اجلاس کشورهای صنعتی موسوم به گروه 7 در حالی به پایان رسید که این اجلاس شاهد بی سابقه ترین تنش ها و اختلافات میان آمریکا و متحدانش بود.

 

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، دیلی میل گزارش داد: اجلاس گروه 7 به پایان رسید. اما این نشست در مقایسه با نشست های سال قبل تفاوت بسیاری داشت و آن اختلافات جدی میان دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با متحدانش به دنبال اعمال تعرفه های گمرکی و همچنین خروجش از توافق هسته ای با ایران بود و سایه شکست را از همان ابتدا می توانست بر سر این نشست مشاهده کرد.

روابط آمریکا و هم‌ پیمانانش بر سر مسائل گوناگونی از جمله خروج واشنگتن از توافق هسته‌ ای شش قدرت جهانی با ایران و اعمال تعرفه‌ های گمرگی بر واردات فولاد و آلومینیوم از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک با تنش‌ های جدی روبروست.

 

8

7

9

 

رئیس جمهور آمریکا پیش از پایان نشست کانادا را ترک کرد. دونالد ترامپ با این اقدام، خود را از درگیر شدن در مناقشه سابقه‌ دار با کشورهای اروپایی بر سر حفاظت از محیط زیست و مقابله با تغییرات اقلیمی و آلودگی دریاها برحذر داشت.

بنابراین بیانیه پایانی نشست در حالی صادر شد که ترامپ در راه سنگاپور و خارج از نشست بود. اما اختلافات او با دیگر مقامات حاضر در نشست در هواپیما هم ظاهر شد و ترامپ با انتشار توییتی گفت از بیانیه پایانی اجلاس گروه 7 حمایت نمی‌ ‎کند و آمریکا آن را امضا نخواهد کرد.

 

4

 

ترامپ گفت پس از اظهارات ناصادقانه «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا که میزبان این اجلاس هم بود تصمیم به پس گرفتن امضایش گرفته است. ترامپ گفت سایر کشورها تعرفه‌ های کلانی علیه محصولات آمریکایی وضع می‌ کنند و از این کشور به عنوان یک «قلک فربه» سود می‌ برند.

ترامپ که به نظر می رسد از سخنان جاستین ترودو خشمگین شده اظهارات نخست وزیر کانادا را غیر واقعی خوانده و گفته حقیقت این است که همین حالا هم کانادا بر محصولات کشاورزی و کارخانجات آمریکایی تعرفه کلانی وضع می‌کند.

دونالد ترامپ در اجلاس نیز به کشورهای اروپایی هشدار داد که از اقدام‌ های تلافی‌جویانه و وضع تعرفه‌ های گمرکی بر محصولات آمریکایی خودداری کنند. او بار دیگر از ساختار تجارت جهانی که آن را عمیقا ناعادلانه می‌ خواند، انتقاد کرد و گفت: «ما قلکی هستیم که هر کس آن را غارت می‌ کرد و این کار اکنون خاتمه می‌ یابد.»

در بیانیه پایانی اجلاس گفته شده بود ترامپ هم به امضای آن رضایت داده است. با وجود این، پس از پایان این اجلاس، «جاستین ترودو» نخست‌ وزیر کانادا در کنفرانس خبری وعده داد که از ابتدای ماه آینده (ژوئیه) تعرفه‌ های جدیدی بر  محصولات آمریکایی وارداتی به کشورش وضع خواهد کرد.

ترودو در این کنفرانس خبری منطق پشت وضع تعرفه فولاد و آلومینیوم را برای کانادا اهانت‌ آمیز خواند و از اقدامات متقابل خبر داد.

 

2

 

میزان تنش میان آمریکا و دیگر اعضای این گروه بی سابقه توصیف شده است و عکسی که در رسانه ها در حال منتشر است، این میزان تنش  را واضح تر نشان می دهد.

در این عکس که توسط دولت فدرال آلمان منتشر شده، آنگلا مرکل با دیگر رهبران در یک سو و ترامپ در سوی دیگر میز قرار گرفته و مرکل رو در روی ترامپ سخن می گوید.

 

5

 

این عکس که از حاشیه جی 7 منتشر شده، گویا رهبران، ترامپ را محاصره کرده اند.

دیگر مسئله ای که نظر عکاسان را به خود جلب کرد، جوراب نخست وزیر کانادا بود. 

جاستین ترودو همواره به دلیل پوشیدن جوراب های خاص، مورد توجه عکاسان قرار می گیرد اما این بار او جوراب ساده ای به پا داشت.

 

3

 

دست دادن روسای جمهور آمریکا و فرانسه هم سوژه رسانه‌ ها شد.

امانوئل ماکرون با چنان قدرتی دست رئیس‌ جمهور آمریکا را فشرد که پس از رها کردن آن، اثر انگشتانش روی دست دونالد ترامپ باقی ماند.

 

10

11

 

برخی رسانه ها این کار ماکرون را نشان دهنده خشم او از اقدامات ترامپ دانستند.

موضع‌ گیری تازه رئیس‌ جمهور آمریکا و اظهارات مطرح‌ شده از سوی دیگر اعضای هفت قدرت بزرگ اقتصادی جهان را می توان در ادامه تنش‌ هایی‌ دانست که در ماه‌ های اخیر میان واشنگتن و شـش کشور دیگر شکل گرفته بود؛ تنش‌ هایی بر سر روسیه، روابط تجاری و بازرگانی، تعرفه‌ های تازه، پیمان مبارزه با تغییرات آب‌ هوایی و توافق هسته‌ ای ایران.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.