات سافاری پارک ورامین در منطقه کویری حصارگلی گفت : این پروژه که در کویر مرکزی و با هدف جذب اکوتوریسم و علاقمندان به کویرنوردی احداث می‌شود،به دلیل نزدیکی یک ساعته به پایتخت، از بازار ۱۴ میلیون نفری جمعیت استان تهران برخوردار می‌شود و گامی بزرگ در توسعه صنعت گردشگری و نیز توسعه متوازن مناطق جنوبی شهرستان ورامین و جوادآباد محسوب شود.
فرماندار ورامین گفت: کل سرمایه گذاری این پروژه در مساحت ۲۰۰ هکتار بالغ بر ۲ هزار میلیارد ریال است که فاز اول آن بدون احتساب تسهیلات بانکی، با ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار بخش خصوصی اجرا می شود.
وی از تالاب بندعلیخان به عنوان دیگر جاذبه گردشگری ورامین یاد کرد و افزود: این تالاب پس از ده سال آبگیری و احیا شده و توانسته تا بیش از ۶۰ نوع پرنده مهاجر را در خود جای دهد که این مهم به جاذبه‌های این منطقه افزوده و می‌تواند به جذب گردشگر کمک کند.
وی از عدم ارتقاء دفتر گردشگری ورامین به عنوان یکی از موانع توسعه صنعت گردشگری شهرستان یاد کرد و خواستار ارتقاء این نمایندگی به اداره شد.

کاغذلو تصریح کرد: برخی از صاحبان کارگاه‌های تولید صنایع دستی، در حوزه مالیات و بیمه با مشکلاتی مواجهند که لازم است این مشکلات در کمیته رفع موانع تولید و تسهیل بررسی و مشکلات این افراد برطرف شود.
ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.