به گزارش ایرنا، در منطقه زیباشهر قرچک، در مجاورت فرمانداری این شهرستان بوستانی جنگلی واقع شده که با وسعتی بالغ بر 34 هکتار از جمله بزرگترین فضاهای سبز شهرستان های جنوب شرق استان تهران محسوب می شود.
این پارک جنگلی که در سال های اخیر با خاکسپاری دو شهید گمنام به یکی از مناطق مهم فرهنگی، گردشگری و زیارتی تبدیل شده در سال 1362 پس از موات اعلام شدن توسط حاکم شرع، با درخواست استانداری تهران و فرمانداری شهرستان ورامین که آن زمان قرچک بخشی از آن محسوب می شد به شهرداری قرچک برای احداث پارک جنگلی واگذار شد.
اما سال 1389 با طرح دعوی از سوی برخی اشخاص دستگاه قضا حکم به قلع و قمع این زمین ها به نفع مالک صادر و شهرداری قرچک را به پرداخت ده ها میلیارد تومان محکوم کرد.
حال پس از سال ها و با اجرای طرح کاداستر ( صدور سند تک برگ دولتی ) این زمین های ملی بار دیگر به نفع دولت مصادره و برای آنها سند صادر شد.

** ارزش زمین ها 500 میلیارد تومان است
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیرداری ورامین در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: با بازپس گیری زمین های پارک جنگلی قرچک بیش از 500 میلیارد تومان از بهترین زمین های شهرستان قرچک به نفع دولت سند خورد.
احمد فدایی افزود: سال 1362حاکم شرع بخشی از زمین های زیباشهر قرچک را موات اعلام کرد و در سال های 63 و 64 با هماهنگی استانداری تهران و فرمانداری وقت شهرستان ورامین این زمین ها به شهرداری قرچک واگذار شد تا در آن درخت کاشته و به بوستان جنگلی تبدیل شود.
وی اظهارداشت: در سال های اخیر برخی سودجویان با هدف دست اندازی به زمین های موات، علیه شهرداری طرح دعوی کردند که دستگاه قضا سال 89 با وجود حکم حاکم شرع علیه شهرداری رایی مبنی بر قلع و قمع و پرداخت دهها میلیارد تومان خسارت صادر کرد.
فدایی تأکید کرد: بر اساس رأی زمین های موات، اسناد مالکیت حقیقی و حقوقی در زمین های مورد نظر باطل است لذا منابع طبیعی شهرستان های ورامین و قرچک اقدام به اخذ سند مالکیت پارک جنگلی به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی به نام سازمان جنگل ها و مراتع کشور کرد و با تثبیت اراضی موات در بانک کاداستر و اخذ سند مالکیت، دست سودجویان از این زمین ها کوتاه شد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان های ورامین و قرچک گفت: با توجه به اینکه دولت جمهوری اسلامی مالک این زمین ها است حکم قلع و قمع پارک جنگلی قرچک قابل اجرا نیست.

**احقاق حق دولت در اولویت است
رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان های ورامین و قرچک نیز بازپس گیری زمین های دولتی را اولویت امور اعلام کرد.
مجتبی صادقی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: زمین های داخل حریم محدوده شهر بر اساس ماده 10 قانون زمین شهری به نمایندگی از دولت تحویل اداره راه و شهرسازی می شود.
وی افزود: زمین های محدوده پارک جنگلی قرچک به مساحت مجموع 62 هکتار در سال 1362 توسط هیأت هفت نفره موات اعلام که باتعامل مسکن و شهرسازی، منابع طبیعی و ثبت اسناد، سند مالکیت به نام دولت صادر شد.
صادقی گفت: برای 34 هکتار بخش جنگل کاری شده به نام سازمان جنگل ها و مراتع و مابقی به نام سازمان ملی زمین و مسکن به نمایندگی از دولت سند صادر شده است.
شهرستان قرچک با 270 هزار نفر جمعیت در30 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
تهرام/7254/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.