قاسم میرزایی نیکو روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: قانون احزاب همواره در شرایط خاص کشور تدوین شده است اما هیچگاه با دید باز به این موضوع توجه نشده بود.
وی با بیان اینکه درصدد بازنگری قانون احزاب با دید باز هستیم و احتمال آن می رود که تا پایان دی ماه امسال به صحن مجلس وارد شود، تاکید کرد: در قانون جدید به دور از فشارهای همیشگی تغییراتی صورت گرفته که تسهیل شرایط ورود افراد به احزاب از زمره این اصلاحات است.
عضو کمیسیون ماده 10 مجلس با اشاره به تدوین قانون جدید احزاب تصریح کرد: طی این بازنگری قانون احزاب در 14 کشور مختلف مورد مطالعه و بررسی مرکز پژوهش مجلس قرار گرفت و جلسات متعددی میان نمایندگان احزاب اصولگرا، اصلاح طلب و تمام افرادی که دغدغه مند نظام هستند، برگزار شد.
میرزایی نیکو در ادامه وظیفه فراکسیون احزاب و تشکل ها را هماهنگی و پیگیری مطالبات احزاب، سازمان های مردم نهاد و تشکل های صنفی برشمرد و گفت: از دیگر وظایف فراکسیون احزاب انعکاس نظر تشکل های مذکور، تبدیل پیشنهادها به طرح یا لایحه و ارجاع به بخش های مربوطه است.
نماینده مردم شهرستان های دماوند و فیروزکوه درباره جایگاه و عملکرد کمیسیون ماده 10 احزاب نیز بیان کرد: این کمیسیون مسئول پیگیری مباحث حقوقی، مسائل احزاب، راهپیمایی ها و ... است.
وی یکی از دلایل ناکامی احزاب در ایران را نداشتن اراده ملی برای این موضوع دانست و افزود: مسائل مربوط به نهم دی 1388 اهمیت حضور احزاب در جامعه را روشن تر کرده است؛ این واقعه نشان داد اگر احزاب به نمایندگی از افراد همسو برای مطالبه گری پیشقدم باشند دولت نیز می تواند به مذاکره با آنها بپردازد و اهداف جامعه با سرعت بیشتری محقق شود.
سخنگوی فراکسیون احزاب و تشکل ها بیان کرد: عملکرد نادرست برخی احزاب تاکنون ضربه سنگینی به جایگاه آنها وارد کرده و فعالیت های نظامی، سیاسی، امنیتی و اقدامات مخفی حزب توده از زمره این آسیب ها بوده است.
وی عامل مهم بعدی در ناکامی احزاب را تعریف نشدن جایگاه این تشکل ها در نظام کشور خواند و با ذکر مثالی خاطرنشان کرد: زمانی که فردی در ایران رئیس جمهوری می شود اعلام می کند به هیچ حزبی وابسته نیست در حالی که این ادعا صحت ندارد و تمامی افراد همفکر و همگرا در احزاب برای تحقق یک انتخاب تلاش کرده اند و نقش دارند.

تهرام/9897/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.