روز جهانی معلولان از سال ۱۹۹۲ که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام شد، هر ساله در سوم دسامبر (دوازدهم آذر) برگزار می شود، هدف از تعیین این روز، ارتقای رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیت‎های مختلف و افزایش آگاهی هایی بوده که باید از مساله پیوستن افراد معلول در تمامی جنبه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زندگی منتج شود.
زینب نصیری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: شهر دسترس پذیر و شهری که بتواند پاسخگوی نیازهای همه افراد با هر نوع معلولیت و نیاز خاص باشد، دغدغه شهرداری تهران است.
وی با اشاره به فعالیت 352 کانون معلولان در شهر تهران گفت: تقویت این کانون ها، شناسایی مسائل حوزه معلولان، پیگیری و مطالبه گری توسط خود این افراد، جلب مشارکت اجتماعی شهروندان دارای معلولیت و سازمان های مردم نهاد فعال در این حوزه و حمایت از آنان مورد توجه شهرداری است.
نصیری درباره مناسب سازی فضای شهری برای افراد دارای معلولیت افزود: ضمن آموزش و آگاه سازی دبیران کانون های معلولان از لحاظ دانش فنی، آنان براساس مصوبه معاونت معماری و شهرسازی، عضو کمیته مناسب سازی مناطق شده و بر مناسب سازی و استانداردسازی فضاهای شهری؛ مجموعه های فرهنگی اجتماعی، سرای محلات، مجموعه های ورزشی برای افراد دارای معلولیت نظارت خواهند کرد.
مدیرکل سلامت شهرداری تهران با تاکید بر لزوم فرهنگسازی برای حضور افراد دارای معلولیت در جامعه اظهارداشت: مناسب سازی فضای شهری برای این افراد باید به یک مطالبه اجتماعی تبدیل شده و تمامی نهادها در این حوزه مشارکت داشته باشند.
وی گفت: در مناسب سازی فضای شهری تنها دسترس پذیری برای افراد دارای معلولیت مطرح نیست بلکه در این حوزه سالمندان، مادران و کودکان هم مورد توجه قرار می گیرند.
نصیری افزود: تمام ساختمان های شهرداری تهران توسط انجمن های مردم نهاد فعال در حوزه معلولیت و کانون های معلولان ارزیابی می شود و تلاش می کنیم با استفاده از ظرفیت مدیریت شهری کاستی ها اصلاح و مناسب سازی لازم انجام شود.
مدیرکل سلامت شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه های این نهاد به مناسبت روز جهانی معلولان و گرامی داشت این هفته افزود: به مناسب این روز با مشارکت سازمان زیباسازی شهر تهران، برای نخستین بار زیرساخت های اطلاع رسانی در فضاها و بیلبوردهای شهری توسط آثار هنری و طراحی افراد دارای معلولیت که در جشنواره های مختلف منتخب شدند، انجام شده است.
وی با اشاره به برگزاری جشن ازدواج 137 زوج دارای معلولیت با مشارکت انجمن دفاع از حقوق معلولان روز دوشنبه(12 آذرماه) ساعت 18 در برج میلاد تهران اظهارداشت: در این جشن 63 زوج هر دو دارای معلولیت و 74 زوج یکی از زوجین معلول است که با همکاری بهزیستی به هر کدام از آنان، 2 میلیون تومان هدیه داده می شود.
نصیری، برگزاری سینما سلامت را از دیگر برنامه های شهرداری تهران به مناسبت هفته ملی گرامی داشت معلولان عنوان کرد و گفت: در این برنامه از 11 تا 18 آذرماه، پنج فیلم در حوزه معلولان، از جمله فیلم های سینمایی ماجان، آبجی و فیلم های مستند بافندگان خیال، خطوط ناپیدا و بلندای زندگی با موضوع شهر دسترس پذیر برای افرد دارای معلولیت و آگاه سازی شهروندان اکران و نقد و بررسی می شود.
مدیرکل سلامت شهرداری تهران، برگزاری کارگاه های آموزشی در راستای مطالبه گری افراد دارای معلولیت با موضوع شاخص های مناسب سازی برای 66 نفر از اعضای کانون های معلولان مناطق 22گانه و آشنایی با انواع معلولیت و شناخت مهارت های ارتباطی مطلوب در تعامل با این افراد با هماهنگی سازمان های تاکسیرانی، اتوبوسرانی و شرکت بهره برداری مترو را از دیگر برنامه های این نهاد برشمرد.
وی گفت: در راستای قانون جامع حقوق افراد دارای معلولیت، نشست «تهران، شهری برای همه» با حضور انجمن های مردم نهاد در حوزه معلولان و کانون های اجتماع محور این حوزه و مدیران شهری در بخش های مختلف؛ اجتماعی، فرهنگی، شهرسازی، خدمات شهری، حوزه فنی و عمران، حمل و نقل و ترافیک برای بیان موضوع ها، مشکلات و مطالبات افراد دارای معلولیت برگزار شد.
نصیری، اجرای تئاتر معلولان و طرح یک زنگ با معلولان در مدارس برای آشنایی دانش آموزان با ویژگی ها و توانمندی های معلولان، اجرای گفت و گو در شهر در «چهارشنبه معلولان» در بوستان های منتخب مناطق با هدف به اشتراک گذاشتن تجربه های زیسته خود، برنامه «همه کودکان حق دارند، بازی کنند و از کودکی خود لذت ببرند»، با همکاری انجمن های مردم نهاد در قالب طراحی بیش از 20 بازی، در روز پنجشنبه، 15 آذرماه از ساعت 9 تا 19 در پردیس سینمایی ملت با حضور کودکان عادی و کودکان دارای معلولیت را از دیگر برنامه های شهرداری تهران به مناسبت هفته گرامی داشت معلولان عنوان کرد.
مدیرکل سلامت شهرداری تهران گفت: برپایی نمایشگاه و فروشگاه آثار هنری معلولان در سطح مناطق، تجلیل از معلولان و دبیران کانون های فعال حوزه معلولان، برگزاری طرح یک روز ورزشی با معلولان در منطقه2، موزه گردی ویژه این افراد در منطقه 12، برنامه «رسم آبی پرواز»؛ افتتاح سومین بوستان مناسب سازی شده معلولان در منطقه 14 از دیگر برنامه های این نهاد است.
وی، برگزاری جشنواره «توانا» با موضوع کارآفرینی و معلولیت در منطقه 15، همایش ویژه ای گرامی داشت هفته معلولان با همکاری مجموعه رعدالغدیر در منطقه 18 و همایش پیاده روی ویژه معلولان در دریاچه شهدای خلیج فارس در منطقه 22 را از جمله برنامه های مناطق شهر تهران به مناسبت این هفته عنوان کرد.
تهرام/7245//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.