در حالی که مولر برای پایان تحقیقات راشاگیت آماده می شود، متحدان ترامپ برای یک نبرد سیاسی تدارک می بینند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، واشنگتن پست در گزارشی نوشت: وکلای رئیس جمهور ترامپ  و «رابرت مولر» بازپرس ویژه با به سرانجام رساندن تحقیق سالانه در مورد رفتار رئیس جمهور دست به گریبان هستند. مولر تلاش می کند تا یافته های خود را تا پایان تابستان منتشر کند و وکلای ترامپ هم بررسی می کنند که چگونه می توانند به جلسات دادرسی مرتبط با استیضاح ترامپ پاسخ متقابل دهند.

این رویارویی در حالی به اوج خود رسیده است که ترامپ و متحدانش حملات خود را به پرونده بازپرس ویژه تحقیق در مورد دخالت روسیه در انتخابات 2016 آمریکا تشدید کرده اند؛ تحقیقی که در روز پنجشنبه توسط سر بازپرس وزارت دادگستری منتشر شد و مقامات اف بی آی را برای انجام اقداماتشان طی بررسی ایمیل های «هیلاری کلینتون» در سال 2016 مورد ستایش قرار می داد.

«رودولف جولیانی» وکیل شخصی رئیس جمهور گفته بود که او قصد دارد از نتیجه گیری های کلی بازرسان برای تضعیف مولر استفاده کند، و پیشنهاد داده بود که ممکن است از «جف سشنز» دادستان کل بخواهد تا بازپرس ویژه دیگری را برای بررسی مجدد پرونده کنونی منصوب کند.

جولیانی روز جمعه در مصاحبه ای گفت: «ما می خواهیم ببینیم آیا می توانیم این تحقیق را داشته باشیم و بازپرس ویژه را غیر قانونی و غیر مجاز اعلام کنیم یا خیر.»

در همین حال، ترامپ باید تصمیم بگیرد که آیا مصاحبه رو در رو با تیم مولر انجام شود یا خیر - پاسخی که انتظار می رود در دو هفته آینده تیم حقوقی رئیس جمهور داشته باشد.

به گفته دو منبع مطلع از مذاکرات، بازپرس ویژه به وکلای ترامپ گفته است که اگر رئیس جمهور موافقت کند پای میز مصاحبه بنشیند، او می تواند ظرف حدود 90 روز گزارشی را در مورد اینکه آیا ترامپ قصد داشته تحقیقات در مورد دخالت روسیه در کارزار انتخاباتی 2016 را مختل کند یا خیر، منتشر کند. انتظار می رود که یک گزارش جداگانه با یافته های گسترده تری درباره تلاش های روسیه برای تقویت کاندیداتوری ترامپ مدت زمان طولانی تری زمان ببرد.

انتظار می رود گزارش محرمانه ای که به «راد روزنستاین» معاون دادستان کل تحویل داده می شود، نتیجه گیری دادستان ها را در مورد اینکه آیا ترامپ با تلاش برای از بین بردن تحقیقات در ارتباط با مبارزات انتخاباتی خود با روس ها، مرتکب جرم شده است یا خیر را شامل شود.

تهیه این گزارش ممکن است باعث ایجاد «یک انفجار سیاسی» در مورد این شود که آیا یافته های بازپرس ویژه در این زمینه علنی شود یا خیر - این در حالی است انتخابات میان دوره ای در پاییز امسال رقم می خورد.

«نیوت گینگریچ» سخنگوی سابق مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «این لحظه ای است که کشور را دچار دودستگی می کند و نشان می دهد که چطور کشور در مورد این تحقیق به دو دسته تقسیم می شود.» او ادامه داد که او و دیگر متحدان ترامپ «برای جنگ آماده می شوند». 

در میان کسانی که برای نبرد مناسب هستند، وکلای رئیس جمهور هستند که آماده اند تا هر نتیجه گیری ای را که نشان دهد اقدامات رئیس جمهور نادرست یا غیرقانونی است را متقابلا تلافی کنند.

