در این گزارش رسانه منتسب به اصولگرایان، صف نانوایان شلوغ تر از صف انتخابات شورایاری ها توصیف و ادعا شد که مشارکت در این دوره انتخابات کمرنگ بوده است.

این ادعا در حالی مطرح شد که حوالی ساعت ۱۴ و در حالی که هنوز چند ساعت تا پایان این انتخابات زمان باقی است و با استقبال شهروندان امکان دو نوبت تمدید را هم دارد، طبق روال معمول این نوع انتخابات در چهار دوره گذشته شهر تهران افزون بر ۳۰۰ هزار نفر در انتخابات شرکت کرده اند و تا پایان انتخابات برآورد می شود که از ۵۰۰ هزار نفر هم فراتر می رود.

مسئولان شهرداری تهران هم در واکنش به این نوع عملکرد رسانه‌ای دست به کار شدند و با انتشار عکس هایی از صف های شهروندان برای شرکت در انتخابات شورایاری ها در بعضی شعب، اظهارامیدواری کردند که در این دوره از انتخابات رکورد شرکت در بزرگترین حضور شفاف و الکرونیک شهروندان شکسته شود.

غلامحسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران بعدازظهر جمعه با انتشار عکس فوق توئیت کرد:‌ عده‌ای گفتند صف نانوایی از صف رای طولانی تر شده! این یکی از صفها در منطقه ۲۲ است.

در ادامه توئیت وی آمده است:‌تاکنون برخلاف برآوردها پس از ۵ ساعت بیش از ۲۰۰ هزار نفر در انتخابات_شورایاری شرکت کرده اند. امید داریم در این انتخابات رکورد شرکت در بزرگترین حضور شفاف و الکترونیک شهروندان شکسته شود.

البته استقبال شهروندان به گونه ای بود که پس از ساعت 16 امروز، این انتخابات تا دو ساعت دیگر یعنی ساعت 18 تمدید شده است و احتمال تمدید یک نوبت دیگر هم وجود دارد.

جزییات آمار آرا

علی‌اعطا سخنگوی شورای‌اسلامی شهر تهران نیز بعدازظهر امروز آخرین آمارها از پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها را تا ساعت ۱۴:۳۰ اعلام و تشریح کرد: تعداد مشارکت‌کنندگان ۳۲۰ هزار نفر بوده که  ۶۴ درصد آنان مرد و بقیه زن بودند.

بیشترین مشارکت‌کنندگان به‌تفکیک مناطق به ترتیب:
۱. منطقه۴
۲‌. منطقه۱۵
۳.منطقه۵

-بیشترین میزان مشارکت‌کنندگان به درصد تعداد به جمعیت منطقه:
۱. منطقه۱۹
۲. منطقه۱۲
۳. منطقه۱۸

-بیشترین محلات پر مشارکت تهران به ترتیب:
۱.محله گلشن منطقه۴
۲. محله نعمت‌آباد منطقه۱۹
۳. محله شکوفه منطقه‌۱۹
۴.محله تهرانپارس محله۴
۵. محله جوادیه منطقه ۱۶
۶. محله خزانه منطقه ۱۶
۷. محله مشیریه منطقه۱۵
۸. منطقه جوادیه منطقه۴
۹. منطقه اسلام‌آباد والفجر منطقه۱۵
۱۰. منطقه عبدل‌آباد منطقه ۱۹

گزارش میدانی خبرنگار ایرنا

خبرنگاران ایرنا که از صبح امروز در برخی شعب اخذ رای حضور یافته‌اند گزارش می‌دهند حضور شهروندان در برخی شعبه ها پررنگ و در برخی دیگر کمرنگ تر بوده است.

خبرنگار ایرنا بعدازظهر امروز از مدرسه ظفر در محله پیروزی گزارش داد: در این شعبه آنقدر تعداد متقاضیان شرکت در انتخابات زیاد است که صف تشکیل شده است.

براساس این گزارش، چون در این شعبه حضور متقاضیان زیاد بوده درخواست افزایش دستگاه ثبت هویت را داده‌اند.

یکی از شهروندانی که در این شعبه منتظر رای دادن بود گفت:‌ برگزاری الکترونیک انتخابات خیلی خوب شده زیرا دیگر معطلی و دردسر ندارد فقط کد نامزد مورد نظر را انتخاب می‌کنیم و رای می‌دهیم.

فرد دیگری که در این شعبه حضور داشت از اقدام نامزدها که ائتلاف کرده اند و فهرست اسامی شان یکجا آمده تشکر کرد و گفت: تشکیل ائتلاف ها هم به انتخاب مردم کمک می کند.

خبرنگار ایرنا از شعبه دیگری در منطقه ۱۳ واقع در مدرسه ولیعصر(عج) محله پیروزی نیز بازدید کرد که استقبال در این شعبه در آن ساعت کمتر از شعبه قبلی بود اما اینجا هم خلوت نبود؛ شهروندان منتظر بودند تا فرآیند ثبت نامشان انجام شود.

یکی از شرکت کنندگان در انتخابات به خبرنگار ایرنا گفت که اگر شوارایان واقعا به رسالت و اهدافی که برایشان تعیین شده عمل کنند، به توسعه شهر خیلی کمک می کند.

