تلاش های پشت پرده مذاکرات برای دیدار رهبران کره شمالی و آمریکا در سنگاپور در دو هفته دیگر به جریان افتاد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد آمریکا و کره شمالی تلاش های پشت صحنه را برای دیدار کیم و ترامپ در موعد 12 ژوئن (22 خرداد) آغاز کردند. در همین راستا، کارشناسانی از آمریکا برای دیدار با همتایان خود، سفر بی سابقه ای را به کره شمالی داشتند.

در همین راستا، یک هیات دیپلماتیک آمریکایی در ناحیه مرزی غیرنظامی بین دو کره با هیاتی از کره شمالی دیدار و درباره نشست احتمالی «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی و «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا مذاکره کرده است. 

«سونگ کیم» دیپلمات کهنه کار و سفیر سابق آمریکا در کره جنوبی، سرپرستی هیات آمریکایی را برعهده دارد. او در شهر مرزی «پانمونجوم» با «چو سون هویی» معاون وزیر خارجه کره شمالی مذاکره می کند. 

روزنامه واشنگتن پست روز یکشنبه از قول «یک فرد آشنا با برنامه‌ ریزی این دیدار» نوشت که سونگ کیم سفیر پیشین آمریکا در کره جنوبی و سفیر کنونی این کشور در فیلیپین نیز از مانیل خود را به کره شمالی رسانده تا به دیگر اعضای این هیات بپیوندد.

به نظر می رسد واشنگتن و پیونگ یانگ تلاش تازه ای را برای برگزاری دیدار لغو شده کیم و ترامپ در موعد 12 ژوئن (22 خرداد) آغاز کرده باشند.

یکشنبه شب ترامپ در توئیتی از اعزام هیاتی از دیپلمات های آمریکایی برای دیدار با مقامات کره شمالی خبر داد و نوشت: «من حقیقتا اعتقاد دارم که کره شمالی ظرفیت درخشانی دارد و روزی از نظر اقتصادی و مالی کشور بزرگی خواهد شد. کیم جونگ اون در این خصوص با من موافق است. این اتفاق خواهد افتاد!»

مقامات کاخ سفید نیز اعلام کردند که گروهی از مقامات ارشد آمریکایی هم به سرپرستی «جو هاگین» از معاونان رئیس دفتر ترامپ، عازم سنگاپور شده تا به مسائل لجستیکی دیدار احتمالی بپردازند.

دیدارها در پانمونجوم و سنگاپور نشان دهنده تلاش های مضاعف دولت های دو کشور برای تکمیل زمینه چینی های عملی مورد نیاز برای کیم و ترامپ است.

چنین مسائلی اساسا توسط فرآیند دیپلماتیک معتبر در سطوح پاییت مذاکرات برنامه ریزی می شود که اگر سال ها زمان نخواهد، دستکم به ماه ها برنامه ریزی پیش از دیدار رهبران دو کشور نیاز دارد. اما اقدام ناگهانی ترامپ برای پذیرش این دیدار در ماه مارس، دوره برنامه ریزی را کوتاه کرد.

رهبران دو کره روز شنبه به طور غیرمنتظره ای در پانمونجوم دیدار کردند. در پی آن دیدار، رهبر کره شمالی به «مون جائه این» رئیس‌ جمهور کره جنوبی گفته بود که او همچنان به برگزاری جلسه دیدار سران دو کشور کره‌ شمالی و آمریکا در سنگاپور پایبند است.

رئیس جمهوری کره جنوبی هم سپس به خبرنگاران گفت که کیم جونگ اون خواهان عاری شدن هسته ای شبه جزیره کره است اما تاکید کرد که رهبر کره شمالی مطمئن نیست که آیا آمریکا ثبات دولتش را تضمین می‌کند یا نه.

یک ماه قبل هم کیم جونگ اون با پای پیاده از مرز دو کره و خط آتش‌ بس دو کشور عبور کرد تا در خاک کره جنوبی با مون جائه این دیدار کند.

کیم جونگ اون نخستین رهبر کره شمالی است که از زمان توقف خصومت ها در جنگ کره در سال 1953، پا به کره جنوبی گذاشت. 

دونالد ترامپ چند روز پیش در نامه‌ ای رسمی به کیم جونگ اون دیدار برنامه‌ ریزی شده این دو رهبر را لغو کرده بود؛ هر چند ترامپ یک روز بعد باز هم از احتمال انجام این دیدار خبر داد.

آمریکا باید در این مورد که آیا می تواند تسلیحات هسته ای کره شمالی را تاب آورد یا نه، تصمیم گیری کند.

نمایندگاه جمهوری خواه روز یکشنبه در خصوص این دیدار شبهاتی را مطرح کردند. «مارکو روبیو» سناتور ایالت «فلوریدا» گفت: متقاعد شده ام که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی قصد عاری سازی کشورش از سلاح هسته ای را ندارد، اما می خواهد این برداشت را ایجاد کند که رهبری صلح طلب، منطقی و روراست است.

روبیو افزود: اقدامات مسالمت آمیز اخیر کره شمالی همچون آزادی سه زندانی آمریکایی و بستن سایتی قابل استفاده برای آزمایش های هسته ای، صرفا یک نمایش بوده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.