در افغانستان به عنوان کشوری که در ترس جنگ فرو رفته، آیا آموزش می‌ تواند آرامش به بار بیاورد؟

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، یورونیوز در گزارشی نوشت: افغانستان کشوری است که هیچ بخشی در دولت و جامعه آن، از حملات تروریستی مصون نیست. حدود 60 درصد از جمعیت این کشور بی سواد هستند و حدود 4 میلیون کودک افغان از تحصیل محرومند. 

کودکان بسیاری در افغانستان قربانی خشونت ها هستند و وزیر معارف این کشور معتقد است عاملان جنگ و خشونت بی‌ سوادند. در کشوری که در ترس جنگ فرو رفته، آیا همچنان شوق به تحصیل زنده است؟ آیا آموزش می‌ تواند سرانجام برای افغانستان آرامش به بار بیاورد؟ 

در روز 27 ژانویه کابل شاهد یک حمله انتحاری بی‌ سابقه بود. در انفجار یک آمبولانس 103 نفر جان باختند و 235 نفر نیز زخمی شدند. محل انفجار تنها 10 متر با دبیرستان دخترانه «ملاله» فاصله داشت.

در آن زمان، خبرنگار یورونیوز با وزیر معارف افغانستان راهی بازدید از این دبیرستان شد. «شفیقه احمدی وردک» مدیر دبیرستان ترکش‌ های آمبولانس و تصاویر تکان‌ دهنده‌ آن روز را نشان داد و تاکید کرد که با وجود ترس و وحشت حاصل از تروریسم همه کارکنان دبیرستان به فاصله اندکی به سرکار خود بازگشتند و این دبیرستان کار خود را از سر گرفت.

به گزارش سازمان ملل متحد تنها در سال 2016 در افغانستان 923 کودک در مسیر خانه و مدرسه جان باخته‌ و 2589 تن دیگر از آنان نیز زخمی شده‌ اند.

چند روز پس از مصاحبه‌‌ با وزیر معارف، حمله‌ انتحاری دیگری در کابل خبرنگاران را هدف گرفت که در اثر آن 9 خبرنگار کشته شدند. بنابراین همچنان این پرسش به جا می‌ ماند که آیا آموزش و رسانه‌ ها می‌ توانند از افغانستان کشوری آرام بسازند؟

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.