در حالی که زمزمه هایی در مورد لغو دیدار رئیس جمهور آمریکا با رهبر کره شمالی به گوش می رسید، ترامپ در عقب نشینی واضحی بار دیگر خواستار ادامه فرآیند گفت و گوها شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه سی ان ان گزارش داد: «دونالد ترامپ» در سخنانی در کاخ سفید سعی کرد به رهبران کره شمالی اطمینان دهد که پی سرنگونی آنها نیست و نشان داد که به راستی می خواهد  نمایش کره شمالی به همین منوال ادامه یابد.

رئیس جمهور آمریکا گفت که در پی خلع سلاح هسته ای کره شمالی به شیوه لیبی نیست. ترامپ همچنین به کره شمالی وعده داد که در صورت کنار گذاشتن برنامه هسته ای، هم به رفاه خواهد رسید و هم امنیت آن تضمین می‌ شود.

ترامپ گفت: «مدل لیبی مدلی نیست که برای کره شمالی مد نظر ما باشد ... مدل لیبی که اجرا شد، معامله ای بسیار متفاوت بود. مدل لیبی مدل بسیار متفاوتی بود، ما این کشور را ویران کردیم.»

اظهارات ترامپ زمانی بیان شده که این نگرانی مطرح شده است که ملاقات تاریخی رئیس جمهور آمریکا و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی که برای 12 ژوئن (22 خرداد) در سنگاپور برنامه‌ ریزی شده است، برگزار نشود.

سخنان چند روز پیش «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید که گفته بود برای خلع سلاح هسته ای کره شمالی از تجربه لیبی پیروی خواهد شد، با نارضایتی و واکنش تند کره شمالی مواجه شده است.

«معمر قذافی» رهبر سابق لیبی در سال 2003 با خلع سلاح هسته ای کشورش موافقت کرد. در «سناریوی لیبی» بعد از حملات ناتو به این کشور قذافی، رهبر لیبی توسط مخالفان طرفدار غرب به قتل رسید.

در پی انتشار سخنان بولتون، کره شمالی اعلام کرد که رهبر این کشور ممکن است در نشست 12 ژوئن با ترامپ شرکت نکند.

با این حال ترامپ می گوید دیدار او با کیم جونگ اون لغو نشده است.

ترامپ گفت: «چیزی تغییر نکرده که ما در جریان باشیم. چیزی به ما گفته نشده است.»

ترامپ گفت همچنان در پی توافق با کره شمالی است.

وی این سخنان را در دیدار با «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو بیان کرد.

سخنان ترامپ در حالی منتشر شد که اخیرا مقامات کره شمالی دیدار با مقامات کره جنوبی را که از قبل برنامه‌ ریزی شده بود به علت برگزاری یک رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی لغو کردند. در مانور نظامی مزبور احتمال حمله به کره شمالی شبیه‌ سازی شده بود.

کره شمالی پنجشنبه اعلام کرد تا زمان حل اختلافات پیش آمده به پای میز مذاکره با کره جنوبی بازنمی گردد.

«ری سون گوون» مذاکره کننده ارشد کره شمالی در بیانیه ای دولت کره جنوبی را به بی لیاقتی و بی فکری متهم کرد.

کره شمالی از مانور نظامی مشترک کره جنوبی با آمریکا و همچنین سخنرانی یکی از مخالفان پیونگ یانگ در پارلمان کره جنوبی ناراضی است.

«کن گاوس» تحلیلگر کره ای در سازمان CNA، یک سازمان تحقیق و تحلیل غیر انتفاعی، به سی ان ان گفت که اهداف مهم رهبر کره شمالی عبارتند از بقای رژیم و حفظ سلسله کیم.

گاوس گفت: بنابراین نتیجه دیدار او با رهبر آمریکا باید تضمین کند که هر دوی این اهداف محافظت می شوند.

پیغام ترامپ به کیم ظاهرا در راستای این اهداف است: «اگر شما سلاح هسته ای خود را رها کنید، هم امنیت کره شمالی را تضمین می کند و هم به شما امکان می دهد که در قدرت باقی بمانید.»

«مایک پومپئو» وزیر خارجه در حال حاضر میانجی بزرگ بین آمریکا و کره شمالی است که یک هفته پیش از گفتگو با کیم با سه زندانی آزاد شده آمریکایی به واشنگتن بازگشت.

در هفته‌ های اخیر مذاکرات دو کره و حل بحران دو کشور چشم‌ انداز خوش‌ بینانه‌ ای پیدا کرده است. اواخر ماه آوریل نخستین بار پس از 65 سال پایان جنگ در شبه جزیره کره یک رهبر کره شمالی به خاک کره جنوبی قدم گذاشت.

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی پیاده از مرز دو کره در «پانمونجوم» عبور کرد و با «مون جائه ‌این» رئیس جمهور کره جنوبی ملاقات کرد. ملاقات سران دو کره یک رویداد تاریخی توصیف شد و شبه جزیره کره یک منطقه عاری از تسلیحات هسته ای خوانده شد اما درباره جزئیات این طرح و زمان اجرای آن اطلاعات بیشتری منتشر نشده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.