معاون وزیر راه و رئیس سازمان هواشناسی گفت: پیش بینی ها نشان می دهد که تعطیلات نوروزی بارانی و سردی در پیش است.

به گزارش ایلنا، سحر تاج بخش روز دوشنبه در نشست خبری افزود: در تعطیلات نوروز 98، بیشتر نوار شمالی و ‌نیمه غربی کشور تحت تاثیر باران و در ارتفاعات برف قرار دارد.

وی ادامه داد: امروز، 27 اسفندماه سامانه بارشی در نوار شرقی و شمال شرق کشور فعال است تا اواسط امروز این سامانه از نوار شرقی عبور می کند.

تاج بخش افزود: بخش شمالی سامانه بارشی تا ساعات دیگر سبب تقویت و تشدید فشار بین سواحل شمالی و جنوب شرقی البرز می شود و به تدریج در شرق سواحل خزر شامل شرق مازندران گلستان و خراسان شمالی با گذر تدریجی جبهه هوای سرد، موجب بارش باران و برف و وزش باد شدید در سواحل و ارتفاعات همراه با کولاک شدید در مسیرهای کوهستانی منطقه می‌شود.

وزش باد شدید و کاهش 10 درجه ای دما در سواحل خزر

وی ادامه داد: بیشینه سرعت باد در این مناطق به بیش از ۷۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید و در این مدت دمای هوا در سواحل شمالی کشور حدود ۱۰ درجه کاهش خواهد یافت و کمینه دمای مورد انتظار صبح فردا، سه شنبه در جلگه‌های شمالی خزر به ۲ تا ۷ درجه بالای صفر کاهش می یابد.

رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه این سیستم در حال گذر است، گفت: فردا بارش موقتا در سواحل شمالی قطع و یا تضعیف خواهد شد و چهارشنبه سامانه بارشی دیگری از سمت دریای سیاه وارد کشور می شود که مجددا شمال کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گفته وی این سامانه سبب بارش باران در سواحل خزر و بارش برف در ارتفاعات و دامنه‌های البرز از شمال غرب تا شمال شرق در عرض‌های شمالی کشور می‌شود.

تاج بخش گفت: چهارشنبه ۲۹ اسفند سواحل دریای خزر بارش باران و ارتفاعات و دامنه‌های البرز و شمال غرب و استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل و با شدت کمتر در استان‌های کردستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش برف و باران نسبتا ضعیف خواهند داشت.

وی افزود: در شمال شرق کشور و به احتمال زیاد برای شهر مشهد، سه شنبه و چهارشنبه تا اوایل روز پنجشنبه گاهی بارش برف را پیش بینی می کنیم، دمای کمینه مشهد مقدس، طی روزهای پنجشنبه و جمعه (اول و دوم فروردین) به احتمال زیاد به کمتر از صفر درجه خواهد رسید.

رئیس سازمان هواشناسی با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته، به مسافران نوروزی مشهد توصیه کرد درصورت استفاده از وسایل گرمایشی گازسوز در مکان های اسکان موقت یا چادر، هشدارهای لازم برای اجتناب از حوادث گاز گرفتگی را جدی بگیرند.

به گفته تاج بخش، این سامانه بارشی از نیمه روز پنجشنبه از نوار شرقی کشور خارج می شود و مجددا از یکشنبه آینده (4 فروردین98) موج جدیدی با عبور از شرق مدیترانه و خاورمیانه، کشور را از نوار غربی تحت تاثیر قرار خواهد داد، بنابراین با فعالیت این موج، طی روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه هفته آینده (۴ تا ۶ فروردین ٩٨) بارش باران و برف در استان‌های نیمه غربی، شمال و شمال شرق پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: گسترش فعالیت این سامانه بارشی در روز سه شنبه به جز جنوب شرقی بیشتر استان‌های کشور را فرا می‌گیرد، بیشینه بارش این سامانه را در شمال و شمال شرق خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد انتظار داریم.

رئیس سازمان هواشناسی اظهار داشت: طی این دو روز در سواحل شمالی دامنه‌های البرز و بخصوص در ایلام کرمانشاه و کردستان و همچنین در ارتفاعات البرز از شمال غرب تا شمال شرق مقدار بارش، قابل توجه خواهد بود و در ارتفاعات و مناطق سردسیر انتظار بارش برف را داریم.

سیزده به در بارانی

وی گفت: طی روزهای چهارشنبه تا شنبه هفته سوم فروردین (۷ تا ۱۰ فروردین ۹۸) آسمان بیشتر نقاط کشور آفتابی خواهد بود و موج بارشی بعدی از یکشنبه (۱۱ تا ۱۲ فروردین ٩٨) وارد کشور می‌شود و با احتمال زیاد شمال مرکز و شمال شرق کشور در روز سه شنبه ۱۳ فروردین، روز طبیعت بارانی خواهد بود و انتظار داریم ارتفاعات البرز و مناطق سردسیر در غرب و شمال غرب گاهی با بارش برف همراه باشند.

وی با اشاره به شرایط جوی و ترافیک جاده‌ها به مسافران نوروزی مسیرهای سواحل شمالی و مشهد مقدس توصیه کرد به خصوص در روزهای پایانی سال و چند روز ابتدایی سال جدید تمهیدات لازم را در نظر بگیرند، در شرایط حاد جوی از مسافرت در مسیرهای کوهستانی و برفگیر بپرهیزند و در صورت لزوم به مسافرت، حتما از تجهیزات زمستانی زنجیر چرخ استفاده کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.