به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدضیاءالدین دُرّی نویسنده، کارگردان و تهیه کننده پیشکسوت و فقید سینما و تلویزیون متولد 1332 در تهران، پس از تحصیلات ناتمام در رشته علوم ارتباطات به سینما گرایش پیدا کرد.
وی فعالیت هنری خود را با تلویزیون آغاز کرد و با کارگردانی فیلم سینمایی «صاعقه» در سال 1363 به جمع کارگردانان سینما پیوست.
سریال‌های «کیف انگلیسی» و «کلاه پهلوی» و فیلم‌های سینمایی «باد و شقایق» و «سینما سینماست» از جمله آثار این کارگردان است.
دُرّی 26 مردادماه در پی عارضه کبدی در شیراز درگذشت. مرگ وی با عزت الله انتظامی بازیگر فقید تئاتر، سینما و تلویزیون در یک روز بود.
به این مناسبت آئین گرامیداشتی برای این هنرمند روز دوشنبه همزمان با سالروز شهادت اسطوره مبارزه با استعمار انگلیس رئیسعلی دلواری با حضور سیدعزت الله ضرغامی رئیس اسبق سازمان صدا و سیما عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، مهدی فرجی مدیر اسبق شبکه یک سیما، محمدحسین لطیفی نویسنده، کارگردان و تهیه کننده سینما و تلویزیون، امیرعلی دانایی بازیگر جهانگیر الماسی بازیگر، علی و نوید درّی فرزندان ضیاء الدین درّی و یکی از نوادگان رئیسعلی دلواری در فرهنگسرای انقلاب اسلامی برگزار شد.

*درّی قهرمان مبارزه با استعمار انگلیس بود
سیدعزت الله ضرغامی در این آیین درّی را قهرمان مبارزه با استعمار انگلیس دانست و اظهار داشت: کار او در عرصه فرهنگی و هنری را کمتر از دلواری نمی دانم، همان طور که دلواری در مقابل انگلیسی ها ایستاد و آنان را شکست داد، درّی نیز در عرصه فرهنگ و هنر به خصوص در 2 سریال «کیف انگلیسی» و «کلاه پهلوی» قهرمان مبارزه با انگلیس بود.
وی افزود: مطالعه و انگیزه درّی مبارزه با انگلیس بود و در این 2 سریال ماندگار و جذاب به درستی چهره بدون روتوش انگلیس را به مردم نشان داد.
ضرغامی، وزن هنری، دقت، حفظ و جهت گیری های ملی، انقلابی و اسلامی، امانت داری و وفاداری به تاریخ و جذب مخاطب گسترده را از ویژگی های آثار درّی برشمرد و گفت: این کارگردان ضمن داشتن روحیه درویش مسلکی، مدام در پی حذف و دیده نشدن خودش بود و به دنبال حاشیه نبود و زمانی که دار فانی را وداع گفت بسیاری از افراد اسم و چهره او را نمی شناختند و این کارگردان بعد از فوتش برای مردم مطرح شد.
وی افزود: متاسفانه امروزه در فضای مجازی شاهد حضور و تبرج سلبریتی ها هستیم که درباره موضوع های مختلف قضاوت می کنند که مرحوم درّی دارای چنین روحیه و جایگاه بازکردن برای شخصیت فردی خود نبود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ویژگی اخلاقی درّی درس است، او خود را حذف کرد اما آثار هنری به لحاظ حرفه ای و شاخص از خود برجای گذاشت.
وی توجه به قالب و محتوا را از دیگر ویژگی های آثار مرحوم درّی عنوان کرد و اظهار داشت: زمانی که این کارگردان درباره انگلیس فیلم می سازد، هم ویژگی های فیلم و هم جهت گیری های تاریخ را پیگیری می کند و فردی که سریال «کیف انگلیسی» را می بیند، در عمق وجودش حس می کند که انگلیسی ها چه خیانت هایی به ملت ایران کردند.
ضرغامی گفت: مرحوم درّی شخصیت برجسته ‌ای بود که می ‌تواند الگوی خوبی برای جامعه هنری باشد و مطمئنم در آینده بیشتر با شخصیت او آشنا می ‌شویم.
عباس سلیمی نمین پژوهشگر و استاد تاریخ نیز در این آیین با اشاره به تقارن گرامیداشت سیدضیاءالدین درّی و شهادت رئیسعلی دلواری اظهار داشت: ملت ایران در طول تاریخ در تقابل با ضدیت های انگلیس یک واکنش رشدیافته از خود نشان داده، در برابر برخوردهای سخت انگلیس برخورد سخت و در برابر برخورد نرم آنها برخورد نرم دارند که این نشان فرهیخته بودن ملت ایران با دشمنان است.
سلیمی نمین با اشاره به اینکه کشور ما دارای شخصیت هایی همچون دلواری و درّی در مبارزه با استعمار است، گفت: درّی می توانست در وادی بیگانه پرستی حرکت کند و ضمن کسب امکانات فراوان، آثاری را تولید کند که در جشنواره های مختلف و رنگارنگ خارج از کشور او را تشویق کنند اما درّی به کشور و منافعش متعهد بود و در آگاه ساختن ملت ایران از سابقه خودش نقش آفرینی می کرد.
همچنین در این آیین نشستی با حضور لطیفی، فرجی، نوید درّی، دانایی و الماسی درباره خاطراتی از فعالیت های سیدضیاءالدین درّی و چگونگی ساخت سریال های این کارگردان برگزار شد.
