موضوع ایران و قطر از جمله برجام، یکی از اصلی‌ ترین محورهای رایزنی‌ ها در دیدارهای وزیر خارجه جدید آمریکا با مقام‌ های سعودی خواهد بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: «مایک پومپئو» وزیر خارجه جدید آمریکا شب گذشته وارد «ریاض» پایتخت عربستان سعودی شد. وی که خاورمیانه را نخستین مقصد خود در سفرهای خارجی اش قرار داده، در این سفر قرار است به ویژه درباره توافق هسته‌ ای و برنامه موشکی ایران با مقامات سعودی گفت و گو کند. وی همچنین بر عربستان فشار خواهد آورد تا به همراه همسایگان خود به مناقشه طولانی مدت با قطر پایان دهند؛ مناقشه ای که به ادعای مقامات آمریکایی باعث افزایش نفوذ ایران در منطقه شده است.

این تنش زمانی آغاز شد که این کشورها تابستان گذشته قطر را به حمایت از تروریسم متهم کردند. تلاش های میانجیگرانه کویت و «رکس تیلرسون» وزیر خارجه پیشین که در ماه گذشته توسط ترامپ اخراج شد، شکست خورد.

پومپئو که برای شرکت در نشست وزرای خارجه عضو ناتو به «بروکسل» پایتخت بلژیک سفر کرده بود، روز شنبه در ادامه سفر خود وارد عربستان سعودی شد. این سفر تنها دو روز پس از انتصاب پومپئو به وزارت خارجه آمریکا انجام می‌ شود. وی پس از ریاض به سرزمین های اشغالی و اردن سفر خواهد کرد.

او امروز یکشنبه با پادشاه عربستان دیدار کرد. عربستان مدت طولانی است که به همراه بحرین و امارات وارد تنش با قطر شده اند؛ اقدامی که به زعم آمریکا، اتحاد کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را بر هم زده و نفوذ ایران را در منطقه گسترش داده است.

در عین حال گفته می شود وزیر جدید خارجه آمریکا راهی خاورمیانه شده تا مقامات ارشد در عربستان سعودی، سرزمین های اشغالی و اردن، سه متحد اصلی آمریکا در آن منطقه را، از رویکرد دولت ترامپ در قبال ایران با خبر کند.

«برایان هوک» مشاور ارشد سیاست خارجی که در این سفر پومپئو را همراهی می‌ کند، به خبرنگاران گفت: «ما از کشورهای مختلف می‌ خواهیم که افراد و شخصیت های مرتبط با برنامه موشکی ایران را تحریم کنند.»

این مقام آمریکایی در ادامه اظهارات بی‌ اساس خود مدعی شد که موشک‌ های شلیک شده از یمن به سمت عربستان توسط ایران تهیه شده است.

با توجه به این اظهارات و همچنان که پیش‌بینی می‌ شد، موضوع ایران یکی از اصلی‌ ترین محورهای رایزنی‌ ها در دیدارهای وزیر خارجه آمریکا با مقام‌ های سعودی خواهد بود.

این سفر یک روز پس از آن صورت گرفت که ترامپ رویکرد جدید آمریکا را درباره توافق هسته ای با ایران تشریح کرد. ترامپ روز جمعه در کنفرانس خبری به همراه «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان گفت: «باید مطمئن شویم ایران به سلاح هسته ای نرسد.»

وزیر خارجه آمریکا نیز در کنفرانس خبری در بروکسل گفت که بدون رفع نقایص برجام، ترامپ احتمالا تصمیم به خروج آمریکا از برجام خواهد گرفت.

فرانسه، انگلیس و آلمان، که بر پایبندی بر برجام تاکید دارند، به تدوین طرح جدیدی نزدیک شده‌ اند که می‌گویند ترامپ را در باقی ماندن در توافق تشویق خواهد کرد.

رئیس جمهور آمریکا قرار است روز 12 مه (22 اردیبهشت) تصمیم خود را درباره ماندن یا خروج این کشور از برجام اعلام کند. به همین دلیل سفر پومپئو به سرزمین های اشغالی و عربستان اهمیت بالایی دارد.

مایک پومپئو رئیس سابق سازمان سیا از مخالفان برجام محسوب می‌ شود.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.