به گزارش ایرنا، ایام نوروز در کنار دیدن جاذبه های تاریخی و طبیعی، فرصت مناسبی نیز برای سیر و تامل در تاریخ انقلاب اسلامی است که یکی از جلوه های اصلی آن را می توان در حسینیه جماران یافت؛ حسینیه ای که میعادگاه حضرت امام خمینی (ره) با انقلابیون و محل سخنرانی‌ها و مراسم بسیاری بوده است.
حال صندلی امام راحل با گل مزین و زیرزمین حسینیه به نگارخانه مبدل و در آن تصاویری از زندگی و صحنه های مبارزات حضرت امام، برخی لوازم شخصی، دست نوشته‌ها، نمونه ‌ای از لباس ایشان و یادگاری‌ های اهدایی، بریده جراید، اسناد و نمونه‌هایی از نامه‌های ارسالی، دریافتی و همچنین کتب ایشان در ویترینی به منظور بازدید عرضه شده است.
براساس آنچه نقل شده بنای حسینه جماران توسط فردی به نام سید ابراهیم جمارانی احداث و وقف دهکده جماران و بعدها دفتر امام خمینی (ره) شد؛ از نزدیکان امام نقل شده است که امام نگذاشتند تغییری به‏ منظور تجمل و زیبایی در این حسینیه ایجاد شود، حتی حجت الاسلام امام جمارانی خواست آنجا را سفیدکاری کند اما ایشان فرمودند اگر می‏خواهید من اینجا بمانم، تزئینات نکنید؛ این بنا در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
علاقه مندان برای بازدید از این مجموعه خاطره انگیز می توانند به خیابان باهنر (نیاوران)، خیابان جماران، ضلع شمالی خیابان حسنی کیا مراجعه کنند؛ البته در بازدیدهای گروهی بویژه در مناسبت های خاص (سالگرد ارتحال حضرت امام، دهه فجر و ...) بهتر است علاقه مندان درخواست کتبی خود را به شماره دورنگار 22830044 ارسال کنند یا برای ارتباط با مجموعه با شماره 22744645 تماس بگیرند.

** اقامتگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی
محل اقامت امام خمینی (ره) به دلیل اینکه سال های آخر عمر پربرکت ایشان در این منزل گذشته و در و دیوار آن میراث دار خاطره ها،‌ دیدارها، ملاقات ها و تصمیم‌های مهم آن سال هاست مورد استقبال بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد.
این منزل که در اجاره امام بوده است، ساختمان آجری ساده با حیاطی 40 متری بدون هرگونه تزئینات دارد؛ در اتاق پذیرایی امام راحل یک کاناپه و طاقچه ‌ای ساده وجود دارد که زمانی محل ملاقات های کاری و مهمی بود و ایوانی که محل نیایش و راز و نیاز شبانه ایشان بوده است.
این بنا به درخواست دفتر نشر آثار امام خمینی حدود 20 سال پیش ثبت ملی شده است.
امام راحل بیش از هشت سال در جماران سکونت داشتند.
مجاورت با حسینیه جماران یکی از امتیازات این خانه بود که پس از استقرار ایشان در این منزل، حیاط خانه به وسیله یک راهرو موقت به بالکن حسینیه متصل شد تا برای سخنرانی ها و ... از این حسینیه استفاده شود.

**خانه - موزه آیت الله رفسنجانی
مجسمه تمام قد آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی با لبخند در ورودی خانه-موزه ایشان قرار دارد.
خانه شخصی آیت الله هاشمی رفسنجانی پس از فوت ایشان در سوم شهریور 1397 (سالروز تولد وی) به عنوان خانه – موزه در همسایگی منزل امام خمینی (ره) و حسینیه جماران افتتاح شد.
تابلو شیشه‌ای بزرگی در حیاط نصب شده که یادآور تاریخ‌های مهم زندگی آیت ‌الله هاشمی است و داخل ساختمان نیز این تابلوها روی تمامی دیوارها دوران مختلف زندگی ایشان را با عکس و متن به تصویر کشیده‌اند.
وسایل و امکانات زندگی وی، اشیا، مبلمان و کتابخانه‌ها با همان چیدمان همیشگی در معرض دید بازدید کنندگان قرار دارد.
همچنین نشان ها و هدایا، کلید شهر لاهور، پارچه دیوار کعبه (هدیه ملک عبدالله پادشاه سابق عربستان)، کتاب انجیل (هدیه ریگان رئیس جمهوری سابق آمریکا) و دو اسلحه کلت که آیت الله هاشمی را مورد سوء قصد قرار دادند در این خانه-موزه به چشم می خورد و می تواند برای گردشگران قابل توجه باشد.
به گزارش ایرنا، شهرستان شمیرانات در ارتفاعات البرز با آب و هوایی کوهستانی و سرد، متشکل از شهر شمیران یا تجریش و دو بخش لواسانات و رودبار قصران با جمعیتی افزون بر 600 هزار نفر در شمال و شمال شرقی تهران قرار دارد.
این شهرستان همچنین مجموعه قابل توجهی از امامزاده ها، کاخ ها، موزه ها، محله های قدیمی، خانه های رجال قدیم و جدید، نهاد ها و سازمان های کشوری، سفارتخانه ها، دانشگاه ها، مراکز خرید و بوستان های مهم، تفریحگاه های طبیعی و... را در خود جای داده است.
حجاری، معرق روی چوب و... ، حجم چوب و ساخت سازهای سنتی از صنایع دستی شمیرانات و گیلاس، آلبالو، گردو، سیب و عسل از سوغات این شهرستان خوش آب و هوا به شمار می رود.
تهرام/9897//1348/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.