در تحولی دیگر، مسکو خواستار توضیح رسمی انگلیس درباره تفتیش یک هواپیمای مسافر بری روسیه در لندن شد و تأکید کرد که حق خود برای اتخاذ اقدام مشابه در قبال شرکت های هواپیمایی انگلیس در روسیه را از آن خود محفوظ می داند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت:مسکو روز شنبه در ادامه موج اخراج دیپلماتهای غربی  و  در سایه شدت گرفتن تنش با غرب اعلام کرد بیش از ۵۰ نفر از کارکنان دیپلماتیک  انگلیس باید خاک روسیه را ترک کنند.

وزارت خارجه روسیه در حالی از لزوم کاهش بیشتر تعداد دیپلماتهای انگلیسی سخن می گوید که پیش از این ۲۳ نفر از آنها را اخراج کرده است. در مقابل تاکنون بیش از ۱۰۰ دیپلمات روس از سوی کشورهای غربی اخراج شده اند.

انگلیس به دنبال مسمومیت «سرگئی اسکریپال» جاسوس سابق روس دستور اخراج ۲۳ دیپلمات روسیه را صادر کرده بود. مسکو نیز با اخراج همین تعداد دیپلمات انگلیسی به تصمیم لندن واکنش نشان داد.«سرگئی اسکریپال» به همراه «یولیا اسکریپال» دخترش با گاز اعصاب در شهر «سالزبری» بریتانیا مسموم شد.

مسکو روز جمعه نیز ضمن احضار سفیر انگلیس به لندن یک ماه فرست داد تا تعداد کارکنان دیپلماتیک خود در روسیه را به اندازه کارکنان دیپلماتیک روسیه در انگلیس برساند. روسیه روز جمعه اعلام کرده بود در مجموع ۵۹ دیپلمات از ۲۳ کشور غربی را اخراج می کند.

در تحولی دیگر، مسکو خواستار توضیح رسمی انگلیس درباره تفتیش یک هواپیمای مسافر بری روسیه در لندن شد و تأکید کرد که حق خود برای اتخاذ اقدام مشابه در قبال شرکت های هواپیمایی انگلیس در روسیه را از آن خود محفوظ می داند.انگلیس نیز اعلام کرد که این اقدام یک اقدام رویتینی است.

در عین حال، روسیه به شهروندان خود نصیحت کرد که قبل از سفر به انگلیس به خوبی فکر کنند زیرا ممکن است دولت انگلیس به آنها تعدی کند یا در معرض بازداشت قرار گیرند.

وزارت خارجه روسیه روز گذشته فهرستی از 14 پرسش را توسط سفارتش در لندن به وزارت خارجه انگلیس درباره مساله مسمومیت این جاسوس تحویل داد. این فهرست شامل پرسش هایی درباره دلیل اجازه ندادن به روسیه برای ارائه کمک کسنولگری اش به خانواده اسکریپال پس از واقعه و درباره نقش فرانسه در تحقیقات می شود.

هر چند دولت انگلیس از روسیه به عنوان مسئول مسمومیت سرگئی اسکریپال نام می برد اما مسکو هرگونه دخالت در این ماجرا را رد کرده است.همچنین بنا بر برخی گزارش ها حال یولیا اسکریپال رو به بهبود است اما وضع جسمی پدرش همچنان بحرانی است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.