احتکار ، با رویکردی به آرای امام خمینی (س) در 1000 نسخه توسط موسسه چاپ و نشر عروج( وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی) به بازار کتاب عرضه شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، این کتاب به قلم محمد رضا فقهی بر اساس فقه شیعه و با محور قرار دادن دیدگاه های امام راحل (س) در مورد احتکار - که همان دیدگاه مشهور فقهای عظام- است در چهار فصل تدوین شده است.
بعد از ذکر درآمد کتاب که درباره مالکیت خصوصی در اسلام است ، در فصل نخست ابتدا مفهوم لغوی و اصطلاحی احتکار و آثار و تبعات مخرب آن بیان شده است ، سپس به طور اختصار ، به سیر احتکار در قوانین ایران پرداخته شده است.
فصل دوم ، به شروط معتبر در احتکار ، از دیدگاه فقها اختصاص داده شده است .
در فصل سوم ، نخست محل اختلاف انظار فقها بیان شده ، سپس به بیان ادله و مستندات مختلف فقها ، درباره حکم حرمت ، یا کراهت احتکار پرداخته شده است. در نهایت نیز اقوال و مستندات فقها درباره مورد و محل احتکار بیان شده است.
در فصل چهارم ، از اقدام های پیش گیرانه و اجرایی مردم و نیز حکومت در مقابله با احتکار و مجازات محتکر سخن به میان آمده است.
لازم به یاد آوری است که نویسنده در این تحقیق ، صرفا به بیان دیدگاه های فقهای شیعه و به ویژه دیدگاه های امام راحل ، در مورد احتکار پرداخته و خود ، ادعای استنباط احکام و اعلام نظری را ندارد.
همچنین آراء و دیدگاه های امام خمینی (س) از تالیفات و استفتائات گرفته تا سخنرانی ها ، پیام ها و نامه ها ، تا آنجا که مقدور بود جمع آوری شده است.
در پایان هر فصل در این کتاب خلاصه و نتایج در چند سطر بیان شده است تا خواننده در نهایت تصویری اجمالی از کل مباحث در ذهن داشته باشد.
بیان اقوال و ادله کاملا مستند و با ذکر ماخذ از کتب معتبر فقهی بوده و دیدگاه های موافق و مخالف امام خمینی (س) بیان شده و حتی المقدور سعی شده که پاسخ مخالفان به طور مستدل داده شود.
هدف اصلی این کتاب بررسی فقهی دیدگاه ها و مستندات حضرت امام (س) بوده و برای تببین و روشن تر شدن دیدگاه های ایشان به بیان اقوال و مستندات فقهای مخالف و موافق حضرت امام(س) پرداخته شده است. برای تکمیل مباحث ، در فصل نخست ، بحثی کوتاه از سیر احتکار در قوانین موضوعه ایران طرح شده است
گفتنی است که کتاب « احتکار» در شمارگان 1000 نسخه و به قیمت 4600 تومان توسط انتشارات عروج چاپ و به بازار عرضه شده است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.