کتاب صوفیان و امر به معروف و نهی از منکر توسط نشر عروج منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی جماران، صوفیان و امر به معروف و نهی از منکر ، به کوشش سید یحیی موسوی و توسط موسسه چاپ و نشر عروج و انجمن علمی عرفان اسلامی ایران منتشر شد.

صوفیان و امر به معروف و نهی از منکر، پایاننامه کارشناسی ارشد نگارهنده کتاب است که در سال 1390 در دانشگاه تهران دفاع شده و پس از اعمال تغییرات و تصحیحاتی به صورت کتاب درآمده است. در این کتاب، رویکرد صوفیه در برابر اصل امر به

معروف و نهی از منکر پرداخته شده است. در این کتاب تحقیق در باره اصل امر به معروف و نهی از منکر از منظر تصوف وعرفان اسلامی مورد توجه قرار گرفته است. به نظر نویسنده کتاب، هیچ موضوع دینی به اندازه مساله امر به معروف و نهی از منکر

کاربردی و عملگرایانه نیست. کاربردی که در زندگی فردی و شخصی و هم در زندگی جمعی و در محدوده دیگر سازمانها با نهادهای جامعه دارد.

در فصل اول کتاب، تعریف و جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در اخلاق و اجتماع آمده است و در ادامه صوفیه و امر به معروف و نهی از منکر عنوان موضوع را شامل می شود.

همچنین در این کتاب، رویکردهای نظری صوفیه نسبت به امر به معروف و نهی از منکر که شامل رویکردهای فقهی، اخلاقی، نگاه اخلاقی غزالی و رویکرد عرفانی موضوعات فصل دوم را تشکیل می کند.

در فصل سوم این کتاب رویکرد عملی صوفیه نسبت به امر به معروف و نهی از منکر با زیر عنوان های رویکرد فقهی، سیاسی، رویکرد سیاسی اهل فتوت، رویکرد اخلاقی- عرفانی، ملامتیه و امر به معروف، باطن گرایی ، توجه به نتیجه عمل،

استفاده از عنصر تواضع به مثابه روشی تربیتی ، توجه به قلب و احساسات قلبیو نیز تاثیر تصوف در ترویج اسلام به بحث گذاشته شده است.

در فصل چهارم کتاب صوفیان و امر به معروف و نهی از منکر به آسیب شناسی امر به معروف ونهی از منکر پرداخته شده است که دخالت در زندگی خصوصی دیگران، واژگونی مفاهیم اخلاقی، تقویت روحیه غفلت در افراد، تیرگی روابط میان انسانها،

تحمیل نظرات وو عقاید خود به دیگرا، عیب جویی و برچسپ زدن به دیگران به عنوان آسیب های احتمالی امر به معروف و نهی از منکر مطرح شده است.

نویسنده، در فصل آخر این کتاب از میان نگرش های مختلف صوفیان نسبت به امر به معروف ونهی از منکر چهار رویکرد را تفکیک و در کتاب آورده است.

در پایان کتاب آمده است: اهمیت و جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در نزد صوفیان به قدری والا بوده است که حتی می توان یکی از دلایل و زمینه های تصوف را رویکرد خاص عده ای از زهاد و مسلمانان نسبت به امر به معروف و نهی از منکر قلمداد کرد.

تصوف اسلامی می آموزد که چگونه بدون اینکه آزادی اجتماع گرفته شود و یا به بهانه سقوط ارزشهای اسلامی آزادی افراد محدود شود، اصل امر به معروف و نهی از منکر نقش خود را با کارایی هر چه تمام تر ایفا کند.

این کتاب با شمارگان 1000 نسخه و با قیمت پشت جلد 68000 ریال در قطع رقعی و در 175 صفحه توسط مؤسسه چاپ و نشر عروج منتشر شده و در اختیار علاقمندان به موضوع قرار گرفته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.