سخنگوی رسمی وزارت خارجه مصر نسبت به هر گونه تلاش برای خدشه وارد آوردن یا نقض حقوق حاکمیتی مصر در این منطقه اقتصادی هشدار داد و تأکید کرد که قاهره با این گونه اقدامات به شدت مخالف است و با آنها مقابله می کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران  سی ان ان عربی در گزارشی نوشت: اظهارات جدید وزیر خارجه ترکیه درباره منابع طبیعی منطقه اقتصادی ویژه میان مصر و قبرس واکنش تند قاهره را در پی داشت.

«احمد ابوزید» سخنگوی رسمی وزارت خارجه مصر  به سخنان «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه درباره به رسمیت نشناختن توافقنامه امضا شده میان مصر و قبرس در سال 2013 در زمینه ترسیم مرزهای دریایی میان دو کشور برای استفاده از منابع طبیعی در منطقه اقتصادی ویژه میان دو کشور در دریای مدیترانه واکنش نشان داد.

ابوزید گفت: هیچ طرفی نمی تواند در قانونی بودن توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی میان مصر و قبرس شک و تردید کند زیرا بر اساس قواعد و قوانین بین المللی است و در سازمان ملل به عنوان یک توافقنامه بین المللی ثبت شده است.

سخنگوی رسمی وزارت خارجه مصر نسبت به هر گونه تلاش برای خدشه وارد آوردن یا نقض حقوق حاکمیتی مصر در این منطقه اقتصادی هشدار داد و تأکید کرد که قاهره با این گونه اقدامات به شدت مخالف است و با آنها مقابله می کند.

مولود چاووش اوغلو وزیرخارجه  ترکیه دو روز پیشاعلام کرد که ترکیه حقوق خود در زمینه فلات قاره را به مورد اجرا در خواهد آورد.

چاووش اوغلو در گفتگو با روزنامه یونانی کاثیمرینی با اشاره عدم وجود مرزهای معین در قراردادی که بین ترکیه، یونان و جزیره قبرس امضا شده است، گفت: هر نوع تلاش کیفی در دریای اژه، تاثیری در حقوق ناشی از فلات قاره ترکیه و حقوق مربوط به حاکمیت این کشور نخواهد داد.

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به اینکه درخواست های غیر واقعی به اندازه موازین حقوق دریایی با قوانین عرفی و قوانین بین المللی نیز مغایرت دارد، گفت: ترکیه حقوق ناشی از فلات قاره در کشور خود را به مورد اجرا درمی آورد. هیچ کشور خارجی، کشتی و یا شرکتی حق انجام فعالیتهای اکتشافی نفت در فلات قاره ترکیه و مناطق دریایی متعلق به این کشور را ندارد. این بسیار واضح و روشن است. مرزهای دریایی در این منطقه از دریای مدیترانه بر اساس قانون برابری و مطابق با حقوق بین الملل با قراردادی بین کلیه کشورهای این منطقه معین میشود.

چاووش اوغلو در این گفت و گو با اشاره به اینکه یکی از اصلی ترین عناصر سیاستهای انرژی ترکیه را توسعه استفاده از منابع محلی می باشد گفت: این ذخایر هیدروکربن احتمالی در مناطق ما در دریای مدیترانه شرقی را نیز شامل می شود. بررسی و ارزیابی این منابع حق حاکمیت ماست. از این رو، در نظر داریم تا در آینده ای نزدیک فعالیتهای مربوط به تحقیقات استخراج نفت را در مدیترانه شرقی آغاز کنیم.

وزیر خارجه ترکیه در رابطه با فعالیت های یک جانبه یونانی نشینان قبرس در خصوص اکتشاف منابع هیدروکرین در مدیترانه شرقی گفت که استفاده از منابع طبیعی اطراف جزیره از حقوق غیرقابل انصراف ترک های قبرس به شمار می رود. ترکیه در زمینه دفاع از حقوق ترک های قبرس و حفظ منافع و حقوق مربوط به فلات قاره خود مصمم است.

چاووش اوغلو در گفت و گو با این روزنامه یونانی با بیان اینکه رفتار یونانی نشینان به نحوی که گویی آنها صاحبان اصلی این جزیره هستند، غیر قابل قبول است، گفت: تلاش هایی که در راستای پیدایش راه حل به مسئله قبرس انجام می شود، از آنجایی که یونانی نشیان قصد سهیم شدن در حاکمیت بر این جزیره به همراه ترک ها را ندارند، با شکست مواجه می شود.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه تأکید کرد: اگر یونانی نشینان فکر می کنند که ترک های قبرس به موقعیت ساده اقلیت بودن اکتفا خواهند کرد، سخت در اشتباهند. این هرگز اتفاق نخواهد افتاد. ترک های قبرس این را قبول نخواهند کرد. ترکیه به عنوان یک کشور ضامن، هرگز به این امر اجازه نخواهد داد.

 

در همین حال، «عمرو ادیب» نویسنده و روزنامه نگار مشهور مصری گفت که مصر تهدیداتی را از جانب ترکیه احساس می کند و همین امر باعث شد که «عبدالفتاح السیسی» رئیس حکومت کودتا زیردریایی ها، ناو هواپیمابر و تجهیزات دریایی بخرد و نیز به شکل جدی نیروی دریایی  را بهبود بخشیده و آن را تسلیح کند، علاوه بر آن پایگاه نظامی «محمد نجیب » را نیز ایجاد کند.

ادیب سخنان وزیر خارجه درباره توافقنامه امضا شده میان قبرس و مصر در دریای مدیترانه را «اعلان جنگ» تلقی کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.