ترامپ اذعان کرد که پسرش با یک وکیل روس برای جمع‌ آوری اطلاعات علیه رقیب سیاسی‌ اش دیدار کرده بود. اما در تحولی جالب توجه، تاریخ این اعتراف با تاریخ سقوط دولت نیکسون همزمان شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مجله «نیویورکر» آمریکا گزارش داد: 5 اوت 1974 تاریخی بود که ریاست جمهوری ریچارد نیکسون پایان یافت. در آن روز، نیکسون به دیوان عالی کشور رفت و نوارهای رسوایی واترگیت را ارائه داد.

شرح ماجرا از این قرار بود که در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آن زمان، تعدادی از ماموران اف‌ بی‌ آی وارد ساختمان هتل واترگیت محل استقرار ستاد انتخاباتی حزب دموکرات شدند و دستگاه‌ های شنود کار گذاشتند و سپس اسناد و مدارکی را برای اهداف مختلف به سرقت بردند. این اقدام غیرقانونی با پیدا شدن یک نوار توسط یک مامور حراست هتل بطور تصادفی لو رفت و روزنامه واشنگتن پست آن را به اطلاع افکار عمومی رساند.

ابتدا چنین تصور می‌ شد که این قانون‌ شکنی توسط افراد دون‌ پایه طراحی و هدایت شده‌ است. اما پس از آنکه نیکسون از تحویل نوارهای ضبط‌ شده به کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا خودداری کرد پای رئیس جمهور نیز به میان کشیده شد. کمیته قضایی مجلس نمایندگان در ژوئیه 1974 رسیدگی عمومی به اعلام جرم علیه نیکسون را آغاز کرد و دیوان عالی نیز حکم کرد که رئیس‌ جمهور نوارها را به کمیته قضایی تحویل دهد. 

در 5 اوت کاخ سفید متن پیاده‌ شده نوارها را تحویل داد. یکی از نوارها حاوی یک مدرک غیرقابل انکار بود یعنی دستور ریچارد نیکسون برای تماس با سیا به منظور متوقف کردن تحقیقات اف بی آی در مورد سرقت واتر گیت. این مسئله سبب شد که ریچارد نیکسون برای پرهیز از برکناری توسط کنگره در اوت 1974 از سمت خود کناره‌ گیری کند.

حال در تاریخ 5 اوت 2018 - یعنی 44 سال بعد اما در همان تاریخ سقوط دولت نیکسون - رئیس جمهور ترامپ رسوایی خود را در خصوص تبانی با روسیه در انتخابات نوامبر 2016 پذیرفته است.

رئیس‌ جمهور پذیرفته است که دیدار تابستان 2016 با یک وکیل مرتبط با دولت روسیه، برای دریافت اطلاعاتی در رابطه با رقیب انتخاباتی‌ اش بوده، اما مدعی شده که این اقدام «کاملا قانونی» بود.

 ترامپ در توییتی نوشته است که ملاقات‌ هایی شبیه به آنچه رخ داد، «تمام مدت در سیاست انجام می‌ شود»!

رئیس‌ جمهور آمریکا با انتقاد مجدد از آنچه «خبررسانی جعلی» توصیف می‌ کند، گفته است چنین رسانه‌ هایی گزارش‌ های «کاملا ساختگی در مورد نگرانی من از ملاقات پسر فوق‌ العاده‌ ام، دونالد، در برج ترامپ» منتشر کرده‌ اند.

توییت ترامپ، مستقیم‌ ترین اشاره او به دلیل ملاقات تابستان 2016 در برج ترامپ به‌ شمار می‌ رود. هرچند پسر او و دیگران دلیل این دیدار - یعنی گردآوری اطلاعات مخرب علیه «هیلای کلینتون» رقیب دموکرات ترامپ - را پذیرفته بودند.

ترامپ پیشتر گفته بود ملاقات با «ناتالیا وسلنیتسکایا» وکیل روس در پیوند با مسائل مربوط به فرزندخواندگی کودکان روس توسط شهروندان آمریکایی انجام شده بود.

بنا بر اظهارات مطرح‌ شده در نشست کنگره آمریکا، در این ملاقات که در برج ترامپ در نیویورک برگزار شد، «دونالد ترامپ جونیور» پسر ترامپ، «جارد کوشنر» داماد و مشاور او و «پل مانافورت» مدیر وقت ستاد انتخاباتی ترامپ شرکت داشتند.

اینگفته می شود وسلنیتسکایا وعده داده بود که می‌تواند اطلاعات مخربی علیه کلینتون در اختیار ستاد ترامپ قرار دهد. وسلنیتسکایا ارتباط این قضیه را با دولت روسیه و کرملین رد کرده‌ است.

با این حال دو هفته پیش آسوشیتدپرس گزارش داد مدارکی را مشاهده کرده که نشان می‌ دهد این وکیل روس، با مقام‌ های ارشد روس رابطه داشته است.

در حال حاضر «رابرت مولر» بازپرس ویژه وزارت دادگستری آمریکا، در حال انجام تحقیقات در مورد دخالت روسیه در انتخابات 2016 آمریکا است.

اکنون چند سوال مطرح می شود: آیا همزمانی اذعان ترامپ با سقوط دولت نیکسون در پی رسوایی واترگیت سیگنالی برای ما دارد؟ حال که رئیس جمهور علنا به گناهش اذعان کرده، ما آمریکایی ها در قبال تبانی، دروغگویی و لاپوشانی محرز رئیس جمهورمان چه کار باید بکنیم؟

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.