در جمع شرکت کنندگان در این انتخابات چند نفر از اعضای یک خانواده حضور داشتند که گفتند چون نامزدها را می شناسند، آمده اند تا به آنان رای دهند و برنده شوند.

گزارش خبرنگار ایرنا از صبح امروز از شعبه های دیگر همچون محله های ستارخان و منیریه نیز حاکیست که استقبال شهروندان مثل دوره های قبل بوده و درصورت معرفی بیشتر و تبیین ضرورت ها و اهمیت کار شورایاری ها، شاهد مشارکت بیشتر شهروندان هم خواهیم بود.

آنچه توسط دست اندرکاران مورد تاکید قرار گرفته اینکه مشارکت در این دوره همانند دوره های قبلی شورایاری ها و چه بسا پررنگ تر از گذشته است و این ادعا که مشارکت کمتر شده صحت ندارد.

نکته مهمتر اینکه ذات و هویت این انتخابات محله محوری و جلب مشارکت شهروندان در تصمیم سازی های مدیریت شهری است و ارتباطی به مسائل سیاسی و جناحی ندارد که برخی بخواهند از آن زاویه به موضوع بنگرند.

با این حال، مسئولان شهری تاکید کرده اند اگر رسانه های بزرگ مثل صداوسیما اگر پای کار می آمدند، به طور طبیعی میزان شناخت شهروندان و نیز درک اهمیت انجمن های محلی نیز نزد پایتخت نشینان ارتقا پیدا می کرد و شاهد بیشتر از وضع کنونی نیز می بودیم.

اگر صداوسیما بیشتر فعال بود

رویکرد برخی رسانه ها به موضوع استقبال مردم از انتخابات شورایاری ها در حالی است که محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران امروز در جمع رسانه ها گفت:‌ اگر صداوسیما بیشتر در زمینه انتخابات شورایاری ها فعالیت می‌کرد، میزان مشارکت مردم در آن هم بیشتر می‌شد.

وی افزود:‌در عین حال هرچه بیشتر زمان می گذرد شاهد حضور بیشتر مردم در انتخابات هستیم و هر لحظه تعداد آرا در حال افزایش است.

هاشمی گفت:‌ در شرایط سیاسی و بین‌المللی کنونی که دولت‌های متخاصم در حال تحریم ایران هستند این انتخابات نشان می‌دهد ثبات و آرامش در تهران حاکم است.

به گفته وی میزان حضور نخبگان و بانوان در میان نامزدهای انتخاباتی شورایاری ها افزایش یافته است.

شهربانو امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در نشست خبری به گلایه مردم نسبت به تبلیغ نشدن انتخابات شورایاری ها در صدا و سیما و حتی شبکه پنج اشاره کرد.

وی افزود: خود مردم هم به این انتقاد و گلایه پاسخ دادند که صداوسیما برای تبلیغ پول می‌خواهد.

امانی یادآورشد: امروز که روز انتخابات است صداوسیما وارد کار شد.

وی تاکید کرد: آنقدر تبلیغ خواهیم کرد که مردم مسئولیت دیده‌بانی خود را به‌درستی برعهده بگیرند و به آن عمل کنند.

بزرگترین مانور انتخابات الکترونیک کشور

پیروز حناچی شهردار تهران نیز که از انتخابات شورایاری‌ها به عنوان بزرگترین مانور انتخابات الکترونیک کشور یاد کرده و گفته که این انتخابات روی کیفیت زندگی مردم پایتخت تاثیر می‌گذارد و موجب افزایش حس تعلق به شهر می‌شود آمار محله های فعالتر در این انتخابات را تا ظهر امروز داده است.

به گفته وی تا زمان اعلام آن خبر در ظهر امروز، محله گلشن و تهرانپارس‌غربی در منطقه ۴، محله شکوفه در نعمت‌آباد منطقه ۱۹ و خزانه در منطقه ۱۶ بیشترین میزان مشارکت ( رای )‌ را داشته اند.

حناچی با بیان اینکه این انتخابات از چند ویژگی برخوردار است افزود: در این انتخابات تشابه اسمی و آرای باطله وجود ندارد و ممکن است جنس تخلفات از جنس خارج از حوزه باشد.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: بیش از ۲۰ درصد داوطلبان شورایاری‌ها بانوان هستند و بیش از ۵۰ درصد آنان زیر  ۴۰ سال سن دارند.

به گزارش ایرنا این انتخابات که از ساعت ۸ صبح امروز شروع شده تا ساعت ۱۶ ادامه دارد و متولیان می توانند دو نوبت آن را تمدید کنند.

رقابت در این انتخابات بین افزون بر ۱۲ هزار نامزد در جریان است.

شورایاران بازوان مشورتی مدیران شهری بویژه اعضای شورای اسلامی شهر تهران محسوب می‌شوند که می‌توانند در تصمیم‌گیری‌ها، نحوه اجرای طرح‌ها و هزینه‌کرد اعتبارات شهرداری در سطح محلات بسیار نقش موثری ایفا کنند زیرا این افراد در محله ها زندگی می‌کنند و ضمن آشنایی کامل با مشکلات هر منطقه با شهروندان هر محله نیز در ارتباط نزدیک هستند.

تهرام/۳۰۰۱/ ۱۰۰۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.