گزارش جی پلاس/ ابداعی از سوی محققان دانشگاه کالیفرنیا؛

بینا کردن نابیناها با ژن درمانی

محققان به تازگی دریافتند که نوعی پروتئین مسئول ساخت سلول‌های حساس به نور هستند که می‌توان از آن به عنوان درمانی برای نابینایی در انسان استفاده کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، افرادی که بر اثر تباهی شبکیه، نابینا شده‌اند یک گزینه درمانی پیش رو دارند و آن هم استفاده از ایمپلنت‌های الکترونیک چشمی است. اما دانشمندان به تازگی روشی جایگزین ابداع کرده‌اند که از طریق ژن درمانی توانسته‌اند بینایی را به موش‌های نابینا برگردانند.

ژن پروتئین «اوپسین» سبز که از طریق ویروس به موش‌های نابینا تزریق می‌شود، دید کافی برای تشخیص الگوهایی‌ها را با رزولوشن قابل قبول برای خواندن انسان روی آی‌پد ایجاد می‌کند. آنها امیدوارند که این روش درمانی در سه سال آینده آماده تست‌های بالینی باشد.

محققان ویروس‌های وابسته به دنوویروس‌ها را به منظور هدف قرار دادن سلول‌های خاصی در شبکیه طراحی کرده‌اند که می‌توان آنها را به طور مستقیم به قسمت شفاف چشم تزریق کرد تا ژن‌ها عملکرد دقیق‌تری با انواع ویروس‌های تزریق شده زیر شبکیه داشته باشند. این ویروس‌ها سلول‌های گانگالیونی شبکیه را مورد هدف قرار می‌دهند که محققان ژنی از پروتئین اوپسین سبز را به آنها تزریق کرده و توانسته‌اند از این طریق سلول‌های حساس به نور گالگالیونی را در چشم موش‌های نابینا تولید کنند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا ژنی را از گیرنده نور سبز به چشم موش‌های نابینا تزریق کردند و حدود یک ماه بعد مشاهده کردند که همان موش‌های نابینا می‌توانستند مانند موش‌های سالم موانعی را که در اطراف آنها قرار داده بودند، به راحتی پشت سر بگذارند. آنها قادر به دیدن حرکات، تغییرات نوری و جزئیات دیگر بودند.

آنها معتقدند که در کم‌تر از سه سال آینده این نوع ژن درمانی که از طریق تزریق ویروس غیرفعال صورت می‌گیرد، قابلیت تست روی نمونه‌های انسانی را پیدا می‌کند. مقدار دیدی که در انسان احیا می‌شود به حدی است که فرد می‌تواند بدون نیاز به کمک دیگران به راحتی حرکت کند و حتی بخواند و ویدئو تماشا کند.

به گزارش جی پلاس؛ حدود 170 میلیون نفر در دنیا از مشکل تباهی موکولا با بالا رفتن سن و نابینایی ناشی از آن رنج می‌برند. این تعداد از هر 10 فرد بالای 55 سال، یک نفر را درگیر می کند. این در حالی است که 1.7 میلیون نفر در دنیا از نوعی نابینایی مادرزادی رنج می‌برند و افراد را تا 40 سالگی نابینا می‌کند.

دیدگاه تان را بنویسید