احتمال دارد درگیری ها در مناقشه تجاری چین و آمریکا به جنگی تجاری تبدیل شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان گزارش داد: تنش های اقتصادی در روابط تجاری چین و آمریکا همچنان ادامه دارد. این تنش ها با اقدام آمریکا در اعمال تعرفه هایی بر واردات شروع شد. چین نیز شب گذشته اعلام کرد تعرفه هایی علیه کالاهای آمریکایی اعمال می کند که ارزش آنها 3 میلیارد دلار است.

به گفته مقامات چین، این اقدام پاسخی به تصمیم آمریکا برای اعمال تحریم ها علیه واردات فولاد و آلومینیوم از چین است. وزارت دارایی چین اعلام کرده است که این اقدام آمریکا به شدت به منافع چین ضربه وارد کرده است.

حدود 128 کالای آمریکایی در فهرست تعرفه های جدید چین قرار گرفته اند. این کالاها به دو گروه اصلی تقسیم بندی می شوند. درباره گروه اول که شامل میوه، انواع مغزها از قبیل گردو و بادام و امثال آن، مشروبات و لوله های فولادی است، تعرفه های 15 درصدی اعمال می شود. به گروه دوم نیز تعرفه 25 درصدی اعمال می شود. این کالاها شامل گوشت خوک و آلومینیوم بازیافتی و شش کالای دیگر است. به این ترتیب 3 میلیارد دلار از صادرات آمریکا به چین تحت تاثیر قرار می گیرد.

این رقم در مقایسه با حجم روابط تجاری دو کشور همانند قطره ای در اقیانوس است. حجم روابط تجاری دو کشور در سال 2016 حدود 650 میلیارد دلار بود. اما تاثیر این تعرفه های جدید برای بخش هایی که این کالاها را در آمریکا تولید می کنند، بسیار قابل توجه است. در عین حال، خطر تشدید تنش های اقتصادی در روابط تجاری چین و آمریکا نیز وجود دارد.

دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا هشدار داده است که ممکن است تعرفه هایی برای کالاهایی به ارزش 50 تا 60 میلیارد دلار اعمال کند که قرار است از چین به آمریکا صادر شوند. این اقدام آمریکا در پی طرح اتهاماتی درباره سرقت مالکیت معنوی از آمریکا صورت می پذیرد.

با توجه به این اتفاق ها، اگر آمریکا چنین اقدامی را صورت بدهد، بی تردید چین نیز به اقدامی مشابه مبادرت خواهد کرد. در نتیجه، احتمال دارد درگیری ها در مناقشه تجاری چین و آمریکا به جنگی تجاری تبدیل شود.

«جاش کالمر» معاون رئیس بخش سیاست جهانی در شورای صنعت فناوری اطلاعات که وکالت شرکت هایی نظیر گوگل، فیس بوک، اپل، مایکروسافت و آی بی ام را برعهده دارد، گفت این گروه از اقدامات دولت ترامپ برای مقابله با سیاست های ناعادلانه تجاری چین حمایت می کند، اما این اقدامات نباید شامل تعرفه ها شود که خسارات جبران ناپذیری به دنبال دارد.

کالمر گفت: «دلیل این کار این است که این کار به افزایش مالیات بر مصرف کننده منتهی می شود؛ افرادی که ما می خواهیم از آنها حمایت کنیم.»

بسیاری از اقدامات ترامپ از جمله تعرفه های آلومینیوم و فولاد موجب ایجاد شکاف در میان مشاوران او، جامعه تجاری و حزب جمهوری خواه شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.