رایزنی های احزاب عراق برای تشکیل دولت جدید عراق پس از سه هفته رکود و تأخیر به دلیل اعتراض هایی که عراق شاهد آنهاست از سر گرفته شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از روسیا الیوم، رایزنی های احزاب عراق برای تشکیل دولت جدید عراق پس از سه هفته رکود و تأخیر به دلیل اعتراض هایی که عراق شاهد آنهاست از سر گرفته شد.

فرایند از سر گیری رایزنی ها ساعاتی پس از آن از سر گرفته شد که آیت الله العظمی«سیستانی» مرجع عالیقدر شیعیان از احزاب سیاسی این کشور خواست که دولت را به سرعت تشکیل داده و درخواست های تظاهرکنندگان را برآورده کنند.

«عبدالله الزیدی»عضو مذاکره کننده در جریان«حکمت ملی» به خبرگزاری روسیاالیوم گفت که «دعوت  آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر عراق مشوق و انگیزه ای جدید برای فراکسیون های سیاسی عراقی برای بازگشت به مذاکرات یا تسریع آنها به منظور تشکیل دولت جدید ایجاد کرد.»

الزیدی افزود که مذاکرات سیاسی بر سر توافق برای تشکیل دولت نباید به تأخیر بیفتد به ویژه پس از آن که نتایج انتخابات پارلمانی تأیید شد و در دوره کوتاهی به شکل نهایی اعلام شد.

 

درخواست آیت الله سیستانی برای تشکیل سریع دولت جدید 

نماینده مرجعیت عالی شیعیان عراق روز گذشته در خطبه‌های نماز جمعه در «کربلا» به دولت آینده این کشور نسبت به شیوه‌های جدید اعتراضات مردمی در صورت عدم عمل به وعده‌هایش هشدار داد و خواستار انتخاب شخصی شجاع برای ریاست دولت جدید شد.

به گزارش سومریه نیوز، «عبدالمهدی کربلائی» نماینده آیت‌الله العظمی «سید علی سیستانی» مرجع عالیقدر شیعیان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته در کربلا خواستار تسریع در تشکیل دولت بر پایه اصول صحیح، اجرای برنامه‌های قاطع برای انتخاب کابینه و تعیین پست‌های کلیدی شد.

وی افزود: اگر دولت از تعهدات خود شانه خالی کرده و پارلمان و قوه قضائیه تعطیل شوند، تنها راه پیش روی مردم تغییر روش‌های اعتراضات صلح‌آمیز برای تحقق درخواست‌های خود خواهد بود و در آن صورت اوضاع متفاوت‌تر از امروز خواهد شد.

کربلائی تصریح کرد که امیدوار است که عقل و منطق در میان کسانی که مسؤولیت را برعهده گرفته‌اند، غالب بوده و پیش از فوت وقت به اصلاح امور بپردازند.

وی همچنین در این خطبه گفت: به مردم اعلام کردیم که نتایج انتخابات هرچه که شد، اصلاح و تغییرات برای بهتر شدن که درخواست همه مردم و نیاز مبرم کشور است تنها به دست شما محقق می‌شود و اگر درست عمل نکنید این امر و به ویژه انتخاب فردی صالح و حریص به منافع عالی حاصل نخواهد شد.

کربلائی در ادامه تأکید کرد: مرجعیت خواستار این است که قانون انتخابات ناظر بر آرا باشد و کمیسیون عالی انتخابات مستقل عمل کند. وی گفت، عدم اعمال این دو شرط موجب می‌شود اکثر شهروندان از این روند اجتناب کنند.

کربلائی همچنین گفت: انجام اصلاحات ضرورت دارد و اگر درخواست‌های مردم کمرنگ شود در زمانی دیگر این درخواست‌ها بازخواهند گشت.

نماینده آیت الله العظمی سیستانی گفت: پس از گذشت هفته‌ها از اعتراضات مردمی و درگیری میان آنها و نیروهای امنیتی که منجر به کشته و زخمی شدن اشخاص شد، انجام دو مرحله ضرورت دارد: مرحله اول اینکه دولت کنونی فورا درخواست‌های تظاهرکنندگان را محقق کند و مرحله دوم این است که دولت جدید در سریع‌ترین زمان ممکن و با اصول صحیح تشکیل‌ شود و نخست وزیر مسؤولیت را بر عهده گرفته و در مبارزه با فساد قاطعانه عمل کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.