به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، چاپ اول کتاب " الحجة البالغة فی عینیة العلم و الارادة" در هزار نسخه به قلم "علی اکبر ضیائی" توسط موسسه چاپ و نشر عروج منتشر و به بازار نشر عرضه شد. این اثر شامل یک پرسش و پاسخ فلسفی میان حضرت امام خمینی(س) و یکی از شاگردانشان است.

کتاب "الحجة البالغة فی عینیة العلم و الارادة" که به بررسی یک پرسش و پاسخ فلسفی میان حضرت امام خمینی(س) و یکی از شاگردانشان می پردازد،توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) منتشر شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، چاپ اول کتاب " الحجة البالغة فی عینیة العلم و الارادة" در هزار نسخه به قلم "علی اکبر ضیائی" توسط موسسه چاپ و نشر عروج منتشر و به بازار نشر عرضه شده است.درمقدمه این کتاب آمده است، مساله ی "عینیت اراده حق تعالی با ذات مقدس او" از یک طرف و عینیت اراده و علم حق تعالی از طرف دیگر از دیرباز ذهن متفکران اسلامی از متکلمان، فلاسفه و عرفا را به خود مشغول داشته است و هر یک براساس مسلک خود پاسخی به آن داده اند.
در ادامه نویسنده با اشاره به شبهات ارائه شده توسط یکی از شاگردان حضرت امام خمینی (س) و پاسخ ایشان افزوده است:" [در این کتاب] سعی کرده ام در حد بضاعت به ایرادهای سوال کننده در جوابیه "صدرالمتألهین" و "حاج ملاهادی سبزواری" و "شیخ اشراق" و دو استدلال وی در کیفیت علم خداوند به شرور و اباطیل پاسخ دهم و قضاوت را به خوانندگان محترم بسپارم."
نویسنده در مقدمه ادامه می دهد:" هدف از تحریر این رساله صرفاً بیان شبهه و حل آن از دیدگاه امام خمینی(س) نیست، بلکه تبیین برخورد منطقی با شبهات اعتقادی است که هر کسی متناسب با دانشی که از مسائل اعتقادی دارد، ممکن است با آنها برخورد کند و در حل و فصل اینگونه معضلات اعتقادی با مشکلاتی چون جهل مرکب و عدم وصول به مرتبه اطمینان نفس و شهود و کشف حقیقت و سکون نفس روبرو شود."
این کتاب علاوه بر مقدمه،شامل سه فصل است. در فصل اول نویسنده اهمیت بحث در رابطه با این شبهه را روشن می کند و در فصل دوم نیز به بیان شبهه ی عینیت اراده و علم ذات مقدس خداوند می پردازد و در فصل سوم نیز به شرح نامه ی سائل به امام خمینی(س) و پاسخ ایشان می پردازد. متن نامه سائل به امام خمینی(س) و پاسخ حضرت امام نیزدر ابتدای فصل سوم آمده است،
از جمله مزایای این اثر محققانه فهرست آیات و روایات و احادیث و اشعار و اشخاص است که در پایان کتاب آمده است و می تواند به کار محققین و علاقمندان بیاید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.