السیسی به خوبی می داند که حاکم کنونی بر عربستان سعودی شاهزاده بن سلمان است و طی چند ماه دیگر تبدیل به پادشاه عرستان می شود و به دلیل سن کم اش(32 سال) چه بسا نزدیک به نیم قرن در حکومت باقی بماند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران،«عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: «عبدالفتاح السیسی» پروتکل رسمی را دو بار زیر پا گذاشت تا خوشحالی خود از سفر «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی به قاهره را نشان دهد که امروز سفر سه روزه خود را به قاهره آغاز کرد.

اول: زمانی بود که بن سلمان به فرودگاه قاهره رسید و السیسی از وی نزدیک پله های هواپیمای سلطنتی استقبال کرد و این اقدام فقط شامل حال پادشاهان و روسای جمهور کشورها می شود. این یعنی السیسی با میهمان عربستانی جوان خود به همان شیوه ای رفتار می کند که با مسافران بزرگ به مصر رفتار می کند.

دوم: دادگاه عالی قانون اساسی در مصر طی حکمی همه حکم های قضایی سابق را که بر مصری بودن دو جزیره«تیران» و «صنافیر» در ورودی خلیج«عقبه» تأکید می کنند را لغو کرد و بار دیگر بر حاکمیت عربستان بر این دو جزیره تأکید کرد.این حکم قضایی 24 ساعت قبل از رسیدن شاهزاده بن سلمان به فرودگاه قاهره صورت گرفت.

السیسی به خوبی می داند که حاکم کنونی بر عربستان سعودی شاهزاده بن سلمان است و طی چند ماه دیگر تبدیل به پادشاه عرستان می شود و به دلیل سن کم اش(32 سال) چه بسا نزدیک به نیم قرن در حکومت باقی بماند به همین دلیل بر این اصرار دارد تا از این سفر برای تعمیق روابط با وی بهره برداری کند و همه تلاش هایش را برای راضی کردن وی مبذول کند به امید آن که وام ها و سرمایه گذاری های بیشتری به دست آورد که به خروج مصر از بحران اقتصادی کنونی اش کمک کند.

دستور دادن به دادگاه عالی قانون اساسی که همه قضات آن را رئیس جمهور تعیین می کند، برای صدور حکمی مبنی بر عربستانی بودن جزایر صنافیر و تیران پیش از رسیدن شاهزاده بن سلمان به مصر اقدامی است که با دقت محاسبه شده بود و بازتاب دهنده درک السیسی رئیس جمهور از حساسیت شاهزاده میهمان نسبت به این مساله است.

اگر اندکی به عقب بر گردیم و به طور مشخص به ماه آوریل 2016 زمانی که ملک«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی سفری رسمی به مصر داشت می بینیم که از وی به گرمی زیادی استقبال شد لیکن این گرمی تبدیل به بحران حادی در روابط دو کشور شد و به شکل جنگ رسانه ای شدیدی بازتاب پیدا کرد آن هم به محض آن که میهمان عربستانی اراضی مصر را ترک کرد و دلیل آن نیز اصرار شاهزاده جوان بر چشم پوشی مصر از دو جزیره به نفع عربستان و بازگرداندن حاکمیت آنها به عربستان بود و این اصرار پیش از سفر پدرش به مصر صورت گرفت؛ درخواستی که رهبران مصر را عصبانی کرد و عزت ملی شان را جریحه دار کرد و این زخم زمانی بیشتر و عمیق تر شد که عربستان سعودی تصمیم گرفت که کمک های خود به مصر را متوقف کند و توافقنامه ارسال 700 تن نفت در ماه به مدت پنج سال به مصر با شروط مالی بسیار سبک را نیز به تعلیق در آورد.

دو طرف مصری و عربستانی بر این اصرار دارند  آن بحران تکرار نشود و در تعمیق روابط دو جانبه پیش بروند و بر بهبود مسائل مثبت و کاهش مسائل منفی تا جایی که ممکن است تمرکز کنند.

مصر کمک های مالی و سرمایه گذاری های بیشتری از عربستان می خواهد و نیز از عربستانی ها می خواهد که گامی در پروژه منطقه آزاد«نیام»در نزدیکی مرزهای مصر، اردن و عربستان بردارد؛ منطقه ای که شاهزاده محمد بن سلمان آن را نگین تاج چشم انداز اقتصادی اش می داند و برای آن مبلغ 500 میلیارد دلار اختصاص داده است و این یعنی ده ها هزار فرصت شغلی برای جوانان بیکار مصر است. السیسی رئیس جمهور مصر از عربستان نیز می خواهد که در نبردش با اتیوپی بر سد سد«النهضه» از وی حمایت کند.

عربستان در مقابل از مصر می خواهد که به ائتلاف (به اصطلاح) «کشورهای اعتدال» ملحق شود ائتلافی که به دنبال تأسیس آن است تا با ایران و همپیمانانش که شامل عراق، سوریه و حزب الله لبنان و در کنار آنها  جنبش« انصار الله» حوثی در یمن مقابله کند و نشانه های این ائتلاف در مجموعه چهارگانه عربستان، مصر، امارات و بحرین نمایان شد؛ مجموعه ای که کشور قطر را تحریم کرد و تلاش می کند با نفوذ روز افزون ترکیه حامی جنبش«اخوان المسلمین» مخالف نظام مصر در منطقه خاورمیانه مقابله کند؛ و نیز تلاش می کند با ایجاد پایگاه های نظامی ترکیه در قطر، سومالی و اخیرا جزیره«سواکن» سودان در دریای سرخ در نزدیکی تنگه«باب المندب» مقابله کند.

بی تردید اختلاف هایی میان مصر و عربستان وجود دارد که بارزترین آنها در سه پرونده اصلی است اولی سوریه، دومی یمن و سومی مساله زعامت و رهبری (محور اعتدال عربی) است. مصر همیشه بر ادامه برقراری پل ها با  دولت سوریه که آن را قانونی می داند اصرار کرده است، دقیقا برعکس عربستان سعودی که در طی سال های اخیر تلاش کرد که نظام حاکم بر سوریه را براندازد و همچنان به این تلاش ها ادامه می دهد و مخالفان سوریه را تسلیح  و از آنها حمایت مالی کرده است و برخی گزارش ها نیز منتشر شده است مبنی بر اینکه مصر برای حمایت از ارتش عربی سوریه محموله های سلاح فرستاده است و از سرلشکر« علی المملوک» بالاترین مسئول امنیتی سوریه در قاهره استقبال کرد و از نشست آستانه برای رسیدن به توافقنامه آتش بس حمایت کرد و در همه دوره های آن با حمایت ایران و روسیه به عنوان ناظر شرکت کرد.

اما درباره پرونده یمن، همه تلاش های عربستان سعودی برای قانع کردن مصر برای اعزام نیرو به منظور مشارکت در جنگ یمن در کنار نیروهای ائتلاف عربی به رهبری ریاض شکست خورد و مصر حضور خود در ائتلاف عربی را فقط به حضور ظاهری و ارسال دو ناوچه جنگی به باب المندب محدود کرد.

اما درباره مساله سوم یعنی رقابت بر سر رهبری و زعامت محور اعتدال این مساله همچنان آتش زیر خاکستر است.مصر هیچ رقابتی بر سر آن را نمی پذیرد این در حالی است که عربستان بر این باور است که شایستگی بیشتری برای رهبری این محور دارد آن هم به حکم جایگاه اقتصادی قوی و عضویتش در مجموعه کشورهای بیست اقتصاد قوی در جهان و ما بر این باوریم که این پرونده در حال حاضر معلق می شود.

 شاهزاده بن سلمان هرگز از موضع مصر در شرکت نکردن در جنگ یمن به شکل تأثیرگذار راضی نخواهد بود لیکن مجبور است که آن را درک کند زیرا به ائتلاف قوی با مصر برای مواجهه با ایران که به تصور وی و بر اساس دیدگاهش امنیت، ثبات و زعامتش را تهدید می کند، نیاز دارد، اگر چه  وضعیت با اردن که موضعی شبیه موضع مصر اتخاذ کرده است،چنین نیست.

 ما بر این باور نیستیم که سفر نخست شاهزاده بن سلمان به قاهره به عنوان ولیعهد با بحرانی نظیر سفر پدرش به قاهره در تقریبا سه سال پیش به پایان برسد زیر دو طرف به شدت نیاز به یکدیگر دارند و تداخل منافع چشم پوشی از برخی اختلاف های را به منظور ایجاد ائتلاف میان دو کشور هر چند به شکل موقت را ضروری کرده است. روابط مصر و عربستان برای چندین قرن شاهد جزر و مد شده است و تنش بر بیشتر دوران ها غالب بود  به استثنای برخی «آتش بس ها» که عمر چندان طولانی هم نداشتند و باز تبدیل به جنگ شدند.

شاهزاده بن سلمان بیشتر از گذشته منعطف شده است و بعید نیست که سفر کنونی اش به مصر شاهد کمک ها و وام ها و توافقنامه های اقتصادی بیشتری شود و این همان چیزی است که السیسی رئیس جمهور مصر می خواهد به همین دلیل از همه پروتکل ها به همین منظور خارج شد. ثبات مصر و عبورش از بحران های اقتصادی در صدر اولویت های حاکمان کنونی اش است پس از آن نیز برای هر حادثه ای حرفی و حدیثی وجود دارد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.