به گزارش روز سه‌شنبه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حجت‌الاسلام میثم امرودی در نشست تخصصی روسای موزه‌ها و خانه موزه‌های پایتخت در باغ موزه قصر اظهارداشت: مبنای فعالیت ما بیانیه گام دوم انقلاب است و قرار نیست به چهل سال پر افتخاری که داشته‌ایم، پشت پا بزنیم. 
وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب گفت: ایشان در این بیانیه تاکید می‌کنند که «به خودسازی بپردازید»، یعنی حواستان باشه که چرا انقلاب کرده‌اید؟ آرمان‌هایتان چه بود؟ 
امرودی افزود: ایشان به «پایش و کادر سازی» اشاره می‌کنند، پایش یعنی رفتار خود را پایش کنیم. یعنی مدام با خودمان مرور کنیم چه بودیم؟ تا بتوانید بمانید و اصالت خود را حفظ کنید، در کادرسازی خیلی ضعیف عمل کرده‌ایم که بتوانیم کادر بسازیم که این راه را پالایش شده و مبتنی بر نیازهای روز پیش ببریم.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بیام کرد: رهبر معظم انقلاب در این بیانیه به «جامعه‌پردازی» تاکید می‌کنند یعنی باید از فضای داخلی خود بیرون برویم، ضمن توجه به درون جامعه باید کاری کنیم که جامعه ما را بپذیرد، الان احساس می‌شود که نه ما حوصله رفتن بین مردم را داریم و نه وقتی می‌رویم، مردم ما را می‌پذیرند. با این آرمان‌هایی که داریم شبیه آدم‌هایی شده‌ایم که انگار دارند حرف‌های قدیمی می‌زنند که هیچ ارتباطی به زندگی امروز ما ندارد.
امرودی گفت: همچنین در بیانیه گام دوم انقلاب به «تمدن‌سازی» تاکید می‌شود، شهید بهشتی، شهید باکری، امام(ره) بخشی از تمدن ایران ماست، چه کسی می‌تواند بگوید این افراد در تمدن‌سازی نقش نداشته‌اند؟ وقتی امام(ره) آمدند چقدر ادبیات ما را تغییر دادند. رژیم شد نظام.
وی افزود: ضمن تغییر نگاه به ایران، اسلام، هم‌نوع و انسانیت، حقوق بشر یک جنس دیگری پیدا کرد، فرهنگ ما نیز تغییر پیدا کرد. 
امرودی بیان کرد: وقتی رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند تمدن‌سازی کنید، می‌توانیم زیبایی‌های تاریخ کشور را بیرون بکشیم، نیاز داریم موزه‌هایی داشته باشیم که ضمن برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت مردم، تاریخ ما را نیز حفظ کند و گل‌درشت‌های تاریخ ما را به نمایش بگذارد تا برای آینده بماند، بعضی از سازمان‌ها برای امروز هستند، بعضی از تشکیلات برای آینده این سرزمین فعالیت می‌کنند.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: بعضی از موزه‌ها بر اساس شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، گاهی بر اساس هنر و آثار شکل می‌گیرند و گاهی بر اساس ادیان، آثار تاریخی و بناهای تاریخی به موزه تبدیل می‌شوند، سینما، موسیقی، مسکوکات، پزشکی، ورزشی، مهندسی و... دامنه خیلی گسترده است و نمی‌توانیم به همه بپردازیم.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم آن تمدن‌سازی که رهبری فرمودند را در پنج یا ۱۰رشته نقطه‌گذاری کنیم و در آن عمیق شویم، می‌توانیم به موفقیت برسیم. 
امرودی با پیشنهاد تشکیل اتحادیه موزه‌دارها اظهارداشت: در سازمان ملل موزه‌دارها کرسی دارند، در این صورت می‌توانیم در سازمان ملل  برای دفاع از میراث فرهنگی بشر کرسی بگیریم و ضمن دعوت از موزه‌دارهای هم‌هدف خود می‌توانیم دعوت بشویم و فعالیت‌های بین‌المللی انجام دهیم.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: می‌توانیم مجموعه‌ای را در این سازمان شکل بدهیم تا این اتفاق‌ها در آن شکل بگیرد، باید نقشه‌ راه  نوشته شود، کارهای مشترکی می‌توانیم تعریف کنیم. 
وی افزود: می‌توانیم نمایشگاه گردشی راه‌اندازی کنیم، این کارهای مشترک نیاز به سازمان و ساختار دارد که سازمان فرهنگی می‌تواند کمک کند. 