در مرکز این نزاع، روزنستاین خواهد بود، که بر تحقیقات مولر نظارت می کند. دوستان و دشمنان پیش بینی می کنند که او در هر جنبه ای از گزارش با فشار شدیدی مواجه خواهد شد - چه زمان انتشار اطلاعات به کنگره، چه در زمان ارجاع این گزارش به کنگره برای تجدید نظر و چه در زمان انتشار علنی هر جنبه ای از این گزارش.

جولیانی گفت: «او تصمیم گیرنده نهایی است»، و افزود: «از همه جهات فشار وجود خواهد داشت.»

روزنستاین که بارها و بارها برای خنثی کردن حملات به وزارت دادگستری توسط رئیس جمهور و متحدان کنگره تلاش کرده، نشان داده است که او تاکنون در مقابل فشارها کمر خم کرده است. ماه گذشته، پس از اینکه جمهوری خواهان مجلس تهدید کردند که او را استیضاح خواهند کرد،  او هشدار داد که «وزارت دادگستری نمی خواهد مورد اخاذی واقع شود.»

اگر مولر تصمیم بگیرد از انتشار این گزارش در روزهای نزدیک به انتخابات میان دوره ای جلوگیری کند یا اگر ترامپ از مصاحبه خودداری کند و بازپرس ویژه سعی کند شکایتی را منتشر کند، فرآیند طولانی در دادگاه به راه خواهد افتاد و ​این دوره غم انگیز سیاسی و حقوقی می تواند تا بعد از انتخابات ماه نوامبر به تاخیر بیافتد.

در عین حال، پیش بینی ها برای گزارش مولر، واشنگتن را در حالتی از آماده باش برای طوفان تبدیل کرده است.

«پیتر ونر» منتقد ترامپ که برای چندین رئیس جمهور جمهوری خواه پیشین را مشاوره ارائه کرده است، گفت: «آنچه که ما در حال گذار از آن در حال حاضر هستیم، قدم زدن در پارک در مقایسه با زمانی است که گزارش ترامپ منتشر خواهد شد. حتی اگر این گزارش برای ترامپ ویرانگر باشد، قبیله سیاسی در کشور تا حدی عمیق است که به طور ناگهانی از بین نمی رود.»

طی چند ماه ترامپ مکررا به وزارت دادگستری و اف بی آی حمله کرده است و مولر را «شکار جادوگر» نامیده است - اظهاراتی که مقامات کاخ سفید و جولیانی نیز آن را تکرار کرده اند.

پس از آنکه بازرس کل دادگستری روز پنج شنبه گزارش خود را منتشر کرد، جولیانی گفت که او و «جی سکولو» وکیل ترامپ در مورد گزینه های حقوقی که می توانند برای چوب لای چرخ گذاشتن مولر به آنها بپردازند، تبادل نظر کرده اند. از جمله این گزینه ارسال نامه به وزارت دادگستری و پرسش در مورد اعتبار تحقیقات مولر است.

باید دید که روزنستاین و مولر چگونه این فشارها را تحمل خواهند کرد. این در حالی است که «پل مانافورت» مدیر پیشین کارزار انتخاباتی ترامپ تبدیل به پاشنه آشیل دولت ترامپ شده و پس از مدت‌ ها کش‌ و قوس با پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا از سوی مولر به زندان فرستاده شد. اتهام وی لابی با خارجی‌ ها است. تشکیل پرونده برای مانافورت به پاییز سال گذشته بازمی‌ گردد. او از آن زمان در نوعی بازداشت خانگی به سر می‌ برد. 

وزارت دادگستری آمریکا رابرت مولر را مامور بررسی این موضوع کرده که آیا روسیه در انتخابات سال 2016 به سود ترامپ دخالت داشته و آیا میان تیم رئیس‌ جمهور کنونی و مسکو قول و قرارهای پنهانی و غیرقانونی بر سر این مساله وجود داشته یا خیر. پل مانافورت شخصیت کلیدی پرونده راشا گیت محسوب می‌ شود و از میان چهار متهم اصلی این پرونده تنها کسی است که حاضر به همکاری با بازرس ویژه نشده است. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.