بهمن خطیبی روز سه‌شنبه در جلسه شورای پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران که در محل فرمانداری قرچک برگزار شد اظهارداشت:‌ احداث ساختمان در حاشیه و بستر رودخانه‌ قرچک، به ویژه در مواقع بارش نزولات جوی مشکلاتی را برای شهرستان به وجود می‌آورد و لازم است تا تمامی دستگاه‌ها برای بروز اتفاقات ناگوار، با جدیت در این حوزه ورود پیدا کنند.
وی با اشاره به این که ۹۳ درصد از آب موجود در شهرستان در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود اظهار کرد: با توجه به کمبود و محدودیت منابع آبی و نیز نوع گیاهان کشت شده در دشت ورامین، لازم است تا نسبت به تغییر شیوه‌های کشت اقدام شود.
فرماندار قرچک تصریح کرد: افزایش میزان برداشت از منابع زیرزمینی باعث بروز پدیده فرونشست شده است، پدیده‌ای که کشاورزی و زیرساخت‌های شهرستان های جنوب شرق را تهدید می‌کند و لازم است تا با تغییر نگرش در مصرف آب، از پیشروی فرونشست جلوگیری کرد.
وی همچنین گفت:‌ هلال احمر، به عنوان یکی از نیازهای اساسی قرچک است که از مسئولان درخواست می شود تا زمینه استقرار نیروهای این جمعیت را فراهم کنند.

چهار شهرستان استان تهران هلال احمر ندارد
مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران نیز در این جلسه گفت:‌ یکی از ضرورت‌های مورد نیاز در مواقع بحران، حضور عوامل جمعیت هلال احمر است تا با استفاده از امکانات موجود، به امداد رسانی به آسیب‌دیدگان احتمالی مبادرت ورزند.
منصور درجاتی افزود: چهار شهرستان قرچک، بهارستان، پردیس و قدس از داشتن جمعیت هلال احمر محرومند که لازم است با استفاده از ظرفیت‌های شهرستانی، این جمعیت مستقر و فعالیت خود را در این شهرستان‌ها آغاز کنند.
وی با اشاره به موضوع فرونشست دشت ورامین گفت: سال‌هاست که موضوع فرونشست زمین در سطح کلان، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته و موضوعی است که باید راه‌کارهای اساسی و کشوری برای آن اتخاذ شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران گفت: فرونشست زمین، پدیده‌ای مخرب است که زیرساخت‌ها را نابود کرد و آبخوان‌ها را از بین می‌برد لذا لازم است تا با برنامه ریزی دقیق، ضمن جلوگیری از پیشروی این پدیده، از تشدید آن پیشگیری کرد.
وی با تأکید بر لزوم توجه ویژه به حوزه مدیریت بحران گفت: تمامی دستگاه‌های خدمات رسان موظفند تا ضمن تجهیز امکانات و کنترل دوره ای، آمادگی لحظه‌ای خود را برای مدیریت بهتر حوادث و امداد رسانی مطلوب در مواقع بحرانی حفظ کنند.
درجاتی گفت: در فرماندهی عملیات بحران، تصمیم‌گیری و حفظ آمادگی، نقش به سزایی در کاهش خسارات دارد لذا مسئولان موظفند تا با برنامه ریزی، تعامل و هماهنگی در زمان بحران، حوادث را پوشش دهند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران گفت: بر اساس دستور استاندار تهران، تمامی دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران موظفند تا به محض اطلاع از بارش نزولات جوی، حالت آماده باش اعلام کرده و کلیه مرخصی عوامل را لغو کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.