ترامپ همه قوانین سازمان تجارت جهانی و همه معاهدات نشأت گرفته از آن را نقض می کند و سیاست«حمایتی» را برای اجرای شعار انتخاباتی اش«اول آمریکا»، در پیش گرفته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود به جنگ تجاری میان آمریکا و جهان پرداخت و نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز گذشته-جمعه- با اعمال تعرفه هایی به میزان 15 تا 25 درصد  بر آهن، فولاد و تولیدات آلومینیوم و خودروها، جنگ تجاری علیه همپیمانان غربی خود اعلام کرد و واکنش اروپا تا کنون ارائه شکایت به سازمان تجارت جهانی و تهیه فهرستی از کالاهای آمریکایی بوده است که اتحادیه اروپا قصد دارد در اقدامی انتقامجویانه روی آنها تعرفه اعمال کند.

بهترین واکنش به این اقدام تحریک آمیز آمریکایی تا کنون توسط کانادا و مکزیک صورت گرفته است زیرا این دو کشور به عنوان گام نخست تعرفه هایی بر صادرات آمریکا به ارزش 12 میلیارد دلار اعمال کردند این در حالی است که دولت مکزیک تهدید کرده است که اقدامات مشابهی را انجام می دهد و بر همه کالاهای آمریکایی که از آمریکا وارد می کند، بدون استثناء تعرفه اعمال می کند.

ترامپ همه قوانین سازمان تجارت جهانی و همه معاهدات نشأت گرفته از آن را نقض می کند و سیاست«حمایتی» را برای اجرای شعار انتخاباتی اش«اول آمریکا»، در پیش گرفته است.

هنوز دلایلی که باعث شد ترامپ دست به این جنگ بزند روشن نیست ولی ناظران تأکید می کنند که رئیس جمهور آمریکا دست به این «تروریسم»تجاری به منظور رسیدن به برخی اهداف سیاسی زده است که بارزترین آنها به زانو در آوردن اتحادیه اروپا و مجبور کردنش برای تبعیت از تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته ای با ایران است که اتحادیه اروپا با قدرت با خروج از آن مخالفت کرده است.

اروپایی ها احساس می کنند که ائتلاف تاریخی، تجاری و امنیتی میان آنها و ایالات متحده آمریکا در سایه دولت کنونی ترامپ به پایان خود نزدیک می شود آن هم با توجه به اینکه دولت ترامپ به سمت شرق آسیا، ژاپن، کره جنوبی و تا حدودی چین به عنوان شرکای تجاری و امنیتی احتمالی روی آورده است.

کنفرانس امنیتی مونیخ که هر سال با حضور رهبران و مسئولانی از سراسر جهان برگزار می شود در گزارش سالیانه خود که اوایل سال جاری صادر شد نسبت به سیاست های ترامپ که جهان را به لبه پرتگاه می کشاند هشدار داد و خواستار ایجاد سیستم امنیتی اروپایی مستقل از ایالات متحده شد.

مشکل این است که ترامپ با کشورهای اروپایی به شیوه«پدرانه» رفتار می کند و از بالا به آنها نگاه می کند و می خواهد به لحاظ مالی، امنیتی و اقتصادی به مانند کاری که با کشورهای حاشیه خلیج فارس کرد، از آنها گروکشی کند اما وی در این زمینه دچار اشتباه تاریخی می شود و جبهه مخالف قوی علیه خودش تشکیل می دهد که فرانسه و آلمان آنها را رهبری می کنند و چه بسا این جبهه به سمت تقویت همکاری تجاری و امنیتی با چین یا روسیه به عنوان گزینه های جایگزین برود.

صداهایی زیادی در اروپا بلند شده که ترامپ را به هیتلر رهبر آلمان نازی تشبیه می کند و از جنگ های اقتصادی و ماجراجویی های نظامی اش هشدار می دهند و به نظر می رسد که موضع این افراد درست است؛ تصمیم های وی برای اعمال تعرفه های گمرکی بر واردات اروپایی شعله ور کردن فتیله این جنگ اقتصادی  و هدایت جهان به سمت حالتی از هرج و مرج و بی ثباتی است.

این مرد مانند یک گاو نر وحشی رفتار می کند که خودش را به چپ و راست می زند و اگر به تهورش پایان داده نشود جهان را نابود می کند و این در وهله نخست مسئولیت ملت آمریکا و نهادهای آن و در وهله دوم مسئولیت همه جهان است که این کار را بکنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.