به گزارش ایرنا ، بهمن خطیبی روز شنبه در جلسه شورای کشاورزی قرچک که در محل فرمانداری این شهرستان تشکیل شد اظهار داشت: فعالیت های اقتصادی مناطق روستایی شهرستان قرچک بر پایه کشاورزی بنا نهاده شده و بی توجهی به این بخش می تواند بسیاری از فرصت های شغلی را از بین ببرد.
وی یکی از مشکلات بخش کشاورزی را تأخیر از پاسخ به استعلامات مربوط به صدور مجوزهای بهره برداری اعلام کرد و افزود: درگیر کردن فعالان بخش کشاورزی در بروکراسی های دست و پاگیر اداری فقط فرصت را برای سرمایه گذاری سلب می کند، دستگاه های اجرایی باید در پاسخ استعلامات سرعت همراه با دقت را در پیش گرفته و زمینه را برای فعالیت واحدهای جدید فراهم کند.
خطیبی مهمترین چالش پیش روی توسعه کشاورزی قرچک را کمبود آب اعلام کرد و افزود: میزان حق آبه اراضی کشاورزی در اسناد مالکیتی کشاورزان و دیگر اسناد موجود نزد امور آبیاری و امور منابع آب جنوب شرق استان موجود است که به واسطه احداث سد بر روی رودخانه ، این حق آبه از کشاورزان سلب شده است.
وی تأکید کرد: قرار بود که برابر قدرالسهم قانونی کشاورزان منطقه از رودخانه ها ، آب مورد نیاز از محل پساب تصفیه‌خانه جنوب تهران و نیز سرریز سد ماملو تأمین شود که به نظر می رسد این میزان به طور کامل محقق نشده است.
سرپرست فرمانداری قرچک گفت: با هماهنگی های به عمل آمده با استان تهران، کمیته‌ای متشکل از نمایندگان فرمانداری، امور آبیاری جنوب شرق استان و با محوریت جهاد کشاورزی تشکیل می شود تا میزان آب تخصیصی به شهرستان از محل سد ماملو، رودخانه، پساب‌ها تصفیه‌خانه تهران و سایر منابع را بررسی کنند تا میزان سهمیه دقیق تحویلی و قدرالسهم واقعی شهرستان مشخص شود.
خطیبی افزود: کشاورزان شهرستان از نبود نمایندگی توزیع بذر، سم ، کودهای شیمیایی و نهاده های کشاورزی مورد نیاز گله مندند که لازم است جهاد کشاورزی نسبت به راه اندازی این مراکز اقدام کنند تا از تردد کشاورزان به شهرستان‌های هم‌جوار جهت تحویل نهاده‌های موردنیاز جلوگیری شود.
وی توسعه کشاورزی گلخانه ای را لازمه گذر از بحران کم آبی دانست و از جهاد کشاورزی خواست تا با ترغیب کشاورزان ، سهمیه تعیین شده از سوی استان تهران برای احداث گلخانه در قرچک را محقق کنند.
قرچک با 270 هزار نفر جمعیت در 30 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
قرچک بیش از 7 هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد که به دلیل کمبود منابع آبی تنها 5 هزار هکتار آن زیر کشت می رود.
تهرام/7254//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.