در حالی وزیر خارجه آمریکا برای دومین بار به پایتخت کره شمالی سفر کرده که گفته می شود قصد دارد زندانیان آمریکایی را نیز با هواپیمای خود به واشنگتن بازگرداند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، فایننشال تایمز گزارش داد «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا امروز چهارشنبه وارد «پیونگ یانگ» پایتخت کره شمالی شد.

این دومین باری است که پومپئو به کره شمالی سفر می کند. او ماه گذشته - زمانی که هنوز مدیر سیا بود - هم برای دیدار با رهبر کره شمالی به پیونگ یانگ رفته بود.

بنا بر گزارش‌ ها، هدف از این سفر آماده سازی و گفت و گو درباره جزئیات دیدار «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی است.

برخی خبرها نیز حاکی از آن است که مایک پومپئو در این دیدار قرار است در مورد آزاد سازی 3 شهروند آمریکایی که در کره شمالی زندانی هستند، گفت وگو کند.

این در حالی است که مقامی مطلع در کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی (کاخ آبی) اعلام کرد کره شمالی امروز چهارشنبه همزمان با سفر پومپئو به پیونگ یانگ 3 زندانی آمریکایی را آزاد می کند و آنها را با خود به آمریکا باز می گرداند.

این مقام ریاست جمهوری کره جنوبی همچنین اظهار داشت سفر وزیر خارجه آمریکا به پیونگ یانگ دو دستاورد خواهد داشت: «آزادی زندانیان آمریکایی در کره شمالی و تعیین دقیق زمان و مکان نشست دونالد ترامپ و کیم جونگ اون».

پیش از این انتظار می رفت 3 زندانی آمریکایی در مرز دو کره تحویل مقامات کره جنوبی شوند اما گفته می شود که آنها با هواپیمای وزیر خارجه آمریکا به این کشور باز می گردند.

دادگاه عالی کره شمالی پیشتر اعلام کرده بود به عنوان نشانه حسن نیت برای انجام مذاکرات سران این کشور و آمریکا طی یک ماه آینده، 3 تبعه بازداشتی آمریکایی که در اردوگاه کار بودند را این هفته آزاد می کند.

این سه نفر متهم به جاسوسی، تلاش برای براندازی و اقدامات خصمانه علیه کره شمالی هستند.

دیدار و گفت و گوی سران آمریکا و کره شمالی قرار است به زودی در سنگاپور برگزار شود.

سفر امروز وزیر خارجه آمریکا در حالی انجام می‌ گیرد که رهبران کره جنوبی، ژاپن و چین نیز امروز چهارشنبه در توکیو گرد هم می‌ آیند تا در مورد موضوع خلع سلاح کره شمالی و عادی سازی روابط جامعه بین الملل با پیونگ یانگ مذاکره کنند.

پیش از سفر پومپئو به کره شمالی در مقام وزیر خارجه، آخرین باری که وزیر خارجه آمریکا به کره شمالی سفر کرده بود در سال 2000، دوره وزارت «مادلین آلبرایت» و ریاست‌ جمهوری «بیل کلینتون» بود. هدف از آن سفر نیز آماده‌ کردن زمینه دیدار میان رئیس‌ جمهور و «کیم جونگ‌ ایل» رهبر وقت کره شمالی بود، که البته بی نتیجه بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.