به گزارش خبرنگار ایرنا، سعید اوحدی روز یکشنبه در نشست خبری اعلام برنامه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت های ماه های محرم و صفر و هفته دفاع مقدس اظهارداشت: برنامه های مذهبی همچون محرم، صفر و اربعین متعلق به همه مردم است و در حال حاضر می بینیم که هیات های مذهبی برغم مشکلات اقتصادی، مراسم خود را برگزار می کنند.
وی با اشاره به آغاز به کار قرارگاه فرهنگی هنری و مردمی اربعین تیرماه امسال در منطقه هشت تهران گفت: این قرارگاه با مشارکت مردم و با حمایت ستاد بازسازی عتبات و در قالب یک برنامه مشترک با کانون‌های مردمی مساجد فعالیت می کند.
اوحدی افزود: هدف این قرارگاه این است که بدون پشتوانه دولتی و بدون تکیه بر بودجه شهرداری و تنها با اتکا به مردم، بتواند حضور موثری در همایش شکوهمند 16میلیون نفری داشته باشد.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: با وجود اینکه سالانه بیش از 3 میلیون زائر ایرانی در این پیاده‌روی شرکت می‌کنند اما تا به حال یک جریان‌سازی فرهنگی هنری که منجر به تولید اثر هنری چه به صورت فیلم سینمایی و مستند و چه به صورت هنرهای تجسمی و مجموعه داستان و شعر شود نداشته‌ایم.
وی گفت: براین اساس در قرارگاه فرهنگی اربعین سعی داریم تا با برگزاری جشنواره‌ ها و برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری، بستری برای خلق آثار فراهم کنیم.
اوحدی با اشاره به توطئه خطرناک استکبار برای ایجاد اختلافات میان مردم ایران و عراق اظهار داشت: سعی داریم تا با برگزاری برنامه‌های مشترک میان مردم ایران عراق نقش مهمی در پیوند این دو کشور در محور مقاومت ایجاد کنیم که برگزاری سوگواره شعر آیینی با حضور شاعران ایرانی و عراقی و برگزاری نخستین یادواره شهدای مدافع حرم ایرانی و عراقی از این جمله است.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: در مرزهای سه گانه چذابه، شلمچه و مهران با همکاری موزه عبرت و باغ موزه قصر نیز نمایشگاهی به این مناسبت برگزار می‌شود.

*برگزاری ویژه برنامه «جلوه سوگ» در ماه های مرحم و صفر
وی با اشاره به برنامه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت ماه های محرم و صفر با عنوان «جلوه سوگ» گفت: 17 برنامه فراگیر، بیش از 70 برنامه محله‌ای منطقه‌ای و چهار برنامه شاخص منطقه‌ای ویژه ماه محرم و صفر از سوی این سازمان طراحی شده که این برنامه ها امروز ساعت 17 به صورت رسمی در میدان آئینی امام حسین(ع) آغاز خواهد شد.
اوحدی، برگزاری ویژه برنامه «پرده عشاق» تجلیل از پیرغلامان، پیشکسوتان و خادمان سیدالشهدا(ع)، اهدای «نشان ارادت» با هدف تجلیل از هنرمندانی که در خدمت به هنر آیینی اربعین بوده‌اند، برگزاری «آواها و نواهای عاشورایی» برای نمایش آداب و سنن اقوام مختلف در حوزه محرم و عاشورایی و چهارمین دوره «برآستان اشک» با موضوع شعرخوانی و مدیحه‌سرایی با حضور شعرا و ذاکرین اهل بیت(ع) را از جمله برنامه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت ماه های محرم و صفر عنوان کرد.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: ویژه برنامه «کودکان عاشورایی» و یازدهمین دوره «نوگلان حسینی» تجلیل از مداحان نوجوان ویژه کودکان و نوجوانان برگزار می شود.
وی، برپایی نمایشگاه «دست آفریده های عاشورایی» در برج آزادی،برگزاری ویژه‌برنامه «مرثیه آفتاب» با محوریت منطقه 14 تهران، پویش زیارت نیابتی برای زائرانی که امکان زیارت کربلا را به صورت حضوری ندارند، پویش کتابخوانی با موضوع محرم و عاشورا را از دیگر برنامه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسب ماه های محرم و صفر برشمرد.
اوحدی با اشاره به برنامه‌های آیینی میدان امام حسین(ع) گفت: این میدان با محوریت فرهنگسرای عترت به مدت 60 شب میزبان هیات‌های مطرح تهران است و روز جمعه(16شهریورماه) نیز تجمع عزاداران مقیم اردبیل در میدان آئینی امام حسین(ع) برگزار شد و همچنین همچون سال های گذشته بعد از ظهر عاشورا مراسم آتش زدن خیمه‌ها نیز در این میدان برگزار می‌شود.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: یادواره ای با هدف تجلیل و بزرگداشت 18 زن از جمله حضرت زینب(س) که در واقعه عاشورا حضور پررنگی داشتند در مسجد حضرت خدیجه(س) در بوستان بهشت مادران برگزار می‌شود.