امرودی ادامه داد: اگر بتوانیم به صورت کشوری عمل کنیم، اتحادیه تشکیل بدهیم و به تدریج عضوهای کشوری بگیریم، در نهایت می‌توانیم به یک بنای خوبی برای اتحادیه تمدن‌ساز در کشور برسیم.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بیان کرد: همچنین می‌توانیم نمایشگاه‌ها و نشست‌هایی از موزه‌داران دنیا برگزار کنیم که مطرح شویم، اگر قرار است تمدنی بیان شود این آمد و شدها باعث این اتفاق می‌شود. 
امرودی افزود: می‌توانیم نشریات و بروشورهای مشترک منتشر کنیم، ارتباطات بین‌المللی، نشست‌ها، همایش‌های مشترک همه باعث می‌شود اگر در حوزه قانونی، مالی و.. مطالبه‌ای داریم، شنیده شود و زودتر به نتیجه برسد، چون دیگر تنها نیستیم و این صدای یک مرکز نیست.
معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در این نشست گفت: فضای هنری که در آن گفت‌وگو بین تمدن‌های مختلف شکل بگیرد، فرهنگ و هنر گذشتگان را به ارمغان ‌آورد و مورد مفاهمه عموم مردم باشد، به این میزان شاید کم داشته باشیم، به همین دلیل این جلسات حائز اهمیت است. 
علیرضا زندوکیلی افزود: طبعا انسان‌هایی که در این زمینه قدم می‌گذارند و دستانشان را به همدیگر می‌دهند و با یک ادبیات سخن می‌گویند و به جلو حرکت می‌کنند، تاثیرات شگرف‌تر و عمیق‌تری خواهد داشت.
در ادامه مراسم مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: هدف این است که مجموعه موزه‌ها، باغ موزه‌ها و خانه موزه‌ها و همه مجموعه‌هایی که ذیل این عنوان هستند و ماموریت آن‌ها انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت است، با هم یک تشکلی را ایجاد کنند که باعث هم‌افزایی شود، بتوانند بهم کمک کنند و در فعالیت‌ها کنار هم باشند و در نهایت همدیگر را کامل کنند.
علی‌اصغر جعفری افزود: خوشبختانه در این ۱۱ جلسه‌ای که کنار هم بودیم، همه اتفاق نظر داشتند. اساس نامه‌ای تنظیم شد و به تایید همه اعضا رسید. 
وی ادامه داد: با رعایت این چارچوب‌ها و ملاحظات اداری امیدواریم با کنار هم بودن، افزایش ظرفیت‌ها و کمک به یکدیگر بتوانیم گام‌های بلندی برداریم، خوشبخاته در این یک سالی که از این اتفاق می‌گذرد، برنامه‌های مشترک زیاد داشتیم. 
جعفری بیان کرد: قرار است در آینده سامانه‌هایی شکل بگیرد که همدیگر را تبلیغ و معرفی کنیم و به نوعی همه در افزایش بازدیدکنندگان دخیل باشیم و بتوانیم یک مجموعه واحد را به مردم معرفی کنیم، این یکپارچگی ما بازتاب اجتماعی خواهد داشت و باعث افزایش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی خواهد شد.
وی افزود: انقلاب اسلامی مهم‌ترین عاملی است که همه ما را دور هم جمع کرده و به آن هم عشق می‌ورزیم. انقلابی که با تدبیر الهی شکل گرفت و مبتی بر اسلام ناب، فطرت بشری و نیاز جامعه جهانی است،در حقیقت انقلاب ما بر این محور شکل گرفته است. 
مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بیان کرد: خوشبختانه بعد از چهار دهه پیروزی انقلاب اسلامی شاهد تکثیر و گسترش این الگو در بین جوانان و نخبه‌گان هستیم، استمرار و پایداری این الگو نیازمند معرفی درست است.

وی ادامه داد: یکی از مکان‌هایی که می‌تواند این مکتب فکری را معرفی کند، موزه‌هاست، با بهره‌گیری از هنر، تکنولوژی، روایتگری، نمادسازی می‌توانیم این مکتب فکری را به علاقه‌مندان و به خصوص جوانان معرفی کنیم.
جعفری گفت: امروز ما یک ظرفیت بزرگ داریم و اگر بتوانیم یک روایت مشترک داشته باشیم تاثیرگذاری ما نیز بیشتر می‌شود، امیدوارم این اتحادیه بتواند گام‌های بلندتری بردارد و ما شاهد توفیقات بیشتری باشیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.