مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه کهریزک در کیلومتر 23 جاده قدیم تهران – قم و در جنوب کهریزک واقع شده است. این مرکز روزانه به طور متوسط هشت هزار تن انواع پسماندهای مختلف از منابع مختلف تولید همچون مناطق 22 گانه، شهرک و شهرهای اطراف، مراکز بهداشتی و درمانی، لجن و سرشاخه و غیره جهت امحا و دفع به این مرکز ارسال می شود.
این حجم وسیع از دفن زباله یکی از کانون های اصلی بوی نامطبوع در مسیر عوارضی تهران - قم تا فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) بویژه ماه های گرم سال است که طی چند سال اخیر همواره خبرساز بوده و حل نشده باقی مانده است.
رضا عبدلی روز دوشنبه در حاشیه مراسم ارسال پنجمین کاروان کمک های شهرداری تهران به خوزستان در حرم امام خمینی(ره) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: وزارت کشور و جهاد کشاورزی طبق ماده 12 قانون مدیریت پسماند مصوب 1383 و آئین نامه اجرایی 1384 متولی اصلی ساماندهی و برنامه ریزی پردازش زباله هر شهری هستند و موضوع پیگیری و تعیین تکلیف آن نیز بر عهده کارگروه ملی است و دبیر و رئیس کارگروه هم در هر استانی اداره حفاظت محیط زیست است.
وی تصریح کرد: کارگروه ملی طبق قانون از 21 سازمان، وزارتخانه و شرکت خارج از شهرداری تهران با ریاست محیط زیست تشکیل شده، بنابراین بر اساس قانون تصمیم گیری در این زمینه بر عهده سازمان محیط زیست است.
عبدلی ضمن آگاهی از مشکلات و اشکالات مجتمع پردازش زباله آرادکوه در کهریزک و ارائه 2 راهکار به محیط زیست، گفت: پیشنهاد می کنم قبل از هر چیزی این موضوع کارشناسی شود و شهرداری نیز بعنوان مجری تصمیمات کارگروه را اجرا خواهد کرد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند پایتخت گفت: اگر تصمیم به انتقال است بایستی اقدامات زیرساختی مکان مورد نظر فراهم شود چرا که انباشت روزانه در حدود 9 هزار تن زباله پایتخت فاجعه بار است.
وی ساماندهی وضع موجود در آرادکوه را راهکاری دیگر بیان کرد و گفت: شهرداری تهران در این زمینه پیشنهادات لازم برای ساماندهی این مجتمع به سازمان محیط زیست اعلام کرده است و پیشنهاد می شود که این مجتمع بعنوان شهرکی بسیار مدرن و جدید ساماندهی شود.
رئیس سازمان مدیریت پسماند پایتخت اضافه کرد: روش های دفن زباله در این مجتمع اشتباه است چرا که زباله باید سوزانده و شیرابه به همراه کمپوست باید جمع آوری شود.
وی اضافه کرد: قبل از هر چیزی باید به صورت کارشناسی این موضوع را بررسی کرد و مشخص شود که ساماندهی به صرفه است و سازمان محیط زیست باید تعیین تکلیف کند و شهرداری تهران بعنوان مجری آنرا پیگیری و اجرا کند.
1970/6003
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.