به گزارش ایرنا از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، کیومرث کلانتری روز جمعه در حاشیه مراسم پاکسازی زباله در ارتفاعات تهران همزمان با گرامیداشت روز جهانی زمین و هفته زمین پاک، با شعار «حفاظت از گونه های زیستی، نه به زباله و پلاستیک» اظهار داشت: تفکیک زباله از مبدا صرفه اقتصادی به همراه دارد و مشارکت اجتماعی مردم را نشان می دهد.
وی با اشاره به اینکه زباله های رها سازی شده در طبیعت هم به لحاظ بصری و هم از نظر آلودگی های محیط زیست، مضرات فراوانی برای منظر و سلامت مردم دارد، اظهار داشت: بسیاری از این زباله ها سال ها در طبیعت باقی مانده و به هیچ وجه تجزیه نمی شود و در واقع آفت و آسیب بسیار جدی در حوزه آب و خاک است.
کلانتری با تاکید بر اینکه داشتن محیط زیست پاک و سالم و زیبا حق همه شهروندان است، افزود: رهاسازی و ریختن زباله ها در طبیعت علاوه بر اینکه با فرهنگ و ارزش های دینی و اخلاقی ما ایرانیان منافات دارد، بلکه زمینه کار مضاعف عده ای را برای برداشتن و پاکیزه کردن محیط اطراف فراهم می کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: ما باید با الگوسازی فرهنگی و نیز اجرای برنامه های نمادین پاکسازی محیط های طبیعی بتوانیم این تفکر را که ریختن زباله ها در طبیعت و جاده ها، خیابان ها و دیگر اماکن حق خود بوده و جمع کردن آنها وظیفه دیگران و رفتگران زحمتکش است را تغییر دهیم.
وی با توضیح اینکه آلوده کردن طبیعت در کیفیت چرخه طبیعی حیات موجودات زنده اثر نامطلوبی و پیامدهای زیانباری برای زندگی انسان، حیوانات و گیاهان دارد، گفت: یکی از مصادیق این موضوع نامگذاری شعار جهانی روز زمین با عنوان حفاظت از گونه های زیستی است که این عنوان در کشور ما با نریختن زباله و پلاستیک در طبیعت پیوند خورده و مبین این است که آلودگی محیط زیست، زیست گونه های مختلف جانوری و گیاهی را تهدید می کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم تغییر الگوی مصرف برای کاهش زباله و استفاده از پلاستیک تاکید کرد و بیان داشت: ما باید بتوانیم الگوی مصرف خود را تغییر دهیم و تا جای ممکن از پلاستیک و ظروف پلاستیکی تخریب ناپذیر استفاده نکنیم و از طرفی بتوانیم فرهنگ تفکیک زباله از مبدا را در زندگی روزمره خود تقویت کنیم.
کلانتری همچنین از برگزاری برنامه های پاکسازی در سطح شهرستانهای استان تهران در هفته گذشته و همزمان با گرامیداشت زمین پاک خبر داد و گفت: البته این اقدامات به صورت نمادین و برای توجه به فرهنگ حفاظت محیط زیست انجام شد ولی متاسفانه در همین برنامه های نمادین نیز مقادیر قابل توجهی زباله جمع آوری و از طبیعت خارج می شود.
وی از همه مردم و شهروندان خواست تا به موضوع حفظ محیط زیست و طبیعت به عنوان یکی از چالش های مهم حاضر توجه کنند و در هنگام سفر، هیچ چیز به طبیعت اضافه و شیء دیگری غیر از زباله از آن خارج نکنند.
در این مراسم که به همت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران و با همکاری مترو و شهرداری تهران و انجمن امداد کوهستان برگزار شد، با حضور علاقمندان به طبیعت و محیط زیست، گروههای خودجوهش و با همراهی مردم بخش هایی از طبیعت ارتفاعات دربند تهران پاکسازی شد.
تهرام/8138//6139
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.