ترامپ با تحسین استبداد و رهبران مستبد نشان داده است که با دموکراسی مشکل دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز در سرمقاله امروز خود نوشت: گرچه «جورج واشنگتن» به اتفاق آرا برگزیده شد، همواره به عنوان رئیس جمهور غیرمحبوب شناخته می شد. او در سال 1792 تنها به تشویق کابینه اش دوباره کاندید شد، و در سال 1796، زمانی که اصرار داشت که دیگر وقت آن رسیده که کناره گیری کند، به شدت هشدار داد که با این کار خطر بازگشت به استبداد بسیار است.

واشنگتن گفت: «برآورد درستی از عشق به قدرت و شجاعت برای سوء استفاده از آن، که در قلب انسان غالب است، برای متقاعد کردن ما درباره این موقعیت کافی است.»

سال های پس از آن، میلیون ها آمریکایی زندگی خود را فدا کردند تا از این کشور در برابر استبدادی که واشنگتن درباره آن هشدار داده بود، دفاع کند. در جنگ جهانی دوم، آمریکایی ها جان خود را فدا کردند و عزیزان خود را از دست دادند تا دیکتاتورها را در آلمان، ایتالیا و ژاپن شکست دهند. تقریبا در بقیه قرن بیستم، آمریکا دنیای آزاد را برای حفظ آرمان های دموکراتیک علیه فشار شوروی برای کمونیسم رهبری کرد(!)

این یک تاریخ غرورآمیز است، و تا همین اواخر برای روسای جمهور آمریکا این کار هیچ گاه یک چالش محسوب نمی شد. 

اما دونالد ترامپ این موضوع را در نیافت. چیزی در وجود این انسان وجود دارد که او را به سمت تحسین مدل حکومتی مستبدانه هدایت می کند. به گونه ای که او روز شنبه در مراسم شامی که به میزبانی جمهوری خواهان برگزار شده بود و در سخنانی که توسط سی ان ان منتشر شد، «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین را که اخیرا قدرت خود را تحکیم کرد و قوانین را تغییر داد تا بتواند به طور موثر به «امپراطور ابدی» چین تبدیل شود، تحسین کرد.

ترامپ در ضیافت شامی که با حضور اهداکنندگان جمهوری‌ خواه، پشت درهای بسته در ایالت «فلوریدا» برگزار شد، گف: «اکنون او(شی جینپینگ) به طور مادام‌ العمر رئیس جمهور است، به طور مادام‌العمر! این عالی است!» سپس او برای تکرار چنین اقدامی در آمریکا ابراز تمایل کرد به گونه ای که او هم بتواند تا ابد بر کشور حکومت کند: «نگاه کنید او توانست این کار را انجام دهد. این کار بزرگی است. من فکر می کنم کار بزرگی است. شاید روزی من هم آن را امتحان کردم.»

قطعا ترامپ در مورد ریاست جمهوری ابدی خود شوخی می کرد. اما در این شکی نیست که ترامپ هم تصمیم شی جینپینگ برای تمدید حکمرانی اش تا زمان مرگش، احساس خطر می کند. این واکنش نابخردانه در حقیقت در راستای حمایت های دائم ترامپ و حتی تحسین کردن حکمرانان مستبد صورت می گیرد.

قطعا ترامپ به یافتن راه هایی برای همکاری با جینپینگ بر سر چالش های بین المللی نیاز دارد. اما روسای جمهور پیشین تلاش های خود را برای تقویت همکاری ها با چین با انتقاد از وضعیت حقوق بشری در این کشور ادغام کرده اند. ترامپ به وضوح برای ترویج دموکراسی هیچ تمایلی ندارد و در این خصوص هیچ احساس مسئولیتی نمی کند. شی جینپینگ در مسیر تحکیم قدرت خود، تمامی رقبا را از دور خارج، مخالفان را ساکت، موسسات چینی را تضعیف، اقتصاد بازار آزاد را ضعیف، آزادی مطبوعات را تخریب، و کنترل و نظارت بر جامعه را تشدید می کند.

وقتی ترامپ در مورد تبدیل شدن به رئیس جمهوری دائمی اظهار نظر کرد، مخاطبان او خندیدند و این خنده عصبی بود. آنها و ما دلیلی برای این نگرانی و تشویش داریم. اشتباه نیست اگر که بگوییم هر چه مدل حکمرانی در خارج از کشور تقویت شود، دموکراسی در داخل تضعیف می شود.دولت روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا دخالت کرد تا به انتخاب ترامپ کمک کند و سازمان های اطلاعاتی آمریکا گفته اند پیش بینی می شود در انتخابات میان دوره ای امسال هم دخالت کند. ترامپ هنوز هم نسبت به این دخالت ها بی تفاوت است.

او همچنین نسبت به بازرسی ها از قدرت ریاست جمهوری، چه برای اقدامات ضد قانونی اش و چه برای نقض عدالت بی اعتنا و بی حوصله است. 

زمانی که شما دریابید که ترامپ با حدود سه میلیون رای، اکثریت رای مردم را به دست نیاورده اما بر اساس برتری در کالج‌ های انتخاباتی رئیس جمهور آمریکا شده، این می‌ تواند قابل درک باشد که او با دموکراسی راحت نیست. در نهایت این به رای دهندگان آمریکایی بستگی دارد که در انتخابات 2018  و سپس 2020 به آرزوهای جورج واشنگتن برای انعطاف پذیری سیستم آمریکا جامه عمل بپوشانند یا خیر.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.