*بازسازی عملیات های دفاع مقدس در مصلی امام خمینی(ره)
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به برنامه های این سازمان به مناسبت هفته دفاع مقدس اظهارداشت: به مناسبت این هفته، ویژه برنامه «نقطه رهایی» برای بازسازی تعدادی از عملیات های دفاع مقدس با حضور یکصد هنرمند جوان به مدت 20 شب اجرا می شود.
اوحدی گفت: ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، مصلی تهران، مرکز ارتباطات و امور بین‌المللی شهرداری تهران، اورژانش تهران، سازمان خدمات شهری شهرداری تهران، سپاه حضرت رسول اکرم(ص) و ارتش جمهوری اسلامی ایران در اجرای این برنامه همکاری دارند.
وی، تجلیل از شهدای مظلوم تفحص، برگزاری شب شعر در فرهنگسراها، برپایی نمایشگاه ابزار و ادوات دفاع مقدس در پنج نقطه از تهران با هماهنگی ارتش جمهوری اسلامی، ویژه برنامه «چلچراغ» با تجلیل از 40 شهید شاخص مناطق مختلف تهران به مدت 40 شب در میدان آیینی امام حسین(ع) را از جمله برنامه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت هفته دفاع مقدس عنوان کرد.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همچنین با اشاره به سالگرد شهدای حادثه منا در دوم مهرماه گفت: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر زنده نگهداشتن این فاجعه، احقاق حقوق خانواده شهدای منا در بستر این فاجعه محقق می شود که پیگیری از مسئولان را به یک مطالبه عمومی تبدیل می‌کند.
اوحدی افزود: به این مناسبت گرامیداشت شهدای فاجعه منا، شامگاه یکشنبه (اول مهرماه) ویژه برنامه ای در فرهنگسرای اندیشه برگزار می شود.

*14مهرماه روز تهران
اوحدی با اشاره به نامگذاری 14 مهرماه به نام روز تهران و هفته تهران گفت: به مناسبت این هفته برنامه های مختلفی تدارک دیده شده و با توجه به رونمایی از طرح گردشگری «تهران با تو»30 برنامه گشت شهری برای آشنایی با فرهنگ و هنر و تاریخ تهران تدارک شده است.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: هفته آینده نیز جلسه هماهنگی برای بزرگداشت هفته تهران با حضور احمدمسجدجامعی برگزار خواهد شد.

*کمبود بودجه سازمان فرهنگی هنری
اوحدی با اشاره به کبود بودجه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اظهارداشت: بر این اساس جشنواره های تئاتر و فیلم شهر برگزار نمی شود.
وی درباره وضعیت خانه موزه سیمین دانشور و جلال آل احمد و واگذاری آن به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: این خانه موزه مقرر بود به این سازمان واگذار شود که به دلیل نبود بودجه در اختیار شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران است.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به وضعیت خانه نیمایوشیج افزود: بودجه ای برای خرید، ساخت و تجهیز مراکز فرهنگی هنری و خانه موزه ها در اختیار این سازمان نیست.
تهرام/7245//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.