به گزارش ایرنا، نعمت الله ترکی روز پنجشنبه در همایش تبیین سند توسعه استان تهران افزود: پنج برنامه توسعه کشور که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اجرا شد، مساله محور بود و پنج سند توسعه هم پس از اتمام هشت سال جنگ تحمیلی تدوین و تصویب شد.
ترکی اظهارداشت: اجرای برنامه های توسعه ایران در مقایسه با کشورهای اروپایی در سال های پس از جنگ جهانی قابل قبول محسوب می شود و اگر گلایه ای وجود دارد به علت انتظار بیشتر در مورد توسعه جمهوری اسلامی است.
ترکی ادامه داد: یکی از فرصت های پیش روی تهران که اگر به آن توجه نشود می تواند به چالش تبدیل شود جمعیت 13 میلیون نفری آن است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با بیان اینکه این استان 17 درصد جمعیت کشور را در مساحت نزدیک به هشت درصدی ایران جا داده است گفت: سهم ارزش افزوده تولید شده تهران بتنهایی معادل 23.72 درصد ارزش افزوده کشور است.
وی با بیان اینکه بسیاری از سرانه های ورزشی، بهداشتی و آموزشی استان تهران پایین تر از میانگین کشوری است، اضافه کرد: تراکم جمعیت این استان از 201 قطعه شهری در سال 1335، به یک هزار و 243 نقطه در سال 1395 رسیده است.
ترکی افزود: اولویت نخست برای تهیه سند توسعه استان تهران، در نظر گرفتن سند آمایش بود که تمام هشت فصل آن به اتمام رسیده است و برای دستیابی به توسعه متوازن باید ملاک عمل و تصمیم گیری قرار گیرد.
وی تحقق 80 درصدی سند توسعه تهران تا سال 1400 را موفقیت آمیز برشمرد و این استان را دارای منابع درآمدی قابل توجهی خواند که بهره گیری از آن می تواند وابستگی به درآمدهای نفتی را به صفر برساند.
در این همایش سند توسعه استان تهران براساس اسناد بالادستی و طرح آمایش سرزمین که طی دو سال گذشته تدوین شده، بررسی و تشریح شد.
تهرام/3001/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.