به گزارش پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، نعمت الله ترکی روز شنبه با اعلام این خبر، افزود: بر اساس آمارهای سال ۱۳۹۵ استان تهران با ۶ هزار و ۱۱۱ هکتار بافت فرسوده در برابر ۷۹ هزار و ۲۴۵ هکتار بافت فرسوده کل کشور، سهم ۷.۷۱ درصدی را از آن خود کرده است.

وی یادآورشد: آمارها نشان می دهند ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر (۳.۸ خانوار) از شهروندان در این بافت های غیراستاندارد زندگی می کنند.

ترکی اظهارداشت: بر اساس این گزارش میزان مساحت و جمعیت بافت فرسوده در شهر تهران سه هزار و ۲۶۸ هکتار با جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است و مساحت و جمعیت سکونتگاه های غیر رسمی پایتخت هم با پنج هزار و ۵۵۳ هکتار جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری را در خود جای داده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: بر اساس جدول وضعیت مطالعات بافت فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی این استان تعداد ۲۴ شهر اعم از گلستان، صالحیه، پاکدشت، فرون آباد، پیشوا، دماوند، آبعلی، کیلان، رودهن، فیروزکوه، شهریار، شاهدشهر، فردوسیه، صفادشت، اوشان فشم، جوادآباد، وحیدیه و بومهن در حال مطالعه برای بازآفرینی شهری هستند.
وی خاطرنشان کرد: هشدار به شهروندان در شهرهای تهران، بهارستان، ورامین، ملارد، پیشوا، شهریار و قدس بیشتر است چون این هفت شهر بیشترین مساحت و بافت فرسوده را دارند و برای بازآفرینی نیازمند مشارکت مردمی است.

ترکی ادامه داد: اگر مرکز پایتخت را رتبه بندی کنیم منطقه ۱۰، ۱۲ و ۱۱ تهران رتبه یکم تا سوم بافت فرسوده را از آن خود کرده اند که جمعیت ۸۰۰ هزار نفری را در خود جای داده اند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: پس از این مناطق، از رتبه چهارم تا ۲۲ به ترتیب مناطق ۱۷، ۱۴، ۷، ۸، ۱۶، ۱۵، ۹، ۲۰، ۱۳، ۱۸، ۱، ۱۹، ۳، ۲، ۶، ۴، ۲۱، ۵ و ۲۲ هستند؛  جالب اینکه در منطقه ۲۲ تهران فقط ۲۱۸ نفر در بافت فرسوده ساکن اند در حالی که این عدد در منطقه ۱۰ تهران ۱۸۶ هزار نفر می رسد.
وی اضافه کرد: آمارهای واحدهای مسکونی و روستایی استان تهران نیز نشان می دهد که ۷۱ هزار و ۹۱۸ واحد مسکونی بالای ۲۵ سال در استان تهران شناسایی شده است که ۳۱.۷ درصد واحدهای ساختمانی این استان را شامل می شود و برای ساختمان هایی با عمر ۱۵ تا ۲۴ سال این عدد ۶۳ هزار و ۵۶۴ واحد مسکونی یعنی ۲۸ درصد بناهای تهران است.

وی تاکیدکرد: در مجموع باید گفت که حدود ۶۰ درصد بناهای تهران نیاز به بازنگری مهندسی از نظر عمر مفید، مقاومت، استحکام و زیرساخت دارد.

ترکی اعلام کرد: یکی از آمارهای قابل تامل در استان تهران تعداد طبقات واحدهای مسکونی است؛  یعنی در کل این استان ۱۲۴ هزار و ۴۳۴ واحد مسکونی یک طبقه داریم و ۱۰۲ هزار ۴۸۴ واحد مسکونی هم بالای دو طبقه هستند که چیزی حدود ۵۴ درصد را شامل می شود.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران افزود: در بخش روستایی استان تهران از ۲۲۶ هزار ۹۱۸ واحد روستایی ۱۴۳ هزار ۸۴ واحد نامقاوم (۷۵۷ روستا) هستند که این عدد در کشور ۳.۲ میلیون واحد نامقاوم از ۵ میلیون خانه روستایی (در ۶۱۷۲۴ روستا) می رسد.
وی یادآورشد: بر اساس این گزارش برنامه ششم توسعه استان تهران را ملزم به مقاوم سازی بافت های فرسوده کرده به نحوی که باید مساحت تحت بازآفرینی استان از ۵۱۸ به  هزار و ۱۱۰ هکتار برسد.

ترکی اظهارداشت: در بخش محلات نیز در سال ۹۶ تعداد ۱۱ محله بازآفرینی شده اند و تا سال ۱۴۰۰ باید ۶۳ محله از ۴۰۰ محله استان تهران بازآفرینی شوند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: ناگفته نماند که محدودیت منابع و اعتبارات بخش عمومی و دولتی، تفرق شدید سیاسی و مدیریتی در منطقه کلان شهری تهران و رشد سریع و خارج از برنامه جمعیت مهمترین چالش های بازآفرینی شهری در استان تهران را تشکیل می دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.