کتاب «احتکار؛ با رویکردی به آرای امام خمینی» به قلم محمدرضا فقهی، توسط انتشارات چاپ و نشر عروج( وابسته به موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(س)) منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌ رسانی و خبری جماران کتاب «احتکار؛ با رویکردی به آرای امام خمینی» در 224 صفحه و شمارگان 1000 نسخه به بازار عرضه شده است .

کتاب «احتکار؛ با رویکردی به آرای امام خمینی» تلاشی است برای بررسی ‌موضوع «احتکار» با محوریت آرا و نظرات فقهی امام خمینی(س). در این کتاب تلاش شده است که ضمن ارائه تعریفی جامع از مفهوم «احتکار» و بررسی جهات فقهی آن با توجه به رویکردهای فقهی امام خمینی(س)، به راهکارهای اجرایی و پیشگیرانه در مقابله با احتکار نیز پرداخته شود.

ناشر در مقدمه‌ای بر این کتاب می‌گوید: مسئله «احتکار»، مسئله‌ای مهم برای زندگی انسان است. احتکار گرچه مسئله‌ای اقتصادی و مادی محسوب می‌شود، ولی هم به حوزه اخلاق و هم به عدالت در عرصه اجتماع مربوط است. برای سامان دادن به جامعه اسلامی باید جلوی احتکار گرفته شود تا «توزیع» و «مصرف» در جامعه اسلامی عادلانه و درست تحقق یابد و «تولید» به هدف و غایت اسلامی خود برسد؛ وگرنه کار و تولیدی که منتهی به احتکار و امثال آن شود، همان دنیا‌خواهی مذموم و پلید خواهد بود.

پژوهشی که پیش روی خوانندگان قرار دارد، تلاشی است برای کندوکاو درباره موضع احتکار از نگاهی فقهی با تاکید بر آراء و نظر امام خمینی که توسط حجت‌الاسلام و المسلمین آقای محمدرضا فقهی به انجام رسیده است.‌

مولف کتاب نیز در مقدمه‌ای ضمن اشاره به تأسیس حکومت اسلامی و تاثیر آن بر بنیادهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور بیان می‌دارد:‌لزوم تصویب و اعمال قوانین مطابق با موازین شرع و مقتضیات زمان، در جهت اصلاح نظام سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی امری اجتناب‌ناپذیر بود. بر اساس همین نیاز، بسیاری از قوانین دست‌خوش تغییرات اساسی شد و قوانین جدید زیادی نیز بر پایه فقه اسلامی و فتاوای مشهور فقها و به خصوص فتاوای حضرت امام(س) تنظیم و به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.‌قوانین مربوط به احتکار پس از پیروزی انقلاب اسلامی و ایام جنگ تحمیلی یکی از معضلات نظام اقتصادی کشور بود. مولف در این رابطه در مقدمه کتاب می‌افزاید: حمله ارتش عراق به خاک ایران، رواج احتکار، کمیابی و نایابی برخی از اجناس، رونق بازار سیاه، افزایش تورم، تحریم‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دشمنان ضد‌انقلاب و از سوی دیگر، نظر به اهمیت و عمومیت آثار مخرب احتکار، بر اقتصاد کشور و زندگی مردم، که هر روز ابعاد گسترده‌تر و سازمان‌یافته‌تری می‌یافت، ضرورت بحث و مبارزه با معضل جهانی احتکار و لزوم بازبینی و اصلاح قوانین گذشته و همچنین تصویب قوانین جدید، درباره احتکار و تشدید مجازات محتکرین، بیش از پیش روشن می‌شود.

این تحقیق،بر اساس فقه شیعه و با محور قرار دادن دیدگاه‌های امام‌(س)، در مورد احتکار که -‌همان دیدگاه مشهور فقهای عظام- می‌باشد، در چهار فصل تدوین شده است.

در فصل نخست ابتدا به مفهوم لغوی و اصطلاحی احتکار، آثار و تبعات مخرب آن، سپس به طور اختصار، به سیر احتکار در قوانین ایران پرداخته می شود. فصل دوم کتاب به شروط معتبر در احتکار، از دیدگاه فقها اختصاص دارد. نویسنده در فصل سوم، نخست محل اختلاف نظر فقها‌‌، سپس به بیان ادله و مستندات دیدگاه‌های فقها در‌باره حکم حرمت یا کراهت احتکار پرداخته است و در نهایت نیز به اقوال، ادله و مستندات فقها درباره مورد و محل احتکار پرداخته است. در فصل چهارم نیز از اقدامات پیشگیرانه و اجرایی مردم و نیز حکومت در مقابله با این پدیده مذموم اجتماعی و مجازات آن سخن به میان آمده است.

شایان ذکر است که کتاب «احتکار؛ با رویکردی به آرای امام خمینی(س)» با قیمت 4600 تومان و شمارگان 1000 نسخه توسط انتشارات چاپ و نشر عروج وابسته به دفتر نشر و تنظیم آثار امام خمینی(س))، منتشر شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.