به گزارش ایرنا ، در این نمایشگاه که روز پنجشنبه و با حضور فرماندار و مسئولان محلی شهرستان ورامین برپا گردید ، هنرمندان این شهرستان در 20 غرفه آثار خود را در حوزه های مختلف صنایع دستی ، معرق ، منبت ، خاتم کاری ، شیشه گری ، چرم ، سوزن دوزی و گل آرایی در معرض دید علاقمندان قرار دادند.
علاوه بر این بیش از 30 ناشر از سراسر کشور تازه های نشر را در قالب نمایشگاه کتاب و با 10 تا 15 درصد تخفیف به علاقمندان به کتاب و کتابخوانی عرضه کردند.
فرماندار شهرستان ورامین در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: هفته فرهنگی با هدف بیان دستاوردها و ظرفیت های این شهرستان در حوزه های مختلف فرهنگی ، هنری و اجتماعی برپا شده و طی آن برنامه های شاخص فرهنگی در مناطق مختلف شهر برگزار می شود.
حسین کاغذلو افزود: برنامه های هفته فرهنگی ورامین با هدف برجسته سازی هویت فرهنگی و معرفی ظرفیت های فرهنگی و اجتماعی شهرستان ورامین ، ایجاد نشاط اجتماعی در قالب 40 برنامه تا 21 آذرماه برگزار می شود.
وی اظهار داشت : نمایشگاه کتاب، برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی، برپایی موزه آثار تاریخی شهرستان ورامین، برپایی ایستگاه قصه گویی، اجرای تئاتر خیابانی، برپایی نمایشگاه خوشنویسی، پخش فیلم و راه اندازی رادیو کتاب مهمترین برنامه های هفته فرهنگی ورامین است.
نام شهر تاریخی ورامین در کتب مختلف به صورت 'ور' ،'ورنه'،'وارنا' ، 'وروین' ،' وارم ' و 'ورامین' ذکر شده ‌است که شکل ورامین نام تثبت شده این شهر از قرن سوم هجری می‌باشد.
کلمه ˈرامˈ و ˈرامنˈ واژه‌هایی پهلوی و نام فرشته‌ای که در بیست و یکم هر ماه به او سپرده می‌شود و ورامین یعنی شهری که بهتر از رامین می‌باشد که مولف کتاب 'ریاض العما و حیاض الفضلا' در صفحه ‎ 232می‌گوید: در زمان حیات شیخ رشیدالدین حسن ابن عبدالملک ابن عبدالعزیز مسجدی، نام ورامین ،'رامن' بوده ‌است.
صاحب کتاب ' مجالس المومنین' شهر ورامین را دارالمومنین ذکر کرده ‌است و در کتاب الانساب سمعانی که در سال ‎ 555هجری تالیف شده از ورامین به عنوان شهری آباد و دارای اصحاب یمن یاد کرده ‌است.
صاحب کتاب 'المعجم' ورامین را نام شهری از ملک ری خوانده که اهالی آن همگی شیعه مذهب بوده که دارای تاریخی بسیار کهن و قدیمی و دارای آثار گوناگون تاریخی قبل و بعد از اسلام می‌باشد.
کاوش‌های اخیر صورت گرفته توسط باستان شناسان، سابقه سکونت در ورامین را به پیش از هشت هزار سال می‌رساند.
در کتاب 'وندیداد' جلد اول فرگردیکم، بند ‎ 18آورده شده که چهاردهمین کشور با نزهت من - اهورامزدا- 'وارنا' نام دارد که زادگاه فریدون، قاتل ضحاک می‌باشد.
ورامین با 300 هزار نفر جمعیت در 35 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
تهرام/7254 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.