برخی رسانه های آمریکایی گزارش دادند کره شمالی علی رغم مذاکره با آمریکا، درحال ساختن موشک های بالستیک جدیدی است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، به گفته یک مقام ارشد آمریکایی، با توجه به تصاویر ماهواره جاسوسی آمریکا، شواهد جدیدی از تلاش کره شمالی برای ساخت موشک های جدید فاش شد.

این مقام به شرط ناشناس ماندن به خبرگزاری رویترز گفت تصاویر و عکسبرداری مادون قرمز خودروهایی را در حال ورود و خروج از کارخانه «سانومدانگ» کره شمالی نشان می دهد.

کارخانه ساخت این موشک ها در منطقه سانومدانگ در خارج شهر «پیونگ یانگ» قرار دارد و کار تولید موشک ها در زیر زمین در حال انجام است و این موشک ها نخستین مورد از موشک هایی است که قادرند به خاک آمریکا برسند.

با این حال مشخص نیست میزان پیشرفت کره شمالی در ساخت این موشک ها تا چه حد است.

این در حالی است که پیشتر روزنامه واشنگتن پست هم گزارش هایی منتشر کرد مبنی بر اینکه دستگاه های جاسوسی آمریکا نشانه هایی مشاهده کرده اند که نشان می دهد کره شمالی در کارخانه ای در حال ساخت موشک است. کره شمالی درست در همین کارخانه اولین موشک های بالستیک قاره پیمای خودش را ساخته است. برد این موشکها به قدری است که می تواند به آمریکا هم برسد. این سخنان را به نقل از مقامات آشنا با مسائل اطلاعاتی مطرح کرده اند. تصاویر ماهواره ای به روشنی تاییدی بر این نکته است.

واشنگتن پست با اشاره به سخنان مقامات اطلاعاتی نوشت به نظر می رسد پیونگ یانگ در حال ساختن یک یا دو موشک بالستیک بین قاره ای با سوخت مایع باشد.

تصاویر موسسه ملی اطلاعاتی آمریکا نشان می دهد کار برای ساخت دست کم یک موشک از نوع یاد شده به نام «هواسونگ 15» در سانومدانگ در حال انجام است.

کاخ سفید حاضر نشد در این خصوص اظهارنظر کند.

این شواهد آخرین شواهدی است که نشان می دهد کره شمالی به رغم مذاکرات با آمریکا و دیدار ماه ژوئن میان «کیم جونگ اون» و «دونالد ترامپ» رهبران دو کشور در سنگاپور، در حال توسعه تاسیسات موشکی و هسته ای خود است. 

با این حال این اولین گزارش ها از احتمال ادامه برنامه تسلیحاتی کره شمالی - که موثر بودن اجلاس سنگاپور را زیر سوال می برد - نیست. رسانه های آمریکایی اواخر ماه ژوئن گزارش های درز کرده از سازمان های اطلاعاتی را منتشر کردند که ظاهرا از تجهیز و تقویت سایت های غنی سازی کره شمالی و سایر فعالیت ها حکایت داشت.

«مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته در کمیته روابط خارجی سنا گفت که کره شمالی به رغم تعهدش به خلع سلاح هسته ای، همچنان در حال تولید سوخت برای بمب های هسته ای است.

اما همچنان بر پیشرفت در مذاکرات با پیونگ یانگ اصرار داشت.

کره شمالی در ماه آوریل اعلام کرد که در حال متوقف کردن آزمایش های هسته ای و موشکی خود است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.