پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

گزارش فایننشال تایمز از ادامه اختلاف ترامپ و مرکل بر سر برجام؛

دستانی که فشرده شد و اختلافاتی که به جا ماند

پس از شکست ماکرون در متقاعد کردن ترامپ به ماندن در برجام، به نظر می رسد مرکل هم در سفر به واشنگتن نتوانسته در این خصوص به نتیجه ای دست یابد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: به نظر می رسد «دونالد ترامپ» و «آنگلا مرکل» رئیس جمهور آمریکا و صدراعظم آلمان پس از یک جلسه صلح آمیز و اما سرد در کاخ سفید، نتوانستند به حل اختلافات بر سر توافق هسته ای ایران، تجارت و ناتو نزدیک تر شوند.

مرکل تنها چند روز پس از پایان سفر سه روزه «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه وارد واشنگتن شد.

درست است که ترامپ دست مرکل را فشرد - کاری که رئیس جمهور آمریکا به دلیل انجام ندادن آن در نخستین سال حضورش در کاخ سفید مورد انتقاد قرار گرفته بود - اما او و صدراعظم آلمان همچنان با یکدیگر کاملا اختلاف دارند. ترامپ در آخرین دیدار خود با مرکل حتی از دست‌ دادن با او در برابر خبرنگاران خودداری کرده بود.

در یک کنفرانس خبری مشترک، روشن بود که مرکل - مانند ماکرون - موفق نشده ترامپ را به ماندن در توافق هسته ای ایران متقاعد کند. ترامپ بار دیگر این ادعا را مطرح کرد که ایران می تواند بار دیگر برنامه هسته ای خود را از سر گیرد، حتی اگر آمریکا در تاریخ 12 مه (22 اردیبهشت) از این توافق خارج شود.

ترامپ گفت: «در جلسات امروز ما، من و صدراعظم آلمان درباره ایران، خونریزی و هرج و مرج در سراسر خاورمیانه صحبت کردیم. ما باید اطمینان حاصل کنیم که این کشور حتی به سلاح هسته ای نزدیک نمی شود. . . مهم نیست که در خاورمیانه شما به کجا می روید و در هر کجا که مشکلی وجود دارد، ایران در آنجا است. »

رئیس جمهور آمریکا سپس با این پرسش مواجه شد که آیا گزینه برخورد نظامی با ایران را در صورت لزوم در نظر دارد یا نه که وی در پاسخ گفت: «من در این باره صحبت نمی‌ کنم که آیا از نیروی نظامی استفاده می‌ کنم یا خیر ...اما می‌ توانم به شما اطمینان دهم که آنها سلاح هسته‌ ای نخواهند ساخت. می‌ توانید روی این حرف من حساب کنید.»

دونالد ترامپ وعده داده که اگر توافق هسته‌ ای با ایران اصلاح نشود، آمریکا دیگر در برجام باقی نخواهد ماند. 

خبرنگاران در این نشست خبری از آنگلا مرکل نیز درباره احتمال خروج آمریکا و موضع آلمان پرسیدند که وی پاسخ داد، دیپلمات‌ های آلمانی همچنان به مذاکرات فشرده خود با آمریکا ادامه خواهند داد.

مرکل سپس افزود: «این یک قطعه از موزائیک است، قطعه‌ ای که اگر دوست داشته باشید می‌ توانیم ساختار مورد نظرمان را روی آن بنا کنیم. باید ببینیم که شرکای آمریکایی‌ ما چه تصمیمی گرفته‌ اند.»

اختلافات مرکل و ترامپ به برجام محدود نبود. مرکل تلاش می کند تا آلمان را از تعرفه های جدید فولاد و آلومینیومی که توسط ترامپ در ماه مارس اعمال شده است، مستثنی کند. اما او ظاهرا پیشرفت کمی در بهره مندی آلمان از معافیت داشته است. ترامپ قرار است تصمیم نهایی را در مورد اینکه کدام کشورها از این تعرفه ها معاف خواهند شد، تا اول ماه مه (11 اردیبهشت) اعلام کند.

ترامپ تعرفه گمرکی فولاد و آلومینیوم وارداتی را به ترتیب به میزان 25 و 10 درصد افزایش داده است تا از این طریق از محصولات داخلی حمایت کند. پس از اعتراض اتحادیه اروپا، او فولاد و آلومینیوم اروپایی را به‌ طور موقت از این تعرفه تنبیهی معاف کرد و قرار است که تصمیم نهایی در این باره را روز سه‌ شنبه این هفته بگیرد. آلمان در میان کشورهای صادرکننده فولاد به آمریکا در جایگاه هشتم قرار دارد و از 2011 تا 2017 صادرات فولاد خود به آمریکا را حدود 40 درصد افزایش داد.

هر دو رهبر در عین حال خاطر نشان کردند آلمان تعهد خود را نسبت به هزینه های ناتو افزایش داده اما آمریکا هنوز هم می خواهد تعهد آلمان قوی تر شود.

مرکل که با ترامپ در کاخ سفید یک نهار کاری داشت، دومین رهبر خارجی محسوب می‌ شود که با سفر به واشنگتن در روزهای اخیر ترامپ را تشویق کرده تا آمریکا همچنان در توافق هسته‌ ای باقی بماند.

پیش از او ماکرون رئیس جمهور فرانسه که به واشنگتن سفر کرده بود در این باره به رایزنی با همتای آمریکایی خود پرداخت اما در نهایت پیش از آن که به کشور خود بازگردد در جمع خبرنگاران اذعان داشت که تلاش‌ هایش ناموفق بوده و آمریکا احتمالا از توافق خارج خواهد شد. ماکرون در نهایت اظهار داشت که گمان می‌ کند، رئیس جمهور آمریکا «به دلایل سیاسی داخلی» تصمیم به خروج کشورش از برجام خواهد گرفت.

دونالد ترامپ چهار شرط را برای ادامه همراهی آمریکا با برجام تعیین کرده است که عبارتند از «دسترسی فوری» بازرسان بین‌ المللی به تمامی مکان‌ ها و تاسیسات ایران، دائمی شدن محدودیت‌ ها برای برنامه هسته‌ ای ایران، دریافت این تضمین که ایران به سلاح هسته‌ ای نزدیک نخواهد شد، و محدودیت برنامه موشک‌ های بالستیک ایران.

در این راستا «مایک پومپئو» وزیر خارجه جدید آمریکا روز جمعه پس از جلسه وزرای خارجی کشورهای عضو ناتو تاکید کرد که اگر این اصلاحات اعمال نشود، دونالد ترامپ تمایلی به ادامه حضور در برجام نخواهد داشت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.