لطیفی در این نشست با اشاره به اینکه درّی زیبا زیست و زیبایی دغدغه او بود، اظهار داشت: به عقیده این کارگردان، با توجه به ناآگاهی انسان های مشرق زمین درباره استعمار، باید سعی شود که آگاهی را در زمینه بالا برد.
وی گفت: آثار درّی در قدر، شان و منزلتی ویژه بود و به راحتی از یک پلان از کارهایش نمی گذشت و امیدوارم همین روحیه در سایر هنرمندان هم تکرار شود.
کارگردان سریال «سر دلبران» با ابراز تاسف از فقدان سیدضیاءالدین درّی افزود: زمانی که برای عیادت او به بیمارستان رفته بودم، باور نمی کردم که او از سفر شیراز برنگردد، او قرار بود اثر دیگری بسازد که آن هم یتیم شد.
فرجی مدیر اسبق شبکه یک سیما نیز در این نشست با اشاره به ویژگی های فعالیت درّی و سختی های کار او گفت: این کارگردان برای ساخت سریال «کلاهِ پهلوی» مشکلات بسیاری داشت و حدود هفت سال، پیش تولید، تولید و ساخت این سریال طول کشید، او دقت را کم نکرد تا اثر ارزشمندی تولید شود.
مدیر اسبق شبکه یک سیما با بیان اینکه درّی یک کارگردان مولف بود، افزود: این کارگردان فیلمنامه هایش را خودش می نوشت و شناخت کاملی نسبت به دوره ای داشت که درباره آن فیلم می ساخت، درّی ابتدا یک داستان جذاب و در کنار آن داستان تاریخی را روایت می کرد و به ساختار و محتوا توامان توجه می کرد.
وی اظهار داشت: درّی بهمن یا دی ماه 96 قرار بود سریال «پهلوان خشمگین» مربوط به 1330 درباره یک قهرمان ملی را بسازد اما از همان موقع بیماری او شروع شد، همچنین این کارگردان قرار بود سریال «سردار سنجرخان» را بسازد اما متاسفانه فرصت پیدا نکرد.
الماسی نیز در این نشست گفت: وظیفه و رسالت هنرمند تولید و توزیع آگاهی است، این آگاهی گاهی با شعار، دیالوگ و حرکت قابل درک است، این کار هنر است.
وی افزود: توانمندی، شایستگی و دلباختگی شخصیت هایی مانند درّی و انتظامی به این سرزمین باعث شد که مسئولیت تاریخی خود را به خوبی ایفا کنند.
دانایی بازیگر سریال «کلاهِ پهلوی» نیز در این نشست با اشاره به همکاری خود با درّی اظهار داشت: صحبت کردن درباره مرحوم دری برایم بسیار سخت است و سالها با او زندگی کردم، من قبل از همکاری با او چهره اش را ندیده بودم و بعد از یک ساعت صحبت مرحوم درّی نقش اول سریال «فرخ باستانی» را به من سپرد آنهم به شکل بسیار سالم و بعید می دانم در حال حاضر چنین اتفاقی در سینما و تلویزیون بیفتد.
وی گفت: در دوره بدی زندگی می کنیم که دوره نخبه کشی است، احساس من براین است شرایط را به سختی پیش می برند، افرادی که می توانند با اثرشان تاثیرگذار باشند، دیده نمی شوند و برخی معتقدند که انسان های تاثیرگذار به شهرت برسند، خطرآفرین خواهند شد.
دانایی با انتقاد از بازپخش نشدن سریال «کلاهِ پهلوی» و برگزارنشدن آیین تقدیر برای این سریال افزود: درّی بعد از ساخت سریال «کلاهِ پهلوی» پنج سال خانه نشین شد و بارها شاهد این بودم زمانی که پروژه ها به سازمان ارائه می شد، اعلام می کردند که کار با آقای درّی در دستور کار فعلی ما نیست! پس کار با چه کسی در دستور کارتان هست؟
این بازیگر اظهار داشت: مطمئنم اگر آقای فرجی نبود اجازه نمی دادند همان 2 سریال هم ساخته شود.
دانایی گفت: روز گذشته جایزه بهترین بازیگر مرد را از جشنواره آسیاپاسفیک دریافت کردم که این جایزه را مرحوم درّی تقدیم می کنم.
نوید درّی نیز با گرامیداشت یاد پدر اظهار داشت: پدرم 2 بار در شیراز و تهران تشییع شد و کسی باورش نمی کرد که جمعیت باشکوهی در این مراسم حضور پیدا کند.
وی با اشاره به همکاری خود با پدرش در طول 12سال گفت: در طول این سال ها پدرم را آقای درّی صدا کردم و نتوانستم لذت خودم را از پدرم ببرم و حتی در آخرین لحظه قبل از فوت وضعیت کارهایش را پیگیری می کرد.
درّی با بیان اینکه دغدغه پدرم استقلال کشور بود، افزود: پدرم فیلمنامه ای درباره جنگ داشت اما به دلیل اینکه برخی نمی خواستند او فیلمی درباره جنگ بسازد این فیلمنامه 20 سال مسکوت ماند.
تجلیل از خانواده ضیاءالدین درّی، پخش تصاویری از فعالیت های مرحوم درّی و مبارزات رئیسعلی دلواری از دیگر بخش های این آیین بود.
تهرام/7245//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.