به گزارش خبرنگار ایرنا، صبح چهارشنبه پایگاه مدیریت بحران منطقه 5 تهران میزبان رقابت های دور پایانی مسابقات امداد و نجات شهروندان تهرانی بود که در رقابت های حساس و نفسگیر تیم مدیریت بحران منطقه 5 قهرمان شد.
در فینال این رقابت ها 4 تیم حضور داشتند که تیم ها در بخش های چادر زنی، انتقال آب به ماشین های آتش نشانی، اطفای حریق، الوار چینی و حمل مصدوم به رقابت پرداختند که در نهایت تیم شهروندان مدیریت بحران منطقه 5 با 121 امتیاز قهرمان شد و همچنین تیم هایی از مناطق 4 و 2 شهر تهران در جایگاه دوم و سوم قرار گرقتند.
در بخش پایانی رقابت ها آمادگی تیم ها بسیار خوب بود و اعضای تیم ها با آمادگی بدنی مناسب و البته مهارت بخش های مهم این مسابقه از جمله بخش الوار چینی، حمل مصدوم و اطفای حریق را هیجانی دنبال کردند.

** تهران یک شهر لرزه خیز است
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: تهران یک شهر لرزه خیز است و شاهد رخداد حوادث زیادی در این شهر هستیم، در نتیجه باید آمادگی بسیار خوبی برای مقابله با حوادث داشته باشیم.
احمد صادقی افزود: پژوهش ها نشان می دهد که شهروندان بیشترین تاثیر را در کاهش مخاطرات در حوادث دارند چرا که می توانند در ساعات اولیه وقوع حوادث به خود، نزدیکان و اطرافیانشان امدادرسانی کنند.
وی ادامه داد: با توجه به نقش بسیار مهمی که گروه های داوطلب مردمی در بحث کاهش اثرات بلایای طبیعی و کاهش خسارت ناشی از حوادث دارند، باید آموزش و سازماندهی بشوند و براساس این سازماندهی، آمادگی خود را در برابر حوادث افزایش دهند.
صادقی تصریح کرد: یک دهه است که گروه های داوطلب واکنش اضطراری محلات در تهران در حال فعالیت اند، این گروه ها در محلات شهر تهران سازماندهی می شوند که در مرحله اول به آمادگی نسبی می رسند و این آمادگی را به کسانی که در محدوده زندگی آن ها هستند انتقال می دهند.
وی ابراز امیدواری کرد که برگزاری چنین تمرین ها و مانورهایی روز به روز افزایش پیدا کند و ما شاهد افزایش آمادگی بیشتر شهر تهران باشیم.
مدیر آموزش سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران که دبیر اجرایی این دوره از مسابقات نیز بود در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: چهارمین دوره مسابقات سراسری خانه‌های دوام و ایمنی ویژه اعضای این خانه‌ها که در سرای محلات شهر تهران فعالیت دارند با هدف ارتقا دانش و مهارتهای فردی و گروهی اعضای داوطلب برگزار شد.
«خانه دوام و ایمنی، تشکلی مردمی و داوطلبانه در سرای محله است که در راستای تأکید و تمرکز هماهنگی‌ها در حوزه ارتقا و حفظ آمادگی و ایمنی شهر و شهروندان در مواجهه با حوادث در سطح محله فعالیت می‌ کنند»
امیر رنگین کمان افزود: در مرحله اول این مسابقات که به صورت درون منطقه‌ای و در 2 بخش فردی و گروهی برگزار شد، تیم‌های 6 ‌نفره از اعضای خانه‌های دوام و ایمنی مناطق 22 گانه شهر تهران در پایگاه‌های ویژه مدیریت بحران مناطق مربوطه به رقابت پرداختند و پس از اتمام مسابقات درون منطقه‌ای تیم اول و دوم هر منطقه در قالب یک تیم 12 نفره به رقابت‌های مرحله دوم اعزام شدند.
رنگین کمان گفت: مرحله پایانی این مسابقات که امروز (چهارشنبه) برگزار شد 4 تیم حضور داشتند که تیم های اول تا سوم مشخص شدند و جوایز و کاپ قهرمانی به تیم قهرمان، نایب قهرمان و سوم اهدا شد.
وی خاطرنشان کرد: در سرای محلات مناطق مختلف شهر تهران تعدادی از داوطلبان در زمینه امداد و نجات آموزش ها و تمریناتی انجام می دهند که این مسابقات ویژه این افراد برگزار شد و همچنین این افراد به شهروندان نیز آموزش هایی در زمینه امداد و نجات ارائه می کنند.
کلانشهر تهران با بیش از 8 میلیون جمعیت و دارابودن بافت های فرسوده همواره در معرض خطر و تهدید انواع و اقسام حوادث است که ضروری است شهروندان برای مقابله با چنین حوادثی از جمله سیل و زلزله و امداد رسانی به شهروندان آمادگی بیشتری داشته باشند.
تهرام/7243//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.