به گزارش ایرنا، علیرضا نیکنام روز شنبه درحاشیه جلسه فوق العاده ستاد هماهنگی مدیریت بحران شهرستان در جمع خبرنگاران اظهارداشت: بررسی وضعیت سازه‌های تقاطعی، آبگذرهای زیر زمینی، گرفتگی‌ها در مسیر پل ها و رودخانه ها در تهران بزرگ و شهرستان های این استان، توسط کارشناسان رصد و در حال برطرف شدن است.
وی افزود: در شهر تهران بالغ بر 60 نقطه خطر پذیر شناسایی و به دستگاه‌های متولی اعلام شده است.
مدیر منابع اب تهران بزرگ گفت: با توجه به کانالیزه کردن رودخانه ها و سازه های تقاطعی و کاربری‌های مختلف عملا ظرفیت آبگذری کاهش پیدا کرده است و اکیپ های گشت و بازرسی ما با رفع گرفتگی ها در نقاط اعلام شده مانع از پس زدگی و انسداد جریان آب به خیابانها و مناطق مسکونی در تهران و شهرستانها می‌شوند.
نیکنام از افزایش 178 درصدی میزان بارش ها طی سال 97 و 98 خبر داد و اظهار داشت : تا چهاردهم فروردین سال 98 در حدود 378 میلیمتر بارش داشتیم، ورودی آبریز سد لیتان در حال حاضر 85 متر مکعب بر ثانیه است و در ساعات پیک به 350 متر مکعب بر ثانیه رسیده بود.
وی گفت: در حال حاضر رها سازی آب سد لتیان در حدود 55 متر مکعب بر ثانیه است و با توجه به پیش بینی هواشناسی برای روزهای آتی برای بارندگی به منظور کنترل و مدیریت سیلاب تا رسیدن به شرایط پایدار، خروج آب از سد لتیان با همین روند ادامه خواهد داشت.
مدیر منابع آب تهران بزرگ با اشاره به اهمیت مدیریت آبخیزداری خاطرنشان کرد: آبخیز داری مناسب به شکل بیولوژیک و مکانیکی پیشگیری مناسبی در مقابل سیل است.
نیکنام افزود: رها سازی آب سد لتیان از طریق رودخانه جاجرود به سد خاکی ماملو با ظرفیت فعلی 155 میلیون متر مکعب انجام می شود و در شرایط اضطراری گنجایش این سد تا 250 میلیون متر مکعب پیش بینی شده است.
وی درادامه اظهار داشت: آب اضافه سد ماملو به سمت دشت ورامین رها سازی می شود و در این پروسه سفره های آب زیر زمینی ( آبخوان ها) تغذیه می شوند و با تعادل در برداشت و مدیریت مصرف خشکسالی و بی آبی سفره های زیر زمینی این دشت جبران خواهد شد.
مدیر منابع آب تهران بزرگ در ادامه با اشاره طرح ساماندهی حریم رودخانه اظهار داشت : ساماندهی حریم رودخانه یکی از اولویتهای ما است مشروط بر این که آزاد سازی حریم به طور کامل اجرایی بشود.
نیکنام در ادامه اظهار داشت: طی سال های 90 تا 97 در حدود 250مورد آزاد سازی با مساحت یک هکتار و سه مورد با مساحت 30 هکتار در محدوده رودخانه داشتیم.
وی با اشاره به کاهش تصرفات خاطر نشان کرد: تصرفات زیادی باقی نمانده است، تعدادی ازساخت و سازها با دستور دادستان متوقف و در انتظار صدور رای قطعی هستند و پس از تعیین تکلیف موارد یاد شده، ساماندهی حریم رودخانه در اولویت کاری امور آب تهران بزرگ قرار دارد.
مدیر منابع آب تهران بزرگ گفت: رودخانه، خانه رود است و مسیر خود را در خشکسالی و تر سالی دنبال می کند، ما باید بستر و حریم رودخانه را رعایت کنیم، هرجا که به رودخانه آسیب زدیم به شکل قهری طبیعی شاهد بازخورد آسیب ها بودیم.
شهرستان پردیس با 250 هزار نفر جمعیت در شرق پایتخت قرار دارد.
تهرام/9441//6139
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.