پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

پس از تلاش های بی نتیجه برای صدور قطعنامه ضد ایرانی؛

انگلیس و آمریکا در شورای امنیت شکست سختی خوردند

روسیه در جریان رای گیری تمدید قطعنامه تحریم سلاح یمن، پس از وتوی پیش نویس قطعنامه ضدایرانی انگلیس که تحت فشارهای آمریکا ارائه شده بود، موفق شد قطعنامه مورد نظرش را تصویب کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد: روسیه پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی انگلیس در شورای امنیت سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی که به خشم آمریکا منتهی شد و شکستی برای این کشور و انگلیس به عنوان پیشنهاد دهنده آن بود.

روسیه در جریان رای گیری تمدید قطعنامه تحریم سلاح یمن، پس از وتوی طرح ارائه شده از سوی انگلیس، موفق شد قطعنامه مورد نظرش را تصویب کند.

قطعنامه پیشنهادی انگلیس در صورت تصویب، ایران را به خاطر دلیل ناتوانی در توقف دستیابی  حوثی ها به تسلیحات ساخت این کشور مقصر می شناخت. 

با این حال تمامی 15 عضو شورای امنیت به اتفاق آراء قطعنامه پیشنهادی مسکو را که در آن اشاره ای به ایران نشده بود و صرفا به تمدید یک ساله تحریم های تسلیحاتی علیه یمن اکتفا شده بود، پذیرفتند.

وتوی قطعنامه شورای امنیت به وسیله روسیه شکستی برای آمریکا بود که ماه ها است تلاش دارد با لابی گری، ایران را در قبال تحولات یمن مسئول بداند و در عین حال نیز تهدید کرده است از توافق هسته ای سال 2015 میان ایران و قدرت های جهانی خارج می شود.

انگلیس با مشورت فرانسه و آمریکا پیش نویس قطعنامه ای را تهیه کرده بود که در ابتدا خواستار محکومیت ایران شده بود. این درحالی است که در آخرین نسخه پیش نویس انگلیس بخش مربوط به محکومیت ایران حذف شده بود و در عوض صرفا ابراز نگرانی کرده بود.

در حقیقت نشست شورای امنیت پس از شکست آمریکا و انگلیس، دو پیروزی هم برای روسیه در بر داشت. اولا، روسیه، ابتدا طرح قطعنامه انگلیس را که از سوی انگلیس و فرانسه حمایت می‌ شد، وتو کرد. این قطعنامه ایران را هدف قرار می‌ داد. اما از نظر روسیه، گزارش سازمان ملل موید دخالت مستقیم ایران نبوده است. ثانیا، روسیه پس از وتوی این قطعنامه، طرح خود را پیشنهاد کرد. این قطعنامه تداوم تحریم یمن برای یک سال دیگر را در خود دارد. اما قطعنامه اجازه اقدامی علیه ایران را نمی‌ دهد.

«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل با خشم از این اقدام گفته است که اگر قرار باشد که روسیه حامی ایران باشد، بنابراین آمریکا و همپیمانانش ناچارند خود دست به اقدام بزنند. وی به نوع اقدام مورد نظرش اشاره ای نکرد.

نیکی هیلی با اشاره به آراء شورای امنیت به قطعنامه پیشنهادی روسیه افزود، که این رای برای تصمیم گیری درباره توافق هسته ای ایران نیست. وی افزود که این اقدام روسیه تنها چراغ سبزی برای رفتار «به ادعای وی» غیرقانونی و خطرناک ایران است. وی مدعی شد: امروز، روز شکست دیپلماسی بود!

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه ای اعلام کرد رفتار نماینده آمریکا در سازمان ملل در جهت سرپوش گذاشتن درباره جنایاتی است که در یمن توسط نیرو‌های ائتلاف به سرکردگی عربستان در حال وقوع است و ادعای تکراری و نمایش‌ های ملال آور برای ایران ستیزی، کمک به تجاوزگران به یمن است.

در بیانیه نمایندگی ایران در سازمان ملل آمده است: ایران ادعا‌های آمریکا در خصوص ارسال سلاح به یمن را بارها رد کرده و بار دیگر تاکید می‌ کند که سه سال بمباران بی وقفه یمن فاجعه‌ ای انسانی به بار آورده